تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 - 16:30
کد خبر : 35575

روش های ورود به دنیای کارآفرینی و ادامه حضور

روش های ورود به دنیای کارآفرینی و ادامه حضور

/کرونا وتاثیر آن برکسب وکارهای ایران /روش های ورود به دنیای کارآفرینی و ادامه ی حضور در آن ✍️به قلم : /دکتر حیدرامیران /رئیس هیات مدیره هاب کارآفرینی ایران 📚خیلی از هم وطنان ما شکایت می کنند که به خاطر سختی فضای کار وبروز چالش های متعدد و ناشناخته در اکوسیستم کارآفرینی ایران ، توان

/کرونا وتاثیر آن برکسب وکارهای ایران
/روش های ورود به دنیای کارآفرینی و ادامه ی حضور در آن
✍️به قلم :
/دکتر حیدرامیران
/رئیس هیات مدیره هاب کارآفرینی ایران

📚خیلی از هم وطنان ما شکایت می کنند که به خاطر سختی فضای کار وبروز چالش های متعدد و ناشناخته در اکوسیستم کارآفرینی ایران ، توان وقدرت وانگیزه ی خود را برای ورود به دنیای کارآفرینی از دست داده اند .
متاسفانه آنقدر این آمار رو به توسعه وتزاید است که می توان گفت بسیار از کارآفرینان حاضر در فضای کسب وکار ایران در رده ی کسب وکارهای SME قرار دارند ، به طور جدی به فکر خروج از کسب وکارهای خود هستند .
من ضمن احترام به تصمیم این عزیزان ، معتقدم که می بایست یکبار دیگر الگوهای فکری ورفتاری خود برای ورود به دنیای کارآفرینی را مورد بازنگری وتجدید نظر قرار بدهیم و مطابق با این الگوهای افکار خود را سازماندهی کنیم .
از اینرو قصد دارم در این سلسله از یادداشت ها به موضوع مهم نحوه ورود به دنیای کارآفرینی بپردازم وآنها را یکبار دیگربرای شما هم وطنان خوبم تشریح وبازگو نمایم .
اما ، پیش از آنکه وارد موضوع شوم ، می خواهم چند اصلی مهم و تعیین کننده ی کارآفرینی را برای شما خوبان تشریح نموده و آنها را بازگو نمایم تا یکبار دیگر به خود وبه شما یادآوری کنم که کارآفرینی دنیای اشتباه کردن و خطا کردن است . ونباید از آن واهمه داشت و یا از آن ترسید . کارآفرینی دنیای خطا و امتحان ویادگیری های مستمر و ادامه دار است . واگر همین موضوع ساده مورد اعتقاد ما نباشد ، قطعا در مسیر کارآفرینی خود با مشکلات وچالش های متعددی مواجه خواهیم شد .
پیش از همه می خواهم براین موضوع مهم تاکید واصرار کنم که براساس اصول کارآفرینی یک کارآفرین باید یا :
– رهبر ، پیشرو و اول باشد
– یا پیرو و تابع
این بدان معنا است که اگر ما نتوانیم در کسب وکار خود اول باشیم ، نباید همه چیز را ببوسیم وکنار بکشیم ، بلکه بایددر یک مجموعه ی بزرگ تر و تابع آن باشیم ودر دل آن کارهای خود را جلو ببریم .
واقعیت آن است که در روزهای کرونایی ، بسیاری از کسب وکارهای استارت آپی و سنتی ایران ، از پا درآمدند و بسیاری از کارآفرینان با هزاران حسرت وناامیدی به گوشه ی خانه های خود پناه بردند . گویی آنها تنها یک مدل ذهنی را باور دارند و آن صفر ویک عمل کردن است . ودر این مسیر ، هر وقت موفقیتی به دست نیاورند ، شکست را می پذیرند و خاموش می شوند .
کرونا ، به بسیاری از کارآفرینان ایرانی ، آموخت ، که شرایط برای بسیاری از کسب وکارهای کوچک سخت شده واگر آنها می خواهندکه موفق باشند ، باید در دل یک مجموعه ی بزرگ تر قرار گرفته واز این طریق به حیات خود ادامه بدهند . اما متاسفانه بسیاری از کارآفرینان به اتکای فرهنگ غلط عامه ، حاضر نشدند به اصطلاح از پادشاهی خود بگذرند و حاضر شدند همچنان خود را پادشاه مخروبه ای ببینند که در گذشته خدم و حشم های بسیاری داشته و موفق بوده است .
اینکه ما بتوانیم به موقع به یک مجموعه ی بزرگ بپیوندیم و واز انرژی های آن برای موفقیت خود بهره بگیریم واقعابه دور اندیشی و استراتژیست بودن ما برمی گردد .
پس قبل از شروع موضوع این سلسله از یادداشت ها ، نظر شما را به مبانی کارآفرینی در فضای کسب وکار ایران جلب می کنم :
– نفی نکنید ، نقد کنید
– رشد وتغییر مستمر را سرلوحه ی کار خود قرار بدهید
– چشم انداز خود را برای کسب جایگاه رهبری در بازار پایه گذاری کنید
