تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 8:29
کد خبر : 80620

۴ عامل شتاب دهنده رشد تورم در اقتصاد ایران

۴ عامل شتاب دهنده رشد تورم در اقتصاد ایران

محمدرضا یزدی‌زاده عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور، نرخ ارز، انتظارات تورمی، آزادی فعالیت‌های بورس‌بازانه و رواج شبه پول در اقتصاد کشور را عوامل اصلی شکل گیری تورم دانست و افزود: لازم است با اقداماتی همچون «ساماندهی به بازار ارز و طلا»، «کنترل کسری بودجه»، «وضع مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه»، «کاهش نرخ بهره» و

محمدرضا یزدی‌زاده عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور، نرخ ارز، انتظارات تورمی، آزادی فعالیت‌های بورس‌بازانه و رواج شبه پول در اقتصاد کشور را عوامل اصلی شکل گیری تورم دانست و افزود: لازم است با اقداماتی همچون «ساماندهی به بازار ارز و طلا»، «کنترل کسری بودجه»، «وضع مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه»، «کاهش نرخ بهره» و «جلوگیری از خلق پول بی ضابطه بانک‌ها»، نرخ تورم کنترل شود.

اقتصاددان: محمدرضا یزدی‌زاده عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد فشار تورمی و ایجاد شکاف افتصادی را به عنوان دو ابزار اصلی تحریم‌کنندگان ایران عنوان کرد و افزود: هدف دشمن ایجاد حس نبود عدالت و حاکمیت فساد اقتصادی در جامعه است تا به نوعی با فشار مردمی، حاکمیت را به سمت قبول خواسته‌های غرب سوق دهند.

 عامل شتاب دهنده رشد تورم در اقتصاد ایران

یزدی‌زاده با اشاره به اینکه تورم خود معلول آسیب‌هایی چون مشکلات نظام مالی و پولی کشور است، افزود: در مبانی تئوریک نیز، تورم را ناشی از سه مورد کلی می‌دانند: تورم ناشی از فشار تقاضا، تورم ناشی از فشار هزینه و تورم ناشی از عوامل ساختاری. مطالعات صورت گرفته، بسته به دوره‌های زمانی مختلف، سعی در تایید یا رد هر یک از عوامل فوق نموده‌اند. برخی از این مطالعات هم نتیجه گرفته‌اند که هیچ یک از این عوامل به تنهایی، دلیل وجود تورم نیستند. لیکن واقعیت آن است که نه تنها هر کدام از این عوامل به تنهایی عامل تورم نیستند، بلکه این عوامل، از هم مستقل نیستند و بر یکدیگر تاثیر علت و معلولی دارند.

وی افزود: حلقه‌های ارتباطی این عوامل که موجب تاثیر علت و معلولی آن‌ها و در حقیقت موتور شتاب‌دهنده تورم در کشور هستند را می‌توان به عنوان چهار عامل به هم پیوسته، نرخ ارز، انتظارات تورمی، تورم‌های بخشی ناشی از فعالیت‌های بورس‌بازانه و شبه پول‌های موجود در اقتصاد (مانند چک) تعریف نمود.

اقدامات لازم جهت کاهش فشار تورم در اقتصاد

این کارشناس اقتصادی در ادامه به اقداماتی پرداخت که برای کاهش فشار تورم در اقتصاد کشور ضروری است و افزود: ارز و طلا به عنوان موتور اصلی کاهش ارزش پول ملی و ایجاد بی‌ثباتی و تورم در اقتصاد کشور است و لازم است بازار آن با ابزارهای مختلف مدیریت شود. اصلاح نظام مالیاتی، با هدف ایجاد سیستم تامین مالی پایدار و حذف پدیده کسری بودجه و همچنین هدایت سرمایه‌ها به بخش‌های مولد و ایجاد فشار مالیاتی در بازارهای دچار فعالیت بورس‌بازانه با هدف کاهش تقاضا و در نهایت کاهش تورم در این بخش‌ها، دیگر اقدامی است که باید برای کاهش فشار تورم در دستورکار قرار بگیرد.

یزدی زاده کاهش نرخ بهره بانکی را مهمترین عامل در کنترل تورم‌های ناشی از فشار هزینه عنوان کرد و افزود: سهم ترکیبی نرخ بهره در قیمت تمام شده تولید محصولات در کشور از ۳۰ تا ۵۰ درصد برآورد می‌شود و بنابراین کنترل نرخ بهره می‌تواند در کاهش نرخ تورم اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد. در ادامه لازم است اقداماتی همچون «کاهش نرخ سود سپرده» و «افزایش نسبت ذخیره قانونی بانک‌ها» را نیز با هدف کاهش توان بانک‌ها در خلق نقدینگی در دستورکار قرار داد. در نهایت ایجاد سیستم نظارتی قوی در بانک مرکزی و برخورد قاطع با تخلفات بانک‌ها نیز از اقدامات ضروری برای کاهش نرخ تورم و جلوگیری از فشار آن بر زندگی مردم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....