تاریخ انتشار : شنبه 4 اردیبهشت 1400 - 16:23
کد خبر : 44147

تشدید فعالیت‌ها علیه برجام

تشدید فعالیت‌ها علیه برجام

سخنگوی کاخ سفید سفر هفته آینده مقامات اسرائیل به واشنگتن را باعث تغییر رویکرد امریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام ندانست. بلومبرگ نیز انتظارات دولت جوبایدن از توافق با جمهوری اسلامی را واقعگرایانه ندانسته است. اقتصاددان: تشدید فعالیت های مخالفان برجام، عقب‌نشینی نیروهای ارتش روسیه از مرز اوکراین، نیاز اقتصاد اروپا به

سخنگوی کاخ سفید سفر هفته آینده مقامات اسرائیل به واشنگتن را باعث تغییر رویکرد امریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام ندانست. بلومبرگ نیز انتظارات دولت جوبایدن از توافق با جمهوری اسلامی را واقعگرایانه ندانسته است.

اقتصاددان: تشدید فعالیت های مخالفان برجام، عقب‌نشینی نیروهای ارتش روسیه از مرز اوکراین، نیاز اقتصاد اروپا به تداوم برنامه‌های حمایتی، هفته ناپایدار رمزارزها، لغو تعلیق موقت استفاده از واکسن جانسون&جانسون، پایان اولویت بندی واکسیناسیون کرونا در آلمان، هشدار نسبت به فروپاشی ارتش افغانستان و ادامه تنش ها در خاورمیانه سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

تشدید فعالیت های مخالفان برجام

به گزارش خبرگزاری رویترز، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی مبنی بر سفر یک هیئت بلند پایه اسرائیلی به واشنگتن برای تاکید بر مخالفت با بازگشت آمریکا و تاثیر آن بر تغییر عقیده آمریکا نسبت به بازگشت به توافق هسته‌ای ایران گفته است، سفر هفته آینده مقامات اسرائیل به واشنگتن، باعث تغییر رویکرد امریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام نخواهد شد. سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: اما این را می‌توانم بگویم، اولا این گفت وگوها یا مذاکرات در جریان است، البته این مذاکرات غیر مستقیم است که یک ظرفیت بالقوه در مسیر دیپلماتیک برای توافق هسته‌ای است. ما از آغاز می‌دانستیم که با چالش روبرو خواهد بود و ما همه طرف‌ها را به تداوم مذاکره تشویق می‌کنیم.

خبرگزاری بلومبرگ با انتشار تحلیلی پیرامون تلاش دولت آمریکا برای بازگشت به برجام انتظارات دولت جوبایدن از توافق با جمهوری اسلامی را واقعگرایانه ندانسته است. این خبرگزاری مدعی شده لغو تحریم‌ها و آزاد کردن پول بلوکه شده صرفا به تشدید تنش ها منجر می شود. هم چنین این گزارش که در پی نقد تلاش ها برای احیای برجام است ادعا کرده امید دولت جوبایدن به رفع مشکلات اقتصادی جمهوری اسلامی در پس از بازگشت به برجام نیز واقعگرایانه نیست زیرا حتی با لغو تحریم‌ها نیز دولت‌های نگران از فعالیت حکومت ایران مانند عربستان، امارات و اسرائیل بر شرکت‌های نفتی و موسسات مالی و تجاری فشار خواهند آورد که در صورت تمایل به تعامل با آنها از دادوستد با ایران خودداری ورزند.

عقب‌نشینی نیروهای ارتش روسیه از مرز اوکراین

به گزارش یورونیوز، منابع خبری در روسیه از آغاز عملیات عقب‌نشینی نیروهای ارتش این کشور از مناطق نزدیک به مرز اوکراین خبر دادند. خبرگزاری‌های روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کردند که واحد‌های ارتش که از چند هفته پیش در حوالی مرزهای اوکراین مستقر شده بودند عقب‌نشینی از این مناطق را آغاز کرده‌اند. استقرار ده‌ها هزار سرباز ارتش روسیه در مناطق مشرف به مرز این کشور با اوکراین ضمن برانگیختن نگرانی‌های شدید نسبت به احتمال تهاجم گسترده ارتش به کشور همسایه، بر میزان تنش‌های موجود میان مسکو و غرب افزوده بود.

