تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مرداد 1400 - 20:43
کد خبر : 57029

۳۰ نکته اساسی برای رییس جمهور محترم (قسمت دوّم)

۳۰ نکته اساسی برای رییس جمهور محترم (قسمت دوّم)

دکتر سید یعقوب موسوی عضو شورای سیاست گذاری اقتصاد دان ………..ادامه : ۱۱-آقای رییس جمهور از شما متشکرم که آن کاندیدای مورد نظر را برای وزارت جهاد کشاورزی انتخاب نکردید چون زحمت مرا کم کردید و گرنه در اعتراض به این موضوع صد نامه به شما می نوشتم ولی کارگران مملکت و آن شرکت های

20200912 131108 اقتصاددان نوشته

دکتر سید یعقوب موسوی
عضو شورای سیاست گذاری اقتصاد دان

...........ادامه :

۱۱-آقای رییس جمهور از شما متشکرم که آن کاندیدای مورد نظر را برای وزارت جهاد کشاورزی انتخاب نکردید چون زحمت مرا کم کردید و گرنه در اعتراض به این موضوع صد نامه به شما می نوشتم ولی کارگران مملکت و آن شرکت های بورسی و کارکنان و بازنشستگان صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی چه گناهی کرده اند که فردی خام و بی تجربه که بیشترین تجربه اش در کمیته امداد و چند مصاحبه تلویزیونی خلاصه شده؛ زمام امور آنان را بر عهده گرفته است؟!!!

۱۲- آقای رییس جمهور!!!

چه توانایی هایی در برخی از افراد بی تجربه و غیرمرتبط با بخش دیده اید که ما نمی بینیم ؟!! به نظر شما امثال بنده با بیش از ۳۰ سال کار در دولت های مختلف چشم هایمان مشکل دارد که این توانایی ها را نمی بینیم؟!!

۱۳- آقای رییس جمهور!!!

در این دولت آن وزیر و معاون رییس جمهور که مسلط به زبان انگلیسی نباشند و نتوانند با دنیای خارج از مرزها ارتباط برقرار کنند ۱۰ نمره کم کنید و برای وزیر امور خارجه، جهاد کشاورزی صنعت و معدن و تجارت، نیرو، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۲۰ نمره در نظر بگیرید بنابر این از این لیست گزینه وزارت امور خارجه را به دلیل کلیپی که من از ایشان دیده ام و پسرم کلی به او خندید از این سمت معاف کنید و اگر به ایشان خیلی علاقه دارید سمتی به وی پیشنهاد کنید که با آن سطح از زبان آبروی خودش، شما و ملت ایران را نبرد محض استحضار شما من فرزندی دارم که حاضر است در حضور خودتان با او انگلیسی صحبت کند و اگر او توانست با پسر من بدون تپق به زبان رسمی دنیا صحبت کند می تواند با سران جهان هم ارتباط برقرار کند!!!!

۱۴- آقای رییس جمهور!!
در این سازمان برنامه و بودجه با آن همه سابقه و قدمت نتوانستید هیچ کس را پیدا کنید که حداقل سابقه ۲۰ سال در این سازمان مهم را داشته باشد یا هیچ کدام مورد اعتماد شما نبودند؟!! چرا مجبور شدید شخصی را از بیرون به این بدنه تحمیل کنید؟!!
کارشناسان معتقدند برنامه نویسی و بودجه بندی و تدوین برنامه و بودجه و اعمال سعی و دقت لازم در آن خود یک هنر است که سابقه حداقل نوشتن و اجرای دو تا سه برنامه پنج ساله و حداقل ۲۰ بودجه سنواتی می خواهددر هر صورت برای ایشان آرزوی موفقیت داریم امیدوارم از تجربه دو وزارت بازرگانی و نفت خود در این بخش کمک بگیرند و ساختار استقلال این سازمان بسیار مهم که نقش CPU دولت را دارند حفظ کنند.

۱۵-آقای رییس جمهور وزارت اقتصاد یکی از ارکان اقتصادی دولت است با همه احترامم به کاندیدای مطرح شده که در حد خیلی خوبی هم هستند چرا از بزرگان اقتصاد کشور که خود وزیر پیشنهادی هم قبول دارند از ایشان خیلی برتر هستند هیچ نامی حتی دربین کاندیداها مطرح نشد؟!!
ولی باز هم خوشحالیم که حداقل ایشان اقتصاددان هستند و اتفاقا دیدگاه های اقتصادی خوبی هم دارند و امیدوارم از اقتصاددانان بزرگ کشور که خودشان هم خیلی بهتر از ما ایشان را می شناسند و همچنین فعالان اقتصادی کمک بگیرند و در اولین مرحله یک تحلیل دقیق از گمرک به دست آورند و نطام بروکراسی خسته کننده صادرات و واردات را سامان دهند. در هر صورت وزارت اقتصاد یکی از شاهرگ های اقتصادی هر دولت و حکومتی است و محل نقد و نظر جدی است من تصورم این است که دکتر خاندوزی در صورت حفظ استقلال مبانی اقتصاد از سازوکارهای فشار بیرونی بتوانند در ین بخش بهتر از دولت دوم روحانی عمل کنند البته باید به او فرصت داد بهترین آزمون برای وی نظام مالیاتی و نحوه ی برخورد با بازار سرمایه و همچنین نگاه او به نقدینگی، تورم، تولید و نظام بانکی و بازار ارز و سایر بازارهای موازی است. نحُوه اداره گمرک یک امتحان بزرگ برای هر وزیر اقتصاد است.

