تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 فروردین 1403 - 12:05
کد خبر : 162598

۲۲ امین جلسه سازمان مردم نهاد نخبگان ایران برگزار شد

۲۲ امین جلسه سازمان مردم نهاد نخبگان ایران برگزار شد

بیست و دومین جلسه از سلسله جلسات سازمان مردم نهاد نخبگان ایران برگزار شد این جلسه با حضور اندیشمندان و نخبگان برجسته کشوری برگزار شد. در این جلسه به تحلیل: بررسی شاهنامه امین نقش وقاحت و اخلاق در جامعه ایران تاثیر شاهنامه امین در زندگی، اخلاق، ادب و برنامه های مردم نگرش حسن امین از

بیست و دومین جلسه از سلسله جلسات سازمان مردم نهاد نخبگان ایران برگزار شد

741 اقتصاددان نوشته

این جلسه با حضور اندیشمندان و نخبگان برجسته کشوری برگزار شد. در این جلسه به تحلیل:

  1. بررسی شاهنامه امین
  2. نقش وقاحت و اخلاق در جامعه ایران
  3. تاثیر شاهنامه امین در زندگی، اخلاق، ادب و برنامه های مردم
  4. نگرش حسن امین از تاریخ کهن تا به حال آیا در دانشنامه منظوم ایران درج گردیده؟
  5. آیا شاهنامه امین در حقیقت اعتبار نامه‌ای ست برای نسب نامه فارسی زبانان؟
  6. تحلیل محتوایی شاهنامه امین؟
  7. تفاوت شاهنامه فردوسی با شاهنامه امین؟
  8. بررسی وضیعت اقتصادی مردم در نگاه امین
  9. آیا شاهنامه ایران میتواند به هویت فارسی زبانان کمک کند؟
  10. تاثیر شاهنامه امین در ملی گرایی؟
  11. نقش مهارت فنی و مهندسی در شاهنامه امین
  12. آیا در شاهنامه امین احساسات و غرور ملی ریشه دارد؟

مورد ارزیابی قرار گرفت

 

این جلسه با حضور حکیم فرزانه: حسن امین ایران شناس: فیلسوف، استاد صاحب کرسی در حقوق بین الملل

دکتر برات قبادیان

دانشمند برتر حوزه انرژی های پاک، سال ۲۰۲۱ در جهان

سرپرست و معاونت اسبق پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت

دکترمجید بیک محمد لویی

فوق دکترای مدیریت مهندسی گرایش BMS از دانشگاه فاندمنتال روسیه

دکترای الکترونیک گرایش BTS از دانشگاه AWU ایالات متحده آمریکا

دکترای مدیریت استراتژیک ST از دانشگاه خزر کشور آذربایجان

کارشناس ارشد الکترونیک گرایش GSM از دانشگاه برکلی ایالات متحده آمریکا

دکتر مرتضی پدریان جونی

کارشناس برجسته رشته جامعه شناسی

استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان

پژوهشگر

دکتر بهنام ملکی

معاونت اسبق بنیاد ملی نخبگان کشور

مشاور اسبق اقتصادی رییس جمهور

موسس و مدیر رسانه اقتصاددان

دکتر صفی اله ملکی

عضو هیات علمی دانشگاه تهران

رییس اسبق دانشگاه علمی و کاربردی هوا و فضا

کارشناس رادیو و تلوزیون

دکتر عبدالرحمن محمدی نوده

دکترای جامعه شناسی

استاد برجسته دانشگاه، پژوهشگر، نویسنده

مدیرکل اسبق گمرک

مدیر و مجری جلسه:

سرکارخانم استاد زیبا بهرامی

شاهنامه پژوه، محقق و میراث دار شاهنامه خوانی در استان کهگیلویه و بویراحمد

طراح سوال و مجری جلسه:

سرکار خانم استاد فاطمه گرجی پور

موضوع جلسه:

شاهنامه امین

مدیر جلسه با طرح سوال از دکتر صفی اله ملکی در خصوص شاهنامه امین موضوع جلسه را آغاز کرد؟

دکتر صفی اله ملکی با بیان اینکه

حکیم امین بسیار باشخصیت، مردم دار و با اخلاق است. ولی در کشور ما شخصیت هایی همچون امین در بین مردم شناخته شده نیست. ایشان با بیان اینکه دانشنامه امین یکی از کامل ترین و جامع ترین کتابهاست. لذا  جامعه هنوز به این خودباوری نرسیده است که درک درستی از شناخت و آگاهی از تاریخ رو داشته باشیم.

