تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 فروردین 1400 - 22:55
کد خبر : 42983

رمضان ، ماه بندگی مبارک باد

رمضان ، ماه بندگی مبارک باد

ماه رمضان ماه آزادی است. در فضیلت روزه همین بس که انسان شبیه فرشته می شود. اقتصاددان: عزیزان ما در آستانه آخرین لحظات ماه پربرکت شعبان هستیم؛ در آخرین روز های ماه شعبان وجود مبارک پیامبر اسلام یک سخنرانی کرد، گاهی تعبیراتی که نقل شد چنین است، فرمود: «قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَیکُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ»، گاهی دارد

ماه رمضان ماه آزادی است.
در فضیلت روزه همین بس که انسان شبیه فرشته می شود.

اقتصاددان: عزیزان ما در آستانه آخرین لحظات ماه پربرکت شعبان هستیم؛ در آخرین روز های ماه شعبان وجود مبارک پیامبر اسلام یک سخنرانی کرد، گاهی تعبیراتی که نقل شد چنین است، فرمود: «قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَیکُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ»، گاهی دارد «قَدْ أَظَلَّکُمْ‏ شَهْر»، گاهی تعبیر روایت این است که ماه پربرکت رمضان روی سر شما سایه انداخت و شما زیر سایه ماه مبارک رمضان هستید، گاهی تعبیر روایت این است که ماه مبارک رمضان به طرف شما اِقبال کرد، رو کرد و شما هم استقبال کنید، در این ماه فرمود برکات الهی فراوان هست.
در وافع استقبال از ماه مبارک رمضان و گرامی داشت این ماه، برکات فراوانی به همراه دارد،

کسانی که به طب آشنا هستند و یا طبیب و پزشک‌ هستند، مستحضرند که درست است در و هوای گرم بدن نیازمند به غذا و آب است، اما یک طبّ روحانی هم هست؛ بدن ما در حال عادی غذایی می‌خواهد، آبی می‌خواهد این را همه ما می‌دانیم و تجربه می‌کنیم؛ ولی اگر کسی در همین بهار جشنی دارد مثلاً برای فرزند خود جشن عروسی برقرار کرده است این شخص از صبح تا غروب خوشحال است که دارد از مهمان‌ها پذیرایی می‌کند، هر چه به او تعارف می‌کنند که بفرمایید غذا! می‌گوید میل ندارم و واقعاً هم میل ندارد، برای اینکه حواس او پیش آن جشن است. کسانی که شوق بهشت دارند واقعاً بدن آب نمی‌خواهد، واقعاً بدن غذا نمی‌خواهد. در طرف خلاف آن ـ خدای ناکرده ـ اگر کسی در روزهای گرم داغ‌دیده شد، مگر هوا گرم‌نیست؟! مگر بدن غذا نمی‌خواهد؟! مگر بدن آب نمی‌خواهد؟! چرا به یک انسان داغ‌دیده شما هر چه تعارف می‌کنید و می‌گویید بفرمایید غذا، می‌گوید میل ندارم؟ می‌گویید بفرمایید آب، می‌گوید میل ندارم؟ چرا؟ چون روح او متوجّه جای دیگری است. کسانی که متوجّه خاموش کردن آتش قیامت‌ هستند «خَوْفاً مِنَ‏ النَّارِ» عبادت می‌کنند واقعاً بدن آب و غذا نمی‌خواهد، چون بدن را روح اداره می‌کند و روح حواسش جای دیگر است.
بسباری از عالمان مدهبی معتقدند نشاط و اندوه جلوی احتیاج و اشتها را می‌گیرد. ما بهشتی در پیش داریم و با آن روبه‌رو هستیم، جهنّمی در پیش داریم یا غم سوختن داریم یا شوق ساختن داریم، بالأخره بهشت تأمین می‌کند؛ آن اطبّای واقعی به این مطلب دسترسی پیدا کردند، مبادا طبیبی فوراً فتوا دهد که بدن این مقدار آب می‌خواهد! بله، بدن این مقدار آب می‌خواهد، اما طب غیر از بیطاری(مراقبت کردن)است.
انسان یک خوی فرشتگی دارد. این فقهای بزرگ ما مثل مرحوم صاحب جواهراین حرف را زده و بعدها نوبت به مرحوم آقا سیدمحمدکاظم صاحب عروه رسیده و او هم همین حرف را زده که در فضیلت روزه همین بس که انسان شبیه فرشته می شود، چون فرشته غذا نمی‌خواهد، نه اینکه حالا در رنج باشد و در زحمت قرار بگیرد، اصلاً نیازی به غذا و آب ندارد؛ این شوق در همین دعاهای ماه مبارک رمضان هست، ما در دعای روز نهم ماه مبارک رمضان است عرض می‌کنیم: «بِمَحَبَّتِکَ‏ یا أَمَلَ‏ الْمُشْتاقِینَ» خدایا! به دوستی تو قسم، ای کسی که آرزوی مشتاقانی! در غم و شادی احتیاج بدن به آب و غذا بسیار کم است. اگر کسی به یاد بهشت است و اگر کسی به یاد جهنم است واقعاً بدن آب نمی‌خواهد، واقعاً بدن غذا نمی‌خواهد.
بهر حال در روایات دارد که روزه‌دار در دو حال خوشحال است: یکی «عِنْدَ إِفْطَارِهِ» و یکی هم «عِنْدَ لِقَاءِ اللَّهِ». غالب شما روزه داران، آن لذّتی که در حال افطار دارید هرگز در طول سال در هنگام ناهار ندارید. چرا در هنگام افطار لذّت می‌برید؟
برای خوردن است یا احساس می‌کنید وظیفه‌ای باید انجام می‌دادید و دادید؟! چقدر انسان روزه‌دار در حال افطار خوشحال است! با اینکه غذا، غذای سادهای است و خیلی هم احتیاج به غذا ندارد، اما خیلی خوشحال است و میگوید من خدا را شاکرم که وظیفه‌ام را انجام دادم. معلوم می‌شود روح ما با یک سلسله امور دیگری علاقه‌مند است.
بنابراین فرصت فَکّ رهن رسیده است که ما آزاد شویم. یکی از بهترین نعمت‌ها، نعمت آزادی است و این ماه، ماه آزادی است. انسان طرزی زندگی کند که گرفتار چشم و گوش نباشد، این بهترین راه است که انسان فَکّ رهن شده باشد، و از قیود دنیویی آزاد بشود و از آن طرف هم خوشحال است که دستور دینی را انجام داده است
و اما با توجه‌به مشکلات به وجود امده ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا رعایت شیونامه ها و کمک به خانواده های کم بصاعت در این ایام ثوابی دو چندان دارد فراموش نکنیم عبادت بجز خدمت به خلق خدا نیست بیایم در این مهم در حد وسعمان یار و یاور محرومان باشیم همچنین در شب های این ماه مبارک و بخصوص شب های قدر و سحرها دست به دعا به درگاه احدیت دراز کنیم و برای شفاعت بیماران دعا کنیم همچنین با خواندن ادعیه و قران به روح پرفتوح شهدا بستگان اشنایان و هم وطنانمان درود و فاتحه بفرستیم
تندرست باشید و مانا
التماس دعا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....