تاریخ انتشار : شنبه 2 مهر 1401 - 16:05
کد خبر : 102493

جایگاه هفتم ایران در تولید پیاز خشک

جایگاه هفتم ایران در تولید پیاز خشک

تحلیلگران جهانی می گویند: با توجه به تنشهای موجود در بازار جهانی، کشاورزان به جای کشت پیاز به سمت غلات و سیب زمینی ترغیب شده اند و لذا در سال زراعی جدید با کاهش سطح زیرکشت این محصول روبرو خواهیم بود. پیاز از جمله قدیمی ترین سبزیجات جهان است و بر اساس آنچه فائو اعلام

تحلیلگران جهانی می گویند: با توجه به تنشهای موجود در بازار جهانی، کشاورزان به جای کشت پیاز به سمت غلات و سیب زمینی ترغیب شده اند و لذا در سال زراعی جدید با کاهش سطح زیرکشت این محصول روبرو خواهیم بود.

پیاز از جمله قدیمی ترین سبزیجات جهان است و بر اساس آنچه فائو اعلام کرده است سالانه بیش از ۹۵ میلیون تن در کشورهای مختلف تولید می شود به طوری که فائو می گوید: در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در سراسر جهان حدود ۱۰۰ میلیون تن پیاز خشک تولید شده است. با این وجود بر اساس آنچه کارشناسان و تحلیلگران جهانی مطرح می کنند احتمالا در سال زراعی جدید یعنی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ در سطح بین المللی سطح زیر کشت پیاز کاهشی باشد. به خصوص اینکه به دلیل تنش های موجود در بازار جهانی کشاورزان غالبا به سمت کشت غلات و سیب زمینی ترغیب شده اند. بنابراین در سال زراعی جدید احتمالا با کاهش کشت پیاز و به تبع افزایش قیمت این محصول در سطح بین المللی مواجه خواهیم بود.

تولید ۲ میلیون تن پیاز خشک در ایران و جایگاه هفتمی جهان در ۲۰۲۱

بر اساس این گزارش، دربحث تولید پیاز خشک کشورهایی همچون هند، چین و ایالات متحده در صدر تولید کننده ها قرار دارند. به عبارت دیگر آمار سازمان فائو حاکی از این است که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور هند با رقم زدن تولیدی بالغ بر ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن اولین تولید کننده بوده است و پس از آن نیز کشورهای «چین با حدود ۲۴ میلیون تن، ایالات متحده با ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، مصر با ۳ میلیون و ۱۰۰هزار تن و ترکیه با ۲میلیون و ۲۸۰هزار تن» در جایگاه دوم تا پنجم دنیا قرار دارند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،   فائو می گوید: در مدت نامبرده ایران هفتمین تولید کننده بزرگ پیاز خشک بوده است. به عبارت ساده تر در مدت نامبرده بیش از ۲میلیون تن محصول پیاز در ایران تولید شده که از این میزان ۱۱۲ هزار تن آن راهی بازارهای صادراتی شده است. این گزارش همچنین حاکی است کشورهای «بنگلادش، هلند، روسیه، الجزایر، کره و اندونزی» نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند.

ایران سالانه بیش از ۱۰۰هزار تن پیاز خشک صادر می کند و در بین ۱۵ کشور صادر کننده این محصول قرار دارد

فائو همچنین با ارائه آماری در خصوص صادرات محصول پیاز خشک می گوید: در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور هلند با صادراتی بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن اولین صادرکننده این محصول محسوب می شود.

هلند، هند و چین؛ ۳ صادر کننده اول پیاز خشک در سال ۲۰۲۱

فائو همچنین می گوید: کشورهای «هند با صادرات یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن، چین با ۸۸۰ هزار تن، مکزیک یا ۴۲۴ هزار تن و مصر با حدود ۳۷۰ هزار تن» در جایگاه دوم تا پنجم صادرات جهانی پیاز خشک قرار دارند.

از سوی دیگر فائو می گوید: در بحث ارسال محصول پیاز خشک به بازارهای صادراتی ایران نیز با صادرات ۱۱۲هزار تن از این محصول جایگاه پانزدهم دنیا را از آن خود کرده است. این در شرایطی است که بر اساس این آمار در مدت نامبرده بعد از ایران نیز کشورهای «فرانسه، افغانستان، امارات و نیجریه» نیز در جایگاه های بعدی صادراتی محصول پیاز خشک جای گرفته اند.

بنگلادش بیشترین واردات پیاز خشک را به ثبت رساند

در بخش مربوط به واردات نیز داده های آماری منتشر شده از سوی سازمان فائوی حاکی از این است که بنگلادش بیشترین واردات را رقم زده است به طوری که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بیش از ۶۶۰هزار تن پیاز خشک را از بازارهای جهانی خریداری کرده است. از سوی دیگر فائو می گوید: بعد از بنگلادش نیز کشورهای ایالات متحده با وارداتی بیش از ۶۵۱ هزار تن، مالزی با وارداتی حدود ۴۸۰ هزار تن، امارات با ۳۹۰هزار تن و عربستان سعودی با رقم زدن وارداتی بالغ بر ۳۲۹هزار تن در جایگاه دوم تا پنجم دنیا قرار دارند.

از سوی دیگر آمار فائو نشان می دهد: در این بخش کشورهای «بریتانیا، سریلانکا، آلمان، عراق، هلند، روسیه، ژاپن، کانادا، سنگال و پاکستان» نیز در رتبه های بعدی واردات پیاز خشک در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ جای دارند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....