مجری جلسه از پروفسور امین درخواست نمودند که شرح مختصری از شاهنامه امین را بیان کنند:

پروفسور امین با بیان اینکه: رسالت شاهنامه امین همین است که بستر فرهنگی مناسبی برای یک رستاخیزی و رنسانسی برای ایران که گهواره ی تاریخی و رنسانی جدید با بعدی بزرگتر و جهانی ایجاد بکند.

ما از جهت هویتی افتخار میکنیم که فرزندان بزرگانی همانند ابن سینا، ابوریحان، رازی، خوارزمی و…. این گروه از  بزرگان هستیم که در عصر خودشان از برترین چهره های تولید علم و عمل در جهان بوده اند. اما این تفاخر کافی نیست، ما بایستی بدانیم و معتقد باشیم همچنان که اون بزرگان در عصر خودشان درخشیدند ما نیز به عنوان فرزندان آن بزرگان این استعداد و توانمندی رو داریم که در عرصه تولید علم و صدور آن به دنیا، فرزندان خلف آن بزرگان باشیم.

با کمال تاسف در طی چند قرن اخیر دقیقا از زمانیکه شاه  اسماعیل عثمانی در جنگ چالدران شکست خورد و بعد از آن به هنگامی که پرتقالی ها بنادر و جزایر ما رو اشغال کردند، غربی ها با نیروی علم و با داشتن سلاح گرم توانستند بر ایران چیره شوند. ایرانی ها در آن زمان با شمشیر، خنجر، گرز، نیزه و تیروکمان می جنگیدند و به این دلیل غربی ها بر ایرانیان پیروز شدند.

ایرانی ها در بیرون راندن پرتغالی ها ناخواسته و با بستن قراردادهایی پرتقالی ها را از ایران بیرون راندند. انگلیسی ها نه برای رضای خدا بلکه برای بیرون راندن رقیبشان به ایرانیان کمک نمودند و بعد آن افول علم در ایران آغاز شد و تا الان که به جز مصرف گرایی و بکارگرفتن تکنیک های غرب، هنری از باب تولید و صدور علم از خود نداریم.

بنابراین شاهنامه امین با تشخیص این بیماری و این کمبود و این فقدان که توانمندی در دیگر کشورها از آن تقلید بکنیم و صدور علمی که بتوانیم خود را توانمند کنیم منتظر آخرین دستاوردهای غربی باشیم، تلاش داریم که این روند معکوس بشه و  با داشتن این خودباوری برسیم که ما می توانیم برای توسعه کشورمان قدمهایی را بلند کنیم و از این خودباوری بعنوان یک بازدارندگی جهت خروج نخبگان باشد. و نخبگان باید بدانند که آنها از اندیشمندان و نخبگان دیگر کشورهای توسعه یافته چیزی کمتر ندارند. بنابراین ما باید محیط و بستر خودمان را مناسب برای تولید علم برای جذب عالمان، فرزانگان، اندیشمندان، نخبگان، مخترعان، روشنفکران ایجاد بکنیم و بعد با تولید علم و بکارگیری آن برای کشورمان بدنبال صدور آن باشیم.

بعضی از نخبگان ما به عنوان مغزهای خام از ایران جلای وطن میکنند، اینها که با هزینه مردم تحصیل میکنند و به عنوان کارگر علمی و فکری  و  بصورت خدمه  اهداف، آرمان ها، تشکیلات  دیگر کشورها استخدام میشوند و آنها مدیریت میکنند که در چه زمینه ای و برای چه کاری فعالیت کنند و نتایج رو به آنها تحویل میدهند. متاسفانه این نخبگان در ایران جذب نشدند که از ظرفیت این نخبگان استفاده کنند و این نخبگان اقدام به  مهاجرت میکنند.

