۴ غافلگیری بزرگ زاکانی برای شورا
ناصر امانی جزییات جسله شورای شهر تهران که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد را تشریح کرد . اقتصاددان: ناصر امانی در خصوص جزئیات جلسه امروز شورای شهر تهران با علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: در ابتدای جلسه، شهردار تهران گزارشی مفصل از برنامههای خود در حوزه حمل و نقل عمومی را مطرح کرد که بخشی
ناصر امانی جزییات جسله شورای شهر تهران که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد را تشریح کرد .
اقتصاددان: ناصر امانی در خصوص جزئیات جلسه امروز شورای شهر تهران با علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: در ابتدای جلسه، شهردار تهران گزارشی مفصل از برنامههای خود در حوزه حمل و نقل عمومی را مطرح کرد که بخشی از آن را پیش از این، در صحن شورا و صحبتهایی که در مراسمهای افتتاحیه و مصاحبه با رسانهها داشت، گفته بود. او همچنین در زمینه برنامههای درازمدت در حوزه حمل و نقل (که اعداد کلان و با منابع مالی سنگینی میخواهد) و در خصوص معضلات حوزه اتوبوسرانی مترو و تاکسیرانی و خطوط جدید مترو توضیحاتی ارائه کرد و برنامههایی که بیشتر نگاه به آینده داشت، از سوی او ارائه شد. شهردار در ادامه، ابرپروژه این حوزه را نوسازی شهر بر اساس مدهای حمل و نقل عمومی یا همان TOD مطرح کرد که قرار است در مناطق ۷ و ۱۸ اجرایی شود. همچنین از سوی او، گزارشی از وضعیت مترو، تاکسی و اتوبوس و کمبودها و نارساییهایی که در این حوزهها وجود دارد ارائه شد.
خبر مهم زاکانی
امانی ادامه داد: پس از گزارش شهردار به سخنان او در مشهد که قرار است خبری غافلگیرکننده و مهم در این مورد به شورا ارائه شود، اشاره شد که شهردار مطرح کرد: ۴ خبر مهم و غافلگیرکننده برای شورا دارد؛ نخست توسعه خطوط ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو که نیاز به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی دارد و شهرداری پیشبینی کرده این منابع را بر اساس پایانهها بسازد، به این معنا که قبلا پایانهها بر روی زمین ساخته میشد و قرار است آنها به زیرزمین منتقل و روی آن محلههای نمونه ساخته شود چنانکه در آینده، تأمین پول ساخت مترو از این محلهها صورت گیرد.
راهکار تامین اعتبارات لازم برای خطوط جدید مترو
به گفته شهردار در خط ۱۰ مترو، ۲۵ هکتار زمین و در خط ۱۱، ۵۰ هکتار زمین برای اجرای این طرح وجود دارد که قرار شد در جلسه آینده ریز منابع و زمانبندی اجرای آن به صورت جدول به شورا ارائه شود.
این عضو شورای شهر تهران دومین خبر غافلگیرکننده شهردار را خرید ۲۰ هزار ون نیسان عنوان کرد که قرار است این ونها با ۴ هدف به کار گرفته شوند؛ نخست جایگزین ونهای فرسوده شوند. سپس در خطوط کم مسافر اتوبوس به کار گرفته شوند و اتوبوسهایی که در این خطوط کم مسافر هستند به خطوط فعالتر منتقل شوند تا با ظرفیت کامل فعالیت کنند. همچنین به عنوان تاکسی خطی مورد استفاده قرار گیرند. این تاکسیها دوگانهسوز هستند . با ۱۴ صندلی، قابلیت ایستادن هم دارند که قیمت هر کدام بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ کیلییون تومان است و منابع مورد نیاز برای آن ۱۶ هزار میلیارد تومان است. خبر غافلگیرکننده دیگر ایجاد تراموا در محور انقلاب و جمهوری بود که به گفته شهردار، مطالعات آن از دهه۸۰ انجام شده و هزینه آن یک پنجم مترو است و دو سوم ظرفیت مترو را داراست و یکساله هم به نتیجه میرسد. برای ایجاد تراموا ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که شهردار اعلام کرده در این رابطه با یکی از وزارتخانهها به تفاهم رسیده است.
