تاریخ انتشار : یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 - 18:31
کد خبر : 86982

دولت بجای التهاب آفرینی اندکی تدبر کند!

دولت بجای التهاب آفرینی اندکی تدبر کند!

مصرف سالیانه گندم در کشور حدود ده میلیون تن است. اگر قیمت هر تن گندم را ۵۰۰ دلار در نظر بگیریم ارزش مصرف این مقدار گندم حدود ۵ میلیارد دلار میشود. اگر ۸۰ درصد این گندمها و آردها صرف پخت نان سنتی بشود و ۲۰ درصد ان در تولید نان حجیم، ماکارونی و سایر مصارف

مصرف سالیانه گندم در کشور حدود ده میلیون تن است. اگر قیمت هر تن گندم را ۵۰۰ دلار در نظر بگیریم ارزش مصرف این مقدار گندم حدود ۵ میلیارد دلار میشود. اگر ۸۰ درصد این گندمها و آردها صرف پخت نان سنتی بشود و ۲۰ درصد ان در تولید نان حجیم، ماکارونی و سایر مصارف صنفی و صنعتی مصرف شود، ارزش این ۲۰ درصد گندم حدود یک میلیارد دلار می شود.

اقتصاددان: دولت بخاطر حذف یارانه یک میلیارد دلاری کل جامعه را ملتهب کرده است. ماکارونی چیزی نیست که قابل قاچاق باشد. کافی است به کارخانه تولید ماکارونی، آرد یارانه ای بدهید و بر صادرات ماکارونی تعرفه چند صد درصدی وضع کنید، بگونه ای که تفاوت قیمت آرد آزاد و آرد یارانه ای در قالب عوارض صادراتی به دولت برگردد.

وقتی ماکارونی و نان حجیم شبیه نان سنتی مورد استفاده قشرهای کم درآمد است، چرا باید قیمت آن شدیدا افزایش یابد؟
راه دیگر این است که دولت در مقابل آرد یارانه ای که به کارخانجات تولید ماکارونی میدهد از کارخانه دار بخواهد تا ماکارونی تولیدی را تحت نظارت دولت در فروشگاههای زنجیره ای بین مردم توزیع کند و برای آن بخش از محصول صادراتی از آرد آزاد استفاده کند.

اگر دولت میخواهد جلو قاچاق آرد و مصرف آن در دامداریها را بگیرد، بهتر است نانوا آرد را به قیمت آزاد خریداری کند و در مقابل نانی که به مردم از طریق کارت بانکی به آنها می فروشد، قیمت نان را با ارز ترجیحی از مردم بگیرد و یارانه آن را از دولت دریافت کند. در این حالت نیازی به تحویل کارت خرید نان بمردم نیست. اگر خانواده ای بیش از مقدار مصرف عرفی نان خریداری کرد، ادارات غله و یا صمت استانی به او مراجعه و اگر نان را به مصرف دامداری و گاوداری میرساند یارانه را از او پس بگیرند. در این حالت امکان حذف یارانه نان برای اتباع بیگانه هم وجود دارد. اتباع بیگانه ای که از کارت بانکی ایرانیها هم استفاده میکنند قابل رصد هستند.

بدون توجه به موارد بالا اگر دولت بخواهد قیمت آرد را برای مصارف صنفی و صنعتی اضافه کند بجای افزایش ۵ برابری بهتر است فقط به افزایش دو تا سه برابری بسنده کند و اگر محصول تولیدی صادراتی باشد مابه التفاوت را از طریق عوارض صادراتی جبران کند.

با این چند کار ساده دولت می تواند بدون ایجاد التهاب در جامعه مصرف ارز ترجیحی را بمقدار قابل توجهی کاهش داده و جلو ریخت و پاش داخلی و یا صادرات ناخواسته محصولات وابسته به گندم وارداتی را بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....