تاریخ انتشار : شنبه 20 دی 1399 - 13:46
کد خبر : 31049

۲۰ دی ماه سالروز شهادت امیرکبیر گرامی باد

۲۰ دی ماه سالروز شهادت امیرکبیر گرامی باد

راد مرد بزرگ و کم نظیر سازندگی اقتصاد ایران میرزا تقی‌خان فراهانی که از رجال نامی و فراموش نشدنی است