هم چنین لکسی ناوالنی مخالف سرسخت پوتین که نزدیک به سه هفته در زندان دست به اعتصاب غذا زده بود در اینستاگرامش اعلام کرده که به درخواست پزشکان و حامیانش به این اعتصاب پایان می‌دهد. او که به تازگی از مرگ بر اثر مسموم شدن توسط سم نوویچوک جان به در برده است در دوران حبس مجددش دچار بی حسی در دست و پا، کمردرد شدید، تب و سرفه شد و در اعتراض به نبود مراقبت‌های پزشکی در زندان دست به اعتصاب غذا زد.

نیاز اقتصاد اروپا به تداوم برنامه های حمایتی

به گزارش یورونیوز، به گفته کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، اقتصاد ۱۹ کشور عضو منطقه یورو همچنان به کمک های حمایتی مالی و پولی روی پای خود ایستاده و در طول موج سوم همه‌گیری ویروس کرونا همچنان به حمایت بانک مرکزی اروپا و کمک‌های دولت‌ها نیاز دارد. او در پایان نشست هیات مدیره بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که با وجود پدیدار شدن علائم مثبت اقتصادی، هنوز برای صحبت در مورد زمان پایان دادن به سیاست خرید اوراق قرضه دولت‌ها و شرکت‌ها بسیار زود است چرا که «پیش‌بینی فعلی ما نشان می‌دهد که این سیاست حداقل تا ماه مارس سال ۲۰۲۲ ادامه یابد».

رئیس بانک مرکزی اروپا تصریح کرد که با حمایت قاطع هیات مدیره این بانک، برنامه ۱.۸۵ تریلیون یورویی خرید اوراق قرضه با سرعت بالاتری در سه ماهه دوم سال جاری میلادی اجرا و همزمان نرخ بهره سپرده‌های بانکی نیز در سطح منفی نیم درصد تثبیت خواهد شد. او ابراز امیداری کرد که با ادامه اجرای این سیاست، اعطای وام‌های ارزان و بلندمدت بانکی به خانوارها و کسب و کارهای مختلف افزایش یابد.

خانم لاگارد همچنین از نظارت جدی بانک مرکزی اروپا بر روند نرخ برابری یورو در برابر ارزهای عمده جهان سخن گفت و آن را یک سیاست ناگزیر برای نیل به چشم‌انداز متصور برای نرخ تورم دانست. او توضیح داد که تقویت یورو می‌تواند با کاستن از قیمت کالاهای وارداتی و قدرت رقابت محصولات صادراتی مانع از رشد پایدار نرخ تورم، به عنوان یکی از عوامل محرک رشد اقتصادی، شود. مطابق اعلام بانک مرکزی اروپا نرخ تورم منطقه یورو در ماه مارس گذشته ۱.۳ درصد بوده که هنوز با نرخ ۲ درصدی هدفگذاری شده این بانک فاصله دارد. بر همین اساس، خانم لاگارد تاکید کرد که فارغ از شوک‌های کوتاه مدت افزایش مصرف باید با سیاستگذاری منطقی برای افزایش موثر نرخ تورم در منطقه یورو تلاش کرد.

هفته ناپایدار رمزارزها

به گزارش دویچه وله، روز جمعه بازار ارزهای دیجیتال سقوط بی سابقه ای را شاهد بود. بهای بیت‌کوین در این روز بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و زیر ۴۸ هزار دلار معامله شد و این اولین بار از اوایل ماه مارس است که قیمت آن به زیر ۵۰ هزار دلار می‌رسد. اتریوم، رمزارز شماره دو پس از بیت‌کوین نیز ده درصد سقوط کرد و به دوهزار و ۱۱۷ دلار رسید. بدین ترتیب ارزهای دیجیتال شش روز از هفت روز معاملاتی گذشته را با ضرر به پایان رساندند و به طور متوسط ۲۵ درصد ارزش خود را از دست دادند.

برخی تحلیل گران اقتصادی نگرانی از ممانعت برای سرمایه گذاری در دارایی‌های دیجیتالی توسط رئیس جمهوری آمریکا را دلیل افت ارزش بیت کوین اعلام کرده‌اند. دولت بایدن در حال برنامه‌ریزی برای انجام تغییرات در قانون مالیات آمریکا است. از جمله تغییرات پیشنهادی دولت بایدن، افزایش دو برابری مالیات بر سود سرمایه به ۳۹.۶ درصد برای افرادی است که بیش از ۱ میلیون دلار درآمد دارند. بدین ترتیب این برنامه‌های مالیاتی جدید که سرمایه گذاران را وادار به ثبت سود سهام و سایر دارایی‌های ریسک پذیر می‌کند، بازارها را متزلزل کرده است.