۱۶- آقای رییس جمهور چرا شما فکر می کنید به بهانه جوانگرایی باید خط بطلان روی تجربه و سوابق افراد کشید هر چند که تجربه جوانترین وزیر کابینه دولت روحانی موفقیت آمیز بود که البته دلیل آن جدید بودن دانش الکترونیک و نرم افزار و اینترنت است هر چند که پرسپولیسی و روی اعصاب ما طرفداران صبور استقلال بودند!!!!!

۱۷-آقای رییس جمهور
علاوه بر سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب کرمان، هرمزگان، کردستان و سایر مناطق محروم کشور سری به جنوب تهران و بویژه کوچه و پس کوچه های محلات فقیر بزنید و اصلا باورتان نمی شود اینجا بخشی از پایتخت ایران است!!!!
من بخشی از این محرومیت را در نگاه بخشی و تمرکز اعتبارات و بودجه و حتی نیروی انسانی می بینم توزیع جغرافیایی ترکیب وزرا را ببینید:

🟠 تهران ۴ نفر
🔹تعاون، کار ورفاه اجتماعی :عبدالملکی-ری
🔹میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی :ضرغامی- تهران
🔹ورزش و جوانان:سجادی-تهران
🔹دفاع: آشتیانی -تهران
🟠 فارس ۳ نفر
🔹راه وشهرسازی:قاسمی-لامرد
🔹کشور:احمد وحیدی- شیراز
🔹نفت: جواد اوجی-شیراز
🟠 خراسان ۲ نفر
🔹آموزش و پرورش: باغگلی - مشهد
🔹اطلاعات: خطیب -قاینات مشهد
🟠 اصفهان ۲ نفر
🔹جهاد کشاورزی: ساداتی نژاد- کاشان
🔹نیرو: محرابیان- خوانسار
🟠 سمنان ۲ نفر
🔹امور خارجه:عبدالهیان-دامغان
🔹صنعت، معدن و تجارت: فاطمی -شاهرود
🟠 همدان ۲ نفر
🔹فرهنگ و ارشاد اسلامی: اسماعیلی-کبودرآهنگ
🔹دادگستری: رحیمی-ملایر
🟠 کرمانشاه ۱ نفر
🔹ارتباطات و فناوری : زارع پور-اسلام آباد غرب
🟠 مرکزی ۱ نفر
🔹علوم، تحقیقات و فن آوری: زلفی گل -آشتیان
🟠 گلستان ۱ نفر
🔹امور اقتصادی و دارایی: خاندوزی -گرگان
🟠 آذربایجان شرقی ۱ نفر
🔹بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی: عین الهی- سراب
🔻 ۸۴/۲ درصد وزرای انتخابی از نیمه شمالی کشور انتخاب شدند،!!
این درحالی است که سهم استان های زاگرس نشین شامل کردستان، ایلام، چهارمحال بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و استان های جنوبی تر زاگرس و ساحلی و مرزی شامل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان و سیستان بلوچستان در جنوب شرقی از هیات وزیران کشور صفر بوده است!
ممکن است آقای دکتر مخبر را جزء سهمیه خوزستان محاسبه نمایند که در ترکیب وزیران نمی باشند ولی همان طور که در فوتبال برزیل و آرژانتین قطب است در ایران هم برخی صنایع به یک بخش از کشور تعلق داشته و به همین سبب افراد زبده در آنجا تربیت شده اند مانند نفت و نیشکر که قطب آن در خوزستان است و علی رغم همه مباحث باز هم معتقدم و تأکید می کنم که هر کسی شناسنامه ایرانی داشته باشد برایش ایران پاره تنش است و زادگاه او با دیگر مناطق کشورش تفاوتی ندارد ولی این هم یک خواسته ملی است که از فضای عمومی جامعه برگرفته ام.

۱۸-آقای رییس جمهور
یک روز سرزده به یکی از وزارتخانه های تخصصی مانند نفت، نیرو، صنعت و معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فن آوری، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی... بروید و به طور تصادفی از ۵۰ مدیر و کارشناس لیست این وزرای پیشنهادی در بخش خودشان را نشان بدهید ببینید چند درصدشان آن وزیر را قبول دارند؟!!
یادتان باشد آن وزیر می خواهد با آن کارکنان کار کنند نه شما و این خیلی خیلی متفاوت است پس چرا نظر آن کارکنان حتی آنان که به شما رأی داده اند را نگرفته اید؟!!

۱۹- آقای رییس جمهور تصور می کنید یک وزیر چه قدرتی از یک وزارتخانه در برابر کارکنان و مدیران آن مجموعه دارد؟!
و اگر آن مدیران و کارکنان احساس کنند آن وزیر کم سواد و بی تجربه است و خود را از او بالاتر بدانند چه وضعیت اسفناکی در آن وزارت و سازمان کار در انتظار آن وزیر و آن وزارتخانه و آن مدیران و کارکنان خواهد بود؟!!! و دودش به چشم شما و ملت خواهد رفت!!!

۲۰- من وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را نمی شناسم ولی همین که دیدم معدل دیپلمش بالا بود و دانشگاه های درست و حسابی درس خوانده و فوق تخصص چشم پزشکی است و او هم همچون من رزمنده دوران دفاع مقدس است به احترام سلحشوری و فداکاری و سوادش چیزی نمی نویسم ولی امیدوارم تجربه این بخش از حاکمیت و وزارت را در دیوانسالاری اداری و این بخش بسیار بسیار حساس را داشته باشند چون جامعه پزشکی و پیراپزشکی و پرستاری ایران سرمایه بزرگ کشور هستند و هم برای حرمت آنان که شاگرد اول های کنکور ما هستند و هم برای عامه مردم که مخاطب کار آنان یعنی بهداشت و درمان هستند بایستی بیش از گذشته حرمت قائل شد و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....