– از فن آوری های نو و جدید استفاده کنید
– به اصول مدیریت مالی در کسب وکار خود توجه کنید
– به یک رهبر عالی برای مدیریت وراهبری منابع انسانی تبدیل شوید
– نوآوری وخلاقیت را سرلوحه ی کار خود قرار بدهید
– برندخود را روز به روز تقویت و قوی کنید
– توانمندی خود را در حوزه ی رقابت ارتقاء بدهید
– براحساسات مثبت ومنفی خود غلبه کنید
– شکارچی بهترین نیروهای انسانی باشید
– یک شرکت صادراتی را پایه گذاری کنید
– هم در پارادایم های جاری دنبال فرصت بگردید وهم خالق پارادایم های جدید باشید
– احساسات منفی را به خود راه ندهید
– قوی وپرامید باشید
– به خانواده ی خود حساب شده پروبال بدهید
– کسب وکار خود را برمنافع خانوادگی و دوستی ارجح بدانید
– به دنبال رسیدن به جایگاه ثبات در کسب وکار خود باشید
– حوزه ی جغرافیایی فعالیت های خود را توسعه بدهید
– از مدل های جدید کسب وکار مثل برندینگ وبرون سپاری استفاده کنید
– پرامید وپر نشاط باشید
– تحت تاثیر افکار منفی قرار نگیرید
– خالق فرصت ویا فرصت طلب باشید
– تا حدممکن به یک سازمان هوشمند ، مجازی ، خودکار و مستقل از افراد تبدیل بشوید
– سیستم های قوی وکارآمد را در سازمان خود راه اندازی کنید
– براساس حقایق وشواهد تصمیم بگیرید ورفتار کنید
– نتیجه گرا باشید
– در کارآفرینی ، روزانه منتظر بروز یک چالش باشید
ما می توانیم این لیست را همچنان ادامه بدهیم . اما ، نکته ی مهم در موضوع کارآفرینی و کسب وکار آن است که ما می بایست متفاوت از اغلب واکثریت مردم فکر وعمل کنیم . در غیر اینصورت بهتر است وارد دنیای کارآفرینی نشویم .
یادمان باشد که کارآفرینی ، دنیای متفاوت بودن ، متفاوت اندیشیدن ، متفاوت عمل کردن ، متفاوت خواستن ، ومتفاوت رفتار کردن است . نمی شود مثل یک کارمند ، مثل یک معلم ومثل یک استاد دانشگاه بر روی چارچوب های ذهنی خود متمرکز بوده و در قالب آنچه که فراگرفته ایم ، به تفسیر وتعبیر پدیده های اطراف خود بپردازیم . این همان جایی است که خیلی از کارآفرین نماهای وطنی را در دوره ی کرونا زمین زد . زمین خوردنی که هرگز نتوانستند ونخواستند بلند شوند . زمین خوردنی که بیشتر شبیه یک فلج فکری وذهنی و بدنی بود . زمین خوردنی که نشان داد ، چقدر اندیشه ها وباورهای کارآفرینانه ی ما سست وبی پایه بوده و اساسا هیچ سنخیتی با واقعیات روز دنیا ندارد .
من شخصا ، از کنار کشیدن وکنار رفتن کارآفرین نماها از صحنه ی کسب وکار ایران نگران نیستم ، زیرا باور واعتقاد دارم که کارآفرینی ، عرصه ی رقابت بهترین ها وبرگزیدگان است . به هرحال هر موجود ضعیف ، ناتوان و ایستایی که قادر به درک تحولات پیش آمده ویا پیش رو نیست ، باید صحنه را خالی کرده و آنرا به برترین ها واگذار نماید .این نوشدن و تغییر دایمی و اصل ازبین رفتن کسب وکارهای ضعیف و ناتوان ، رسم دیرینه ی اکوسیستم کارآفرینی است . بدون درک این موضوع نمی توان ونباید وارد کسب وکار و دنیای کارآفرینی شد . گو اینکه معتقدم دهه های ۶۰- ۷۰- ۸۰ و ۹۰ فرصت های طلایی را برای کارآفرین نماها جهت استفاده های فصلی و خوشه چینی های موقت فراهم آورد ، اما شاید قرن نو وآغاز سال ۱۴۰۰ راه ورسم خود را بطلبد .
براین باورم که ایران عزیز ما ، بهشت فرصت هاست و هر کارآفرینی در حد توان دانش ، فکر و وقدرت رهبری خود از این فرصت های بهره مند خواهد شد . واین فراهم نخواهد شد مگر آنکه کارآفرینان ایرانی ، راه ورسم ورود به دنیای پررمز و راز کارآفرینی را فرا بگیرند .
این سلسله از یادداشت ها ، شما را برای ورود به این دنیای مهیج ودر عین حال بسیار بی رحم و واقعیت گرای کارآفرینی آماده می سازد . این داستان زندگی است ، به زندگی خوش آمدید .
به امید روزی که جمله ی MADE IN IRAN خود گویای کیفیت محصولات وخدمات کشور عزیزمان 🇮��ایران 🇮🇷باشد .

#کرونا_را_شکست_میدهیم
#هاب_کارآفرینی_ایران
تهیه و تنظیم : مهندس سبحان هنانیان مدرس مدیریت عالی و کارافرینی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....