حکیم امین با بیان اینکه، شاهنامه امین بعد از هزار سال از شاهنامه فردوسی نوشته شده است در حقیقت یک شاهنامه جدیدی هست که در این عصر بر آن است که همان خدمتی که فردوسی هزار سال پیش بر اساس دانش و آگاهی های آنزمان و اندیشه های ابوالقاسم فردوسی را برای ایرانیان و فارسی زبانان ایجاد کرد و تاسیس کرد حال شاهنامه امین ادامه دهنده مسیر آن بزرگ مرد باشد و همین خدمت را متعهد شود. در شاهنامه جدید امین با توجه به علم حاضر آغاز جهان را از مهبانگ و بیگ بنگ بیان میکند و بعد از آن تمدن و فرهنگ ایران رو به سلسله مراتب تاریخی و پیش آریاییان که در این فلات ایران می زیستند آغاز میکند و به سلسله مراتب تاریخی هر دوره ایی رو بررسی میکنه و تحلیل میکنه و از یک طرف در همان قالب شاهنامه فردوسی به نظم و از طرف دیگر در قالب دانشنامه یا دایره المعارف این رو به نظم و نثر مینویسد که کسانی که با شعر میانه ای ندارند و گاه با تمکن ادبی برای خواندن صحیح اشعار ندارند بتوانند با خواندن اون بخش منصور شاهنامه امین به محتوای مطلب برسند. با توجه به تحقیقات بیش از ۳۰ ساله تاریخی و تاریخ فرهنگ بزرگ که داشته ام متوجه شدم محتوای تاریخی چه چیزی هست.

بنابراین شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی خلا هایی که در شاهنامه وجود دارد را نمی توان گناه فردوسی دانست . زیرا بعد از فردوسی ما شاهد اکتشافات تاریخی و باستانی تا حال حاضر بوده ایم و حکیم فردوسی با توجه به اقتضای زمانه خود توانسته بود که گنجینه عظیمی به نام شاهنامه را بسراید.

در شاهنامه امین مواردی همچون حماسه صلح با تورانیان که توسط آرش کمانگیر ایجاد شد، در خصوص گرشاسب جد بزرگ رستم آورده ایم، و اکثر وقایعی که بعد از فردوسی اتفاق افتاد را در شاهنامه امین بیان داشته ایم.

حتی بعد از حمله اعراب شخصیت های بزرگ علمی وجود داشته که در ایران ظهور کردند و حتی سلسله هایی مستقلی در ایران مستقر شدند و بزرگان و سردارانی بودند که تاثیرگذار حوزه تمدنی جدیدی بنام اسلام هستند  که اساسا از ایران بوده اند. ما تمام وقایعی که بعد از حمله اعراب اتفاق افتاده است را تا زمان ۱۴۰۰ خورشیدی رو در شاهنامه امین ذکر نمودیم.

شاهنامه امین به این علت متمم و تکمیل کننده راه فردوسی است که ادامه دهنده راه آن حکیم باشد و خلاهایی که موجود بود را پر کند.

و بیت آغازین شاهنامه امین این است :

نویسم سر نامه ام نام دوست          که زیباترین نام ها نام اوست.

در شاهنامه امین از فردوسی به عنوان پدر معنوی ایرانیان یاد میشود و شاهنامه فردوسی را به عنوان سند هویت ملی ایران ما معرفی میکند.

سخن باز گویم از استاد طوس     حکیم گران مایه راد طوس

ستایش از او هرچه گویم رواست     با او همه مرد و زن هم نواست

حکیم فرهمند و فرزانه طوس    که باشم من اش تا ابد پای بوس

از او فر و فرهنگ سامان گرفت     و از او شعر و نثر دری جان گرفت

چو خورشید رخشید اندیشه اش     خردورزی و هوش شد پیشه اش

سرانجام فردوسی پاک زاد        به تدوین شاهنامه همت نهاد

شاهنامه امین در هفت مجلد به همین وزن شاهنامه فردوسی به نظم در اومده با این تفاوت که کلام فردوسی زبان معیار روزگار خود اوست و زبان شاهنامه امین هم زبان معیار فارسی امروزین ما گویش وران ایرانیست.