امانی در ادامه به سخنان شهردار در حوزه اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: وزارت کشور قرار بوده ۲۰۰۰ اتوبوس به شهرداری تهران تحویل دهد که قرار است طی ۱۴ ماه آینده تحویل داده شود. ۱۵۳ اتوبوس تحویل گرفته شده و شهرداری نیز پول ۶۰۰ اتوبوس را واریز کرده. از این تعداد ۴۰۰ اتوبوس آماده است تا پلاک شود و وارد چرخه شود که این اتفاق بهتدریج رخ خواهد داد.
ساینا تاکسی می شود
این عضو شورای شهر تهران در خصوص تاکسیرانی هم توضیح داد: شهردار عنوان کرد قرار است خودروی ساینا جایگزین تاکسیهای فرسوده شوند که مورد انتقاد اعضای کمیسیون عمران قرار گرفت و گفته شد این خودرو هم کوچک است و هم از نظر فنی دچار مشکل است. همه این موارد در حد ایده بود و قرار شد در جلسات کارشناسی و کمیسیونها این موارد مورد بررسی قرار گیرد.
تهران چند اتوبوس دارد ؟
به گفته امانی یکی از خروجیهای این جلسه اعلام آمار تعداد اتوبوسها بود که مورد اختلاف بود و شهرداری معتقد بود بیش از ۲۵۰۰ اتوبوس فعال دارد و کمیسیون عمران و حمل و نقل عدد ۱۷۰۰اتوبوس را مطرح میکرد که مشخص شد تهران ۱۹۶۰ اتوبوس فعال اعم از بخش خصوصی و عمومی دارد و قسمتیی از اتوبوسهای بخش خصوصی به دلیل فرسودگی یا اتمام قرارداد دیگر خدمات نمیدهند. همچنین مشخص شد در ۹ ماه گذشته در بخش تجهیز اوورهال و داراییهای سرمایهای در شرکت بهرهبرداری تنها ۹۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری اختصاص داده شده و موضوع ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد برای ورود تجهیزات مترو منتفی شده و شهرداری در این مدت ۱۴۰ میلیارد تومان برای تجهیزات پرداخت کرده است. در حالی که اعلام شده بود قرارداد ۸۰۰ میلیاردی برای خرید تجهیزات بسته شده است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد بیشتر برنامهها مربوط به برنامههای بلندمدت بود و اعضای شورا خواستار برنامههایی برای حل مشکلات فعلی حوزه ترافیک هستند که مانند مریضی رو به احتضار است که قرار شد برای برنامههای کوتاهمدت جدولی با زمانبندی و محل منابع به شورا ارائه شود.
آخرین وضعیت قرار داد ۶۳۰ واگن مترو
او در پاسخ به این پرسش که برخی از اعضای شورا پیش از این در گفتگو با رسانهها با برخی از این برنامهها مخالفت کرده بودند آیا در این جلسه نقطه نظرات خود را عنوان کردند، گفت: در حوزههای مختلف مخالفتهایی مطرح شد اما چون تصمیمگیری در این جلسه نشده بود، قرار شد بررسیها از جمله در موضوع تراموا و موضوع TOD در جلسات تخصصی انجام شود. اعضا تاکید داشتند اولویت ما موضوع آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی است که این دو موضوع به هم وابستگی دارد و موضوع مسکن که مورد تاکید این روزهای شهردار است در اولویت شورا نیست. همچنین در خصوص ۶۳۰ واگن قطار مترو گفته شد دولت به تازگی قبول کرده طی یک بازه زمانی یکساله ۱۵ درصد پیش پرداخت این قرارداد را پرداخت کند که ۱۸ ماه بعد از پرداخت آن نخستین واگنها به تهران آمدند. یعنی این واگنها از ۱۸ ماه تا ۲۸ ماه دیگر به تهران میرسند. علاوه بر این در این نشست قرار شد پس از این، جلسات در صحن علنی با حضور رسانهها برگزار شود و هیچ اطلاعات طبقهبندی شدهای در این جلسهها مطرح نشود.
/پ
برچسب ها :tod ، علیرضا زاکانی ، مسکن ، ناصر امانی ، نورا حسینی tod
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