تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مهر 1399 - 12:18
کد خبر : 19430

راهکارهای ارزآوری در شرایط تحریم

راهکارهای ارزآوری در شرایط تحریم

رویکردهای دولت در بستن سند دخل و خرج کشور در سال ۱۴۰۰ نشان می دهد تمرکز از روی نفت به شدت برداشته شده و اکنون این واقعیت پذیرفته شده که راهی جز تقویت اقتصاد غیرنفتی وجود ندارد. برهمین اساس ضروری است سیاستگذار اقتصادی به این موضوع توجه کند که ارزآوری از طریق ارتباط با همسایگان

رویکردهای دولت در بستن سند دخل و خرج کشور در سال ۱۴۰۰ نشان می دهد تمرکز از روی نفت به شدت برداشته شده و اکنون این واقعیت پذیرفته شده که راهی جز تقویت اقتصاد غیرنفتی وجود ندارد.

برهمین اساس ضروری است سیاستگذار اقتصادی به این موضوع توجه کند که ارزآوری از طریق ارتباط با همسایگان و گسترش صادرات غیرنفتی،یک ضرورت فوری است.

تمرکز بر روی ارتباط تجاری با همسایگان و صادارت

به گزارش اقتصاددان به نقل از اسکناس ،معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: ‌تقویت و افزایش صادرات و همچنین جلوگیری از افزایش تورم و اجتناب از بیشتر شدن پایه پولی از رویکردهای مهم بودجه سال آینده است.به نقل از صدا و سیما، حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه افزایش صادرات و همچنین جلوگیری از افزایش تورم و اجتناب از بیشتر شدن پایه پولی از رویکردهای مهم بودجه سال آینده است، گفت: هر سال از اواسط ماه تیر موضوع تدوین لایحه بودجه در دستور کار کارشناسان سازمان برنامه و بودجه قرار می‌گیرد و تا اواسط آذر ادامه می‌یابد که امسال نیز این کار در موعد مقرر آغاز شده است.وی افزود: امروز جلسه شورای راهبردی بودجه تشکیل و مقرر شد تا اوایل هفته آینده بخشنامه بودجه و ضوابط پیوست آن به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود تا آن‌ها بتوانند بودجه خود را در موعد مقرر تقدیم کنند.پور محمدی گفت: درباره منابع و مصارف بودجه سال آینده بررسی‌ها انجام شد و برای امسال نیز آمار نشان می‌دهد در نیمه اول سال به رغم همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها در منابع درآمدی دولت با نظم و دقت همه پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیر از جمله حقوق کارکنان دولت و سایر تعهدات و پرداخت‌های عمرانی به موقع پرداخت شده است و بدون کسری بودجه به این مرحله رسیده ایم.پور محمدی افزود: در بودجه سال آینده با رویکرد افزایش تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی موضوع صادرات به کشورهای همسایه یکی از راهبردهای اساسی خواهد بود. پورمحمدی افزود: توجه به طرح‌های عمرانی برای ایجاد رشد در تولید توسعه خواهد یافت و در عین حال از انبساط پولی اجتناب می‌کنیم تا منجر به تورم نشود.

نیاز ضرورت کشور به افزایش صادرات غیرنفتی

محمدرضا بهزادیان، رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: تصور بنده این است که کابینه دولت آقای حسن روحانی، از یک تیم اقتصادی هماهنگ و منسجم برخوردار نیست. به ویژه از ابتدای دوره دوم دولت روحانی شاهد هیچ‌گونه طرح یا راهبردی در سطح کلان نبودیم که بتواند گره از مشکلات اقتصادی بگشاید.وی بیان کرد: دوره نخست دولت هم تمامی امیدها به توافق بین‌المللی برجام گره خورد. در پرتو آن تصویر از اقتصادی ترسیم شد، که همه چیز سروسامان خواهد گرفت، اما متاسفانه هیچ پیش‌بینی برای وضعیتی غیر از آن در دستور کار قرار نگرفت.رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران گفت: مساله تحریم‌ها، یک توجیه بیشتر نیست که مدام از سوی دولتمردان و بعضا برخی مسئولان ناکارآمد شنیده می‌شود. اینکه تصور شود تنها تحریم‌ها موجب شده که اقتصاد ایران به این روز بیفتد، این‌گونه نیست. خیلی از تحلیلگران نیز بارها گفته‌اند، باید از سد خودتحریمی‌ها عبور کرد و تحریم‌های بیرونی چالش اصلی کشور نیست.بهزادیان گفت: امروز در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم نفتمان را بفروشیم، نفس اقتصاد به صادرات بستگی دارد؛ به کسانی نیاز داریم که بتوانند کالاهای تولید داخل را در بازارهای خارجی بفروشند و ارز آوری داشته باشند، اما شما می‌بینید که بخش تجارت و بازرگانی تحت سخت‌ترین حملات وفشارها از سوی مسئولین اصلی کشور است و درنتیجه در آمار سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ٩٨ آمار صادرات کشور۴۵ درصد سقوط کرده است. حتی در مرداد ماه نسبت به تیرماه نیز شاهد کاهش صادرات هستیم. آنهم در شرایطی که کشور در تنگنای ارزی قرار دارد.

جمع بندی

با توجه به جمیع شرایط و همچنین در نظر گرفتن محدودیت های دولت،میتوان از طریق اعمال سیاست های تشویقی برای صادرکنندگان و نیز کمک فوری به تولیدکنندگان،شرایط ارزی کشور را بهبود داد.باید توجه کرد که خداحافظی با بودجه نفتی زمانی ممکن می شود که مسئولان باور کنند می توان از طریق منابع غیرنفتی برای کشور درآمزایی کرد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....