در این بین دکتر برات قبادیان ضمن تقدیر از شخصیت پروفسور حکیم ایشان را فردی اندیشمند و دانشمند دانست و اظهار داشتند که حسن امین شخصیتی ممتاز و برجسته در کشور می باشد و از گوهرهای ارزشمند حال حاضر است.

دکتر بهنام ملکی با بیان اینکه

شاهنامه فردوسی یک اثر برجسته و فاخر است، و میتوان از گجینه های محدود تاریخی یاد و هیچگاه نباید این اثر فاخر را با هیچ چیز مقایسه کرد.

ایشان ضمن تقدیر از پروفسور امین ، حکیم امین را شخصیتی مهربان و دلسوز توصیف کرد که همه سرمایه ی خود را صرف شناسایی تمدن ایران به مردم جهان نمود.

 دکتر مرتضی پدریان جونی با بیان اینکه

از منظر جامعه شناسی قصد دارم بحثی را مطرح کنم، بحث رنسانس هست که اروپا در سال های ۱۵۰۰ الی ۱۵۵۰ میلادی یک تحولی در آن ایجاد شد که به یک رنسانسی رسید. صاحب نظران معتقدند که امروز در ایران در حال وقوع هست. من بر این اساس میخواهم بگویم که ما شاهد یک انقلاب فرهنگی در شاخه های مختلف در جامعه هستیم. نمونه این انقلاب فرهنگی دو شاخه داره که یکی از شاخه ها رو اسمش رو گذاشتم شکل گیری کنش گری های قباحت گونه یا قبیح شدن هست. اسم شاخه دوم رو گذاشتم تغییرات ساختار فرهنگی در  اذهان توده های مردم .

اگر ما فرهنگ گدشته ی خودمون رو تقسیم بندی کنیم، بنظر میرسه که بعد از جنبش زن، زندگی ، آزادی من یک تحول اساسی و عظیمی در فرهنگ تمدنی ما اتفاق افتاده کهاین به نظر من یک نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ ایران محسوب میشود. بدین صورت که ما در گذشته ی فرهنگی خودمان شاهد پدیده ای بودیم که اکثر اندیشمندان، اکثر شعرا  و اکثر نویسندگان ما به این مسئله می پرداختن. این مسئله بحث تزویر و ریا هست. تا جایی که ما در اشعار بزرگان داریم

شیخی به زنی فاحشه گفتا مستی
هر لحظه به دام دگری پا بستی
گفت شیخا هر آنچه گویی هستم
آیا تو چنان که می نمایی هستی

― عطار نیشابوری

یا حافظ که می گوید:

واعظان کـ‌این جلوه در محراب و منبر می‌کنند            چون به خلوت می‌روند آن کارِ دیگر می‌کنند!

نکته ای که میخواهم عرض کنم اینست که ما از فرهنگ تزویر و ریا در انقلاب فرهنگی که در جامعه اتفاق افتاده عبور کرده ایم و رسیده ایم به فرهنگ قباحت و متاسفانه ما شاهد پدیده ای هستیم که وقاحت و قباحت رو از سر گذرونده ایم. حال این مسئله را نمی دانم که پروفسور امین روی این موضوع کار کرده است یانه؟

این مسئله ای است که ما در این گذر فرهنگی و در این رنسانسی که داره اتفاق می افته این پدیده رو داریم بخوبی ملاحظه میکنیم از اونطرف ما شاهد تغییرات در حوزه های فرهنگ در توده ی مردم هستیم امروز مردم ما خودشون را آنگونه که هستند می نمایانند و لباس تزویر و ریا رو اکثر قریب به اتفاق جامعه ما از تنشون در آوردند و می خواهند خودشان باشند. اگر بصورت مصداقی عرض کنم، مثلا فردی که روزه نمیگیرد، نماز نمی خواند خیلی شفاف میگه من روزه نمیگیرم و نماز نمی خوانم. یعنی خیلی صریح بیان میکند همانی هستم که هستم، من را اینگونه باید پذیرفت. بنظر من این رو باید یک نقطه عطف و یک انقلاب در ساختار فرهنگی جامعه ما هست. نکته بعدی که من میخواهم خدمت جناب آقای پروفسور امین عرض کنم اینست اگر ما بر اساس آنجه که عقاید نادرستی رو که ما بهش پایبند بودیم و این عقاید نادرست رو ما پابست بهش زدیم و اونها رو پشت سر گذاشتیم، چنانچه که (رنه دکارت)  یه جمله خیلی قشنگی داره که میگه عقاید نادرستی که در دوران کودکی پذیرفته ایم  ما رو  به شدت تحت تاثیر قرار میده و اجازه اندیشه گری و خردورزی به ما نمیده، مطمئنا ما رو به سمت نابودی و انهدام سوق خواهد داد و باورهایی که سنجش ناپذیر شده اند را نمی پذیریم.

