تاریخ انتشار : جمعه 28 آذر 1399 - 20:56
کد خبر : 28669

حقوق اقتصادی بشر چیست؟

حقوق اقتصادی بشر چیست؟

طبق اعلامیه رسمی سازمان ملل متحد، حق کار کردن در شرایط مطلوب و دل‌خواه، حق ایجاد اتحادیه‌های کارگری، حق پیوستن به صنف و اتحادیه کارگری به انتخاب خود و حق اعتصاب از حقوق اقتصادی بشر است.  حقوق اجتماعی بشر چیست؟ حق برخورداری از تامین اجتماعی، حق برخورداری از محافظت و کمک خانواده، حق زندگی در

طبق اعلامیه رسمی سازمان ملل متحد، حق کار کردن در شرایط مطلوب و دل‌خواه، حق ایجاد اتحادیه‌های کارگری، حق پیوستن به صنف و اتحادیه کارگری به انتخاب خود و حق اعتصاب از حقوق اقتصادی بشر است.

 حقوق اجتماعی بشر چیست؟

حق برخورداری از تامین اجتماعی، حق برخورداری از محافظت و کمک خانواده، حق زندگی در سطح استاندارد برای خود و خانواده که شامل دسترسی به خوراک، پوشاک و مسکن است، بهبود مستمر شرایط زندگی و حق رهایی از گرسنگی، حق همگانی در دارا بودن بالاترین حد ممکن سلامت جسمی و روانی و حق تحصیل از حقوق اجتماعی بشر تلقی می‌شود.

 حقوق فرهنگی بشر چیست؟

مشارکت در فعالیت فرهنگی، بهره مندی از مزایای پیشرفت علمی، بهره‌مندی از مزایای مادی و معنوی هرگونه تولید علمی، ادبی یا هنری برای ایجادکننده آن به عنوان حقوق فرنگی بشر شناخته می‌شود.

آیا حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ESC) دولت را ملزم به فراهم کردن رایگان کالاها و خدمات می‌کند و فراهم‌آوری خصوصی کالاها و خدمات را ممنوع می‌کند؟

خیر. این یک برداشت نابه‌جا از ESC است که دولت باید به رایگان امکانات، کالاها و خدماتی مثل بهداشت و مسکن را برای مردم فراهم کند. برداشت درست این است که دولت ملزم است شرایطی را فراهم کند که در آن دسترسی به امکانات گفته‌شده برای همه ، امکان‌پذیر و قابل تهیه باشد. این لزوما به معنای رایگان کردن امکانات از سوی دولت نیست.

دولت با سیاست‌گذاری‌های مناسب باید مطمئن شود که هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم برخورداری از این امکانات، هیچ‌کس را از رسیدن به این امکانات بازندارد. وظیفه دولت فقط سیاست‌گذاری و نظارت بر هر نوع ارائه خدمات و اطمینان از برقراری حقوق بشر است.

همه‌ی انسان‌ها، مشمول این حقوق سه‌گانه هستند.
میثاق بین المللی سازمان ملل متحد در مورد حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی (ICESCR) اعلام کرده‌است که این حقوق بدون هیچ‌گونه تبعیض و بدون توجه به تفاوت در نژادها، رنگ‌ها، جنسیت‌ها، زبان‌ها، ادیان، رژیم‌های سیاسی، اصالت ملی یا اجتماعی، میزان ثروت و محل تولد به نوع بشر تعلق می‌گیرد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....