نوسان شدید رمزارزها یک هفته پیش با تصمیم بانک مرکزی ترکیه آغاز شد که در نهایت به کاهش ارزش این ارزهای دیجیتالی انجامید. قرار است در ترکیه از ۳۰ آوریل (دهم اردیبهشت) پرداخت از طریق این ارزها ممنوع شود. پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی ترکیه بیت‌کوین نزدیک به پنج درصد سقوط کرد.

ارزهای رمزنگاری‌شده اصولا بی‌ثبات‌تر از ارزهای معمولی هستند. در حالی که ارزهای رایج در بازار از جانب مقامات مسئول محافظت و حمایت می‌شوند و در محدوده مشخصی نوسان می‌کنند، ارزهای رمزپایه کاملاً بر اساس اصل عرضه و تقاضا عمل می کنند و اتفاقات کوچک و بزرگ باعث نوسان آنها می‌شود.به همین دلیل نمی‌توان چشم‌انداز مشخصی برای آن ترسیم کرد. کارشناسان زیادی معتقدند که این گونه ارز در درازمدت به ثبات خواهد رسید و در بازار رایج خواهد شد، برخی نیز معتقدند که رمزارزها در آینده هم مانند امروز تنها برای جابجایی دیجیتالی سرمایه در حوزه محدودی عمل خواهند کرد

. بر اساس آمار دست‌اندرکاران ارزهای رمزپایه، در سه ماهه نخست سال میلادی جاری حدود چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در این گونه ارز سرمایه‌گذاری شده است. مجموع سرمایه‌گذاری در رمزارزها در سراسر سال ۲۰۲۰ حدود شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود.

پایان اولویت بندی واکسیناسیون کرونا در آلمان

آسوشیتدپرس خبر داده مقام‌های بهداشتی آمریکا با لغو تعلیق موقت استفاده از واکسن کووید۱۹ جانسون اند جانسون، استفاده از آن را در سراسر ایالات متحده مجاز اعلام کردند. پیش از این استفاده از این واکسن برای بررسی موارد معدود لختگی خون، به عنوان عوارض ناشی از آن، به‌طور موقت تعلیق شده بود. اما از سوی دیگر دولت نروژ قصد دارد تمام ۲۱۶ هزار دُز سهمیه واکسن آسترازنکا را به همسایگان خود، سوئد و ایسلند قرض دهد. نروژ پس از گزارش ایجاد چند مورد لختگی خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا به مانند دانمارک استفاده از این واکسن را متوقف کرد و در حال حاضر شهروندان خود را با واکسن‌ها تولیدی فایزر-بیون‌تک و شرکت مدرنا واکسینه می‌کند.

هم چنین یک بررسی تحقیقاتی که با مشارکت دانشگاه آکسفورد، دفتر آمار ملی بریتانیا (ONS ) و وزارت بهداشت این کشور انجام گرفته از کاهش دست کم شصت و پنج درصدی میزان ابتلا به ویروس کرونا بعد از واکسیناسیون خبر می‌دهد. وزیر بهداشت آلمان هم خبر از پایان اولویت بندی واکسیناسیون کرونا در آلمان داده و اعلام کرد حداکثر از ماه ژوئن به بعد شهروندان این کشور می‌توانند فارغ از اولویت‌بندی‌های موجود علیه ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ واکسینه شوند.

در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی هم دولت ژاپن توکیو و چند منطقه دیگر در این کشور را به دلیل شرایط ویژه ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ در وضعیت اضطراری بهداشتی قرار داد. این برای سومین بار طی دو سال گذشته است که دولت ژاپن مجبور به برقراری وضعیت اضطراری در برخی مناطق این کشور شده است.

هند نیز که با موج سهمگینی از پاندمی کرونا روبروست که به لحاظ موارد روزانه ابتلا تا کنون در هیچ کشوری سابقه نداشته است.با اعلام وزارت بهداشت هند در روز جمعه در شبانه روز گذشته ۳۳۲ هزار و ۷۳۰ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده است. به این ترتیب طی چهار روز بیش از یک میلیون نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. در هند گونه جهش‌یافته‌ای از ویروس کرونا شناسایی شده که هنوز نقش آن در افزایش شدید موارد ابتلا مشخص نیست.

