تاریخ انتشار : سه شنبه 24 تیر 1399 - 12:59
کد خبر : 12292

جهش بورس با جامعهٔ ایران چه خواهد کرد؟

جهش بورس با جامعهٔ ایران چه خواهد کرد؟

به گزارش اقتصاددان:محمدرضا جلایی‌پور، جامعه‌شناس و پژوهشگر تحولات ایران ✍️ اقتصاددان نیستم و در مورد نتایج اقتصادی تحولات بورس نظر کارشناسانه‌ای نمی‌توانم داشته باشم. اما به نظرم به نتایج سیاسی و جامعه‌شناختی صعود و سقوط بورس در ایران هم باید بپردازیم. ✍️ در ماه‌های گذشته شاهد جهش بی‌سابقهٔ شاخص بورس در ایران بوده‌ایم. از ابتدای

به گزارش اقتصاددان:محمدرضا جلایی‌پور، جامعه‌شناس و پژوهشگر تحولات ایران

✍️ اقتصاددان نیستم و در مورد نتایج اقتصادی تحولات بورس نظر کارشناسانه‌ای نمی‌توانم داشته باشم. اما به نظرم به نتایج سیاسی و جامعه‌شناختی صعود و سقوط بورس در ایران هم باید بپردازیم.

✍️ در ماه‌های گذشته شاهد جهش بی‌سابقهٔ شاخص بورس در ایران بوده‌ایم. از ابتدای سال۹۹ بیش از یک‌میلیون و سیصدهزار ایرانی وارد بورس ایران شده‌اند، علاوه بر حدود ۱۳میلیون ایرانی که خودشان کد معاملات بورسی گرفته‌ بودند؛ بعد از آزادسازی سهام عدالت ۴۶میلیون و ۱۰۰هزار ایرانی دیگر کد بورسی گرفته‌اند و مجموع ایرانیانی که کد بورسی دارند از رقم ۶۰میلیون گذشته‌است. به تعبیر دیگر، امروز حدود ۸۰درصد ایرانیان کد بورسی دارند.

✍️ سهم بازار سرمایه‌ٔ ایران هم از ۴۰درصد جی‌دی‌پی به بیش از ۱۵۰درصد رسیده است. بازار سرمایه ایران در یک‌سال گذشته رشد بیش از ۵۰۰درصدی داشته، ارزش بازار بورس ایران به نسبت سال۱۳۸۸ بیش از ۱۰۰برابر شده و از ۱۰۰میلیارد دلار فراتر رفته و گردش روزانه معاملات بورس ایران که سال قبل از ۲۰۰میلیارد تومان کمتر بوده، امسال از ۱۵۰۰۰میلیارد تومان بیشتر شده است.

✍️ آزادسازی سهام عدالت و واگذاری مابقی سهام دولتی در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات، بیمه البرز و اتکایی امین در قالب صندوق‌ قابل معامله هم از نشانه‌های عزم دولت برای ادامهٔ صعود بورس ایران است و طرحی در مجلس هم در دست تدوین است که ایرانیانی که سهام عدالت ندارند را هم صاحب سهام عدالت و وارد بورس کند.

✍️ از طرف دیگر، بعد از آزادسازی سهام عدالت و علیرغم فشارهای سهمگین اقتصادی به ده‌ها میلیون ایرانی در وضعیت رکود تورمی و شیوع کرونا، تنها یک میلیون ایرانی تا کنون سهام عدالت‌شان را به فروش گذاشته‌اند و قاعدتا اکثر ده‌ها میلیون ایرانی‌ای که سهامشان را نفروخته‌اند، بیش از قبل تحولات بورس را دنبال می‌کنند.

✍️ این جهش دفعی و اینکه اکثر ایرانیان از تغییرات بورس منتفع یا متضرر می‌شوند، چه تاثیر سیاسی‌ای دارد؟ به نظرم می‌رسد این تغییر مهم احتمالا لااقل سه نتیجهٔ مشروط مهم سیاسی خواهد داشت:

۱- محافظه‌کارتر شدن جامعهٔ ایران در صورت تداوم صعود بورس: هر تلاطم سیاسی بزرگ (اعم از جنبشی و شورشی) منجر به سقوط/کاهش شاخص بورس می‌شود و لااقل شصت میلیون متضرر خواهد داشت و اگر صعود بورس ادامه پیدا کند، قاعدتا بخش بزرگتری از شهروندان محافظه‌کار و محاسبه‌گر می‌شوند و برای پرهیز از کاهش ارزش سرمایه‌هایشان در بورس از پیوستن به اعتراضات احتمالی خیابانی و دامن زدن به تلاطم سیاسی پرهیز می‌کنند.

۲- شورشی‌تر شدن جامعهٔ ایران در صورت سقوط بورس: صرف‌نظر از اینکه جهش بورس حبابی است یا نه، سقوط چشمگیر و دفعی شاخص بورس (به هر دلیلی) مستعد شورشی‌تر کردن جامعهٔ ایران است و چنین سقوطی که ده‌ها میلیون متضرر خواهد داشت می‌تواند به شورش‌های بزرگ‌تر از دی۹۶ بیانجامد و با توجه به اینکه شعبه‌‌های بورس در اکثر شهرهای ایران ساختمان دارد به تجمعات اعتراضی گسترده در سطح کشور بیانجامد.

۳- تاثیرگذار شدن شعار و برنامه‌های مرتبط با بورس در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰: اگر صعود بورس ادامه پیدا کند و در ۱۴۰۰ همچنان اکثر ایرانیان در بورس ذی‌نفع باشند، قاعدتا برنامه‌ها و شعارهای مرتبط با بورس در انتخابات ۱۴۰۰ تاثیرگذارتر می‌شوند و احتمال برآمدن یک تکنوکرات اقتصادی که هم میلیون‌ها سهام‌دار بورس به برنامه‌هایش برای تداوم صعود بورس اعتماد کنند و هم بتواند فشار بین‌المللی و اقتصادی بر ایران را بکاهد، افزایش می‌یابد.

✍️ هرکدام از این نتایج برای بخشی از نیروهای سیاسی نامطلوب است؛ مگر اینکه تب بورس بدون جهش یا سقوط بخوابد…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عباس سه شنبه , ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰

سلام
با توجه به افزایش نرخ ارز و سکه،،
بازار بورس همچنان صعودی و درحال افزایش خواهد بود

مه چهارشنبه , ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۷:۲۲

تنها راه جهت کم کردن این تنش بالا بردن حقوق ودستمزد روزانه کارگر میباشد به دلیل پایین بودن دستمزدها GDP بالاست اگر دولت حقوق ها را بالا نبرد با اعتراضات خاموش مواجه میشود که در چند ماه اخیر شاهد چند نمونه از آن بوده ایم و این یعنی از دست رفتن سرمایه های خود دولت

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....