تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 - 21:59
کد خبر : 118248

اطلاعات و آمارهای غلط کشور را نابود خواهند کرد

اطلاعات و آمارهای غلط کشور را نابود خواهند کرد

به مردم آمار درست بگویید، هر چند هزینه داشته باشد، وگرنه آمارهای غلط کشور را نابود خواهند کرد؛   با مردم که صحبت می کنیم چند موضوع مهم ذهن و روان آدم را می آزارد؛ اول آنکه مردم کاملا به آمارهای ارائه شده توسط مراجع قانونی مثل مرکز آمار ایران و بانک مرکزی بی اعتماد

به مردم آمار درست بگویید، هر چند هزینه داشته باشد، وگرنه آمارهای غلط کشور را نابود خواهند کرد؛

 

با مردم که صحبت می کنیم چند موضوع مهم ذهن و روان آدم را می آزارد؛

اول آنکه مردم کاملا به آمارهای ارائه شده توسط مراجع قانونی مثل مرکز آمار ایران و بانک مرکزی بی اعتماد هستند، حتی اگر درست باشند.

دوم آمارهایی را باور دارند که از اساس غلط هستند.

سوم بشدت برافروخته هستند و قادر به تشخیص آمارهای درست و غلط نیستند.

یکی از نهادهای مهمی که لازم است مستقل باشد و بیش از تمام رسانه ها راست بگویید، مرکز آمار ایران است. اما آمارهایی که در این نهاد تولید و منتشر می شود، داد همه را درآورده و خود ما بارها خواستار ورود مدعی العموم به آمارهای این مرکز در بخش مسکن شده ایم. از نظر من بخش بزرگی از آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در خصوص مسکن «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» است.

بنظر می رسد بسیاری از آمارهای منتشره کذب و در جهت منافع عده ایی می باشد که مطلقا این منافع مشروع نیست.

آمارهای درست منتج به تصمیمات درست می شود. آمارهای سیاسی و عملکرد سازی هیچ کشوری را سعادتمند نخواهد کرد و هیچ دولتی را پیروز نخواهد کرد.

دروغ های شیرین و راست‌های تلخ، باید جابجا شوند و باید بپذیریم حتی آمارهای درستی که باعث نگرانی و تشویش شوند، بهتر از آمارهای دروغینی هستند که نگرانی‌های ما را برطرف کنند و باعث بزرگتر شدن مشکلات شوند.

در روزهای اخیر با مردم که صحبت می کردم متوجه شدم جامعه ما بشدت سیاست زده شده است در حالی که اکثر اقشار جامعه ما نیازی به اطلاعات سیاسی در سطح بین المللی ندارند.

سیاست از نظر من پیچیده ترین علم دنیاست. اما نه هر سیاستی.
ما در بخش کشاورزی تنها چهار درصد کشاورزان مان سواد و تحصیلات مرتبط دارند. و بعید میدانم در بخش سیاسی هم این آمار بهتر باشد.

وقتی در جامعه ایی سواد کافی در خصوص آمارهای ارائه شده وجود نداشته باشد، مردم آمارهای غلط را براحتی می پذیرند و چیزی که کشور ما را با چالش جدی مواجه کرده است آمارهایی است که از اساس کذب و غیر واقعی و صد البته هدفدار هستند.

هر حکومتی اعتماد عمومی را به هر قیمتی بفروشد، بدون شک ارزان فروخته است. در سالهای گذشته آمار سازی ها به اعتماد عمومی لطمات جبران ناپذیری زده است و اکنون مردم حتی آمارهای بی بی سی را از آمارهای مرکز آمار ایران بیشتر قبول دارند. این شروع یک فاجعه است.

اولین مرحله از بازسازی رابطه دولت و ملت ارائه آمارهای درست است، هر چند گزنده و ناراحت کننده باشد.

ما اکنون با مسئولانی مواجه هستیم که بشدت از شفاف سازی می ترسند. حتی مجلس هم بعنوان یک نهاد مهم نظارتی از شفاف سازی گریزان است اما از همه شفافیت میخواهد. که این بدون شک یک رویه غلط است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....