هشدار نسبت بهفروپاشی ارتش افغانستان

به گزارش بی بی سی، وزرای خارجه ترکیه، پاکستان و افغانستان روز جمعه از طالبان خواستند تا بر تعهد خود به دستیابی به یک راه حل سیاسی از طریق مذاکره برای تامین صلح پایدار در افغانستان پایبند بمانند. در بیانیه مشترکی که پس از مذاکرات در استانبول صادر شد، هر سه وزیر بر ضرورت فوری آتش بس برای پایان دادن به خشونت‌ها و ایجاد فضای مناسب برای گفتگوهای صلح تأکید کردند. کنفرانس صلح افغانستان با حمایت ایالات متحده که قرار بود امروز شنبه ۲۴ آوریل به میزبانی ترکیه، قطر و سازمان ملل در استانبول برگزار شود، به دلیل عدم شرکت طالبان به تعویق افتاد. آنکارا گفته است که این نشست پس از ماه رمضان برگزار خواهد شد اما تاریخ جدیدی برای آن تعیین نشده‌است.

هم چنین به گفته جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، وزیر دفاع ایالات متحده تصمیم گرفته برای کمک به تامین امنیت روند خروج نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی از افغانستان، ماموریت ناو هواپیمابر یو اس اس دوایت آیزنهاور را در خاورمیانه تمدید کند. او گفته با تایید لوید آستین، وزیر دفاع، دو فروند هواپیمای بمب‌افکن بی-۵۲ نیروی هوایی آمریکا نیز وارد منطقه شده‌اند. به ادعای او، این تدابیر به عنوان بخشی از برنامه تقویت امنیت منطقه پیش از آغاز روند برنامه‌ریزی شده خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان انجام می‌شوند. پیش از این ژنرال مکنزی فرمانده سنتکام در مجلس سنا تاکید کرده بود که خروج آمریکا از افغانستان می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای حفاظت افغان‌ها از خود بشود و حتا به فروپاشی ارتش افغانستان بینجامد.

ادامه تنش ها در خاورمیانه

به گزارش رویترز، یحیی سریع، سخنگوی نظامی گروه شبه نظامیان حوثی یمن گفته یگان پهپادی ارتش یمن [حوثی‌ها] با دو فروند پهپادقاصف کی ۲ و صماد ۳ تاسیسات شرکت نفت آرامکو در استان جیزان و پایگاه هوایی «ملک خالد» در منطقه «خمیس مشیط» در استان عسیر را هدف قرار داده است. او گفته اهداف مورد نظر با دقت بالایی مورد اصابت قرار گرفتند و افزوده: این عملیات در چارچوب پاسخ مشروع به تجاوز مداوم دشمن و محاصره کشور عزیز ما صورت می‌گیرد.

هم چنین خبرگزاری فرانسه روز جمعه گزارش داده یک پایگاه نظامی سربازان آمریکایی در فرودگاه بغداد با موشک مورد حمله قرار گرفت. به گفته منابع امنیتی عراق پنج موشک از هشت موشک شلیک شده به پایگاه مشترک سربازان عراقی و نیروهای مسلح آمریکا اصابت کرده است. در این حمله یک سرباز عراقی زخمی شد. طی چند روز گذشته این دومین حمله به تأسیسات و پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق است. تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات موشکی را برعهده نگرفته است.

در پی بروز ناآرامی ها در روزهای اخیر در بیت المقدس، حداقل ۳۵ راکت از سوی غزه به سوی شهرهای اسرائیل شلیک و در واکنش، ارتش اسرائیل مناطقی در غزه را بمباران کرده است. ارتش اسرائیل مدعی هستند یکی از راکت‌های شلیک شده از نوار غزه توسط سیستم گنبد آهنین را رهگیری و دو راکت دیگر در فضای باز فرود آمدند. پیش از این گروه‌های جهادی در غزه در پی ناآرامی‌های بیت المقدس تهدید کرده بودند که واکنش نشان خواهند داد. در ناآرامی‌های این شهر میان یهودیان افراطی دست راستی، فلسطینیان و پلیس، بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند. خشونت‌های بیت المقدس، جدی‌ترین ناآرامی در این شهر در چند سال اخیر به شمار می‌رود و جنبش حماس حمایت خود را از فلسطینیان بیت المقدس شرقی اعلام کرده است. تنش‌ها در این شهر به شدت افزایش یافته و گروه‌های راست افراطی یهودی شعارهایی چون مرگ بر اعراب سر داده‌اند. در واکنش به این جریانات ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی با ابراز نگرانی عمیق از شدت گرفتن درگیری‌های خشونت‌بار در بیت المقدس گفته گفتمان تظاهرات‌کنندگان افراطی که شعارهای خشونت‌آمیز و نفرت برانگیز سر می‌دهند، باید با قاطعیت رد شود. ما خواستار برقراری آرامش و اتحاد هستیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....