تاریخ انتشار : شنبه 5 مهر 1399 - 21:33
کد خبر : 19975

بررسی نقش کمیسیون تازه تاسیس جهش تولید در تحقق شعار سال

بررسی نقش کمیسیون تازه تاسیس جهش تولید در تحقق شعار سال

آیین‌نامه داخلی مجلس این حق را به نمایندگان می‌دهد که بنا به ضرورت‌های کشور، کمیسیونی را ایجاد یا منحل نمایند. در نشست علنی یکشنبه ۲۹ تیرماه سال جاری ، مجلس شورای اسلامی در جریان تقاضای ، تشکیل کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را با ۱۴۵ رأی موافق و

آیین‌نامه داخلی مجلس این حق را به نمایندگان می‌دهد که بنا به ضرورت‌های کشور، کمیسیونی را ایجاد یا منحل نمایند. در نشست علنی یکشنبه ۲۹ تیرماه سال جاری ، مجلس شورای اسلامی در جریان تقاضای ، تشکیل کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را با ۱۴۵ رأی موافق و ۷۰ رأی مخالف به تصویب رساند.؟

۱- آیا نگاه سیاسی به تشکیل این کمیسیون وجود داشت؟
توضیح سوال:
آقای الیاس نادران که سابقه عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه در ادوار مجلس را دارد، انتظار داشت که در مجلس یازدهم ریاست این کمیسیون را برعهده بگیرد اما توفیق حاصل نشد و تمایل ایشان برای کسب ریاست مرکز پژوهش‌ها هم بی نتیجه ماند بنابراین برخی گفتند مجلس برای دلجویی از آقای نادران این کمیسیون را تشکیل داده که در نهایت با اعطای پست ریاست کمیسیون جهش تولید، او را از استعفا از مجلس یازدهم منصرف نماید.

۲- با توجه به این که این کمیسیون از مجلس هشتم ، نهم و دهم با یک نام دیگری تحت عنوان “نظارت بر اجرای اصل ۴۴”وجود داشته است آیا اضافه کردن یک عنوان جهش تولید به ابتدای آن نیاز به رای گیری در صحن علنی مجلس داشت؟
توضیح سوال:
هزینه یک جلسه علنی ۴ ساعته بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان می باشد.

۳- فلسفه وجودی تشکیل کمیسیون جهش تولید چیست ؟ آیا تشکیل آن موازی کاری یا تداخل در سایر کمیسیون ها دیگر محسوب نمی شود ؟

توضیح سوال:
سه محور اصلی تشکیل این کمیسیون‌ها پر کردن خلاءهای قانونی، رفع ایرادات قانونی و عمل به وظایف نظارتی در حوزه تولید ملی است که نمایندگان مجلس یازدهم را بر آن داشته به فکر تشکیل کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی باشند. این کمیسیون نه تنها خللی در کار سایر کمیسیون‌های تخصصی مجلس ایجاد نمی‌کند بلکه مکمل آنها بوده و در قانونگذاری و نظارت در حوزه حمایت از تولید ملی به آنها کمک می‌کند.
در مقابل عده ای دیگر معتقد بودند که هر یک از کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌توانند در حوزه «جهش تولید» کار کارشناسی را انجام دهند و ضرورتی برای تشکیل کمیسیون ویژه ای بنام جهش تولید وجود نداشت.

۴- برنامه اصلی این کمیسیون برای جهش تولید در این فرصت کوتاه باقی مانده از سال چیست ؟

۵- برای خنثی سازی اثرات مخرب تحریم که می تواند محرک اصلی برای جهش تولید باشد چه اقداماتی باید انجام داد؟

توضیح سوال:

۲۵کشور بزرگ و کوچک به مدل های مختلف در دنیا تحریم شده اند، گفت: البته تحریم ها با یک مدل انجام نشده و همه کشورها برای خروج از تحریم هزینه یکسانی پرداخت نمی کنند. ما دارای ۱۵ کشور با ۶۰۰ میلیون جمعیت در اطراف خود هستیم که ۸۵ درصد تجارت ما هم از طریق همین کشورهای همسایه انجام می شود. بنابراین ۲ میلیارد نفر جمعیت تحریم شده در دنیا وجود دارد که می توان از آن به عنوان یک پایگاه در دنیا استفاده کرد.

۶- مقام معظم رهبری می فرمایند که باید به موضوع مشکلات اقتصادی همانند یک جنگ نگاه شود. برای جنگ فرمانده نیاز است، برنامه و هدف لازم است و مهم ترین موضوع نیز باور قلبی فرمانده میدان به این جنگ است. الان مشخصا فرمانده میدان جنگ اقتصادی در کدامیک از قوا مستقر شده است ؟

توضیح سوال:
در دوم فروردین ماه ستاد برنامه ریزی راهبردی جهش تولید با ریاست آقای نوبخت معاون رئیس جمهور شد.
در ۲۵/۶/۹۹ کارگروه رفع موانع جهش تولید با ریاست معاون اول رئیس جمهورتشکیل شد.
در مجلس کمیسیون جهش تولید تاسیس می شود و …

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....