بحث من این است که اگر آقای پروفسور امبن در کتاب شاهنامه امین این بحث رو بهش پرداخته باشند که ما بتوانیم به یک شناخت علمی دسترسی پیدا بکنیم و جامعه رو از  فرآیند تعقد و تقلید گونه  ای که بر اساس باورهای سنجش ناپذیری که جامعه ی ما رو بسمت انهدام می برده، ما رهایی پیدا کنیم و این ستون ها و پایه های غلط هستند روی آن اندیشیدن را بنا نهاده ایم در حال فرو ریزی هستند.

در ادامه این جلسه جناب آقای دکتر مجید بیک محمد لویی بیان داشتند:

با توجه به مطالعاتی که بنده در مورد کتاب شاهنامه داشته ام متوجه شدمم که در این کتاب شناختی از عرفان متافیزیک به خواننده القا کرده است.

باید متذکر باشم که با توجه به اینکه سروده های شاهنامه حدود یک هزار سال پیش بوده و تا حدودی توانمند بوده و اگر فردوسی در عصر حاضر می زیست قطعا با روند بهتری میتوانست اشعار بهتری را بسراید.

ایشان با بیان اینکه متاسفانه تا زمانی که مردم ایران از تاریخ کشور و ادبیات کهن ایران زمین شناخت و مطالعه نداشته باشند همانگونه که مستحضر هستید جامعه بخصوص قشر کودک و نوجوان از اخلاق پسندیده و صحیح فاصله میگیرد و باعث بروز ناهنجاریهای رفتاری و اجتماعی را کاملا بوجود می آورد. حال با توجه به اینکه اساتید محترم که در مهدکودک ها، کودکستانها ، مدارس و دانشگاه ها در حال حاضر تدریس و رشد فرهنگی اجتماع را قبول زحمت نمودن ابتدا باید این آموزشگران و مربیان و اساتید نسبت به ادبیات کهن ایران زمین بخصوص شاهنامه آشنایی کامل و وافری پیدا کنند و در کلاسهای درس خود حداقل ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از مبانی اشعار و دروس شاهنامه بعنوان یک خوراک فکری قبلاز شروع درس تدریس نمایند.

دکتر عبدالرحمن محمدی نوده با بیان اینکه:

بنده با بررسی های اجمالی و جست و جوهای پی در پی بیان داشتن که پروفسور امین قریب به سه دهه هست که حضورش در ایران کمرنگ هست و نقد بنده به ایشان در این است که چطور در مدت حضور در خارج از ایران توانسته شاهنامه امین را در قالب یک کتاب هفت جلدی به نظم در آورد؟

بهرحال در شعر و ادبیات و هدایت جامعه برای داشتن یک فرهنگ غنی لازمه شناخت دقیق و عمیق هست.

در دوره حکیم فردوسی درسته اسلام در ایران حضور داشت ولی اسلام فقاهتی حضور نداشت، بنده نمی دانم که پروفسور چه چیزی دیدن در شاهنامه جدید امین که فرق بین مذهب و ملیت رو چطور از هم تفکیک کردن و چطور درهم تنیده اند؟ و نقش فقها رو در ماجراهای مختلف مثلا در جنگ های ایران و روسیه  یا جنگ تحمیلی که حدود چند سال پیش اتفاق افتاد چطور دیدند؟

همگرایی ملی رو چطور دیدند؟

متاسفانه با توجه به اتمام وقت پروفسور نتوانستند به سوالات و نقدهای دکتر عبدالرحمن محمدی نوده پاسخ دهند و این جلسه به اتمام رسید

2525 اقتصاددان نوشته

852 اقتصاددان نوشته

سازمان مردم نهاد نخبگان ایران

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....