تاریخ انتشار : سه شنبه 8 مهر 1399 - 13:40
کد خبر : 20265

آن هزار حقیقی چه کسانی بودند؟

آن هزار حقیقی چه کسانی بودند؟

داستان پشت پرده صعود و نزول بورس از یک توئیت خبری شروع شد . توئیتی که با استناد به برخی آمار و ارقام نشان داد ،عده ای حقیقی بزرگ با جریان سازی و شانتاژ خبری در تلاشند حقوقی ها را عامل ریزش بازار معرفی کنندو ماجرا از آنجا جالب شد که ردپای نفوذ این هزار

داستان پشت پرده صعود و نزول بورس از یک توئیت خبری شروع شد . توئیتی که با استناد به برخی آمار و ارقام نشان داد ،عده ای حقیقی بزرگ با جریان سازی و شانتاژ خبری در تلاشند حقوقی ها را عامل ریزش بازار معرفی کنندو ماجرا از آنجا جالب شد که ردپای نفوذ این هزار سرمایه‌گذار حقیقی حتی در برخی نهادهای تصمیم‌گیر بازار عیان شد.

اقتصاددان: رشته توئیت سروش خسروی در افشای این مساله با این عبارت شروع شد که « اطلاعات جالبی درباره پشت‌پرده‌های صعود و نزول #بورس به‌دستم رسیده که تلاش می‌کنم در چند بخش جزئیات آن‌را افشا کنم:
۱٫ در طول دوره صعود بورس، تا نیمه مرداد، نیمی از پول‌ها را هزار شخص حقیقی وارد بورس کرده‌اند و در ادامه به نام این افراد و انگیزه‌هایشان می‌پردازم.
۲٫ این اطلاعات نشان می‌دهد همه چند میلیون سرمایه‌گذار حقیقی دیگر که همزمان با صعود #بورس سوار قطار رشد قیمت سهام شده‌اند،عملا به‌صورت گله‌ای روی موج ایجاد شده با پول آن هزار سرمایه‌گذار حقیقی بزرگ سوار شده بودند.
۳٫ ماجرا وقتی جالب می‌شود که بدانیم این هزار سرمایه‌گذار حقیقی حتی در برخی نهادهای تصمیم‌گیر بازار هم نفوذ کرده بودند.
۴٫ #بورس درست از زمانی شروع شد که هزار سرمایه‌گذار بزرگ حقیقی، پول خود را از بازار سهام به مقاصد کاری اصلی‌شان، یعنی بازارهای املاک، خودرو، ارز، طلا و واردات کالا، اعم از؛ کالاهای کشاورزی تا واردات غذای حیوانات خانگی خارج کردند .
۵٫ یکی از آن #هزارنفر از بزرگترین واردکنندگان کالای کشاورزی ؛یکی از آن #هزارنفر تاجر بزرگ فولاد و پروفیل ؛یکی از آن #هزارنفر از وارد کنندگان بزرگ خودرو ؛یکی از آن #هزارنفر از سازندگان بزرگ مسکن ؛یکی از آن #هزارنفر از صرافان بزرگ و یکی از آن #هزارنفر از واردکنندگان غذای حیوانات…

نوشتن همین چند خط افشا گری کافی بودتا کسانی که متوجه برداشته شدن چوب شده بودند،حساب کار خود را بکنند و بکوشند با اکانت های فیک جلوی هر گونه شفاف سازی در این بازار که خود سمبل عیان شفافیت است را بگیرند ؛غافل از آنکه بررسی پاسخ هایی که کاربران در این رشته توئیت مطرح کردند خود سرخط بسیاری از باند بازی ها و جریان سازی ها را از نامه اقتصاد دانان تا گمانه زنی بر سر نام وارد کنندگان و ورود بخش قابل توجهی از این منابع خارج شده از بورس در بازار ارز را نمایان کرد؛البته برای متولیانی که بخواهند و کاری کنند.
‼️در ادامه این رشته توئیت و در پس تمام سوالات و گمانه زنی ها در بند ۶ سوال مهم و کلیدی مطرح شد که باز هم به نظر می رسد؛متولی اصلی پاسخگویی به آن کسی جز سازمان بورس نباشد.
«۶٫ فرض کنید در پایان یک دربی جنجالی، پر از کارت قرمز و پنالتی و صحنه‌های مشکوک، مشخص بشه داور بازی از همان بچگی پرسپولیسی بوده یا استقلالی، آیا اصالت و ماهیت آن مسابقه و رقابت زیر سوال نمی‌رود؟ سوال مهم : چرا برخی اعضای شورای بورس خودشان ذی‌نفع چند بازار هستند؟»

در ادامه این رشته توئیت ؛ دو مطلب مهم و اصلی مطرح شد :
۷«.مطالبه مهم در کوتاه‌مدت قطعا باید دو چیز باشد:
الف- اصلاح و پالایش ساختار فعلی شورای #بورس و خروج ذی‌نفعان خصوصی و دولتی از آن
ب-افشای نام معامله‌گران عمده به‌ویژه وابستگان به نهادها و ذی‌نفعان بازارسرمایه و شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس و زیرمجموعه‌های آن‌ها »

مطرح شدن مطالبات و تقاضا برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات برعده ای خوش نیامد و همین سبب شد عده ای بکوشند مسیر شفاف سازی مطرح شده را با کژتابی منحرف کنند اما یک نکته مهم آن است که فهرست مزبور بالاخره به بیرون درز خواهد کرد ؛پس چه بهتر که سازمان #بورس خودش داوطلبانه پیش‌قدم شود و آن‌را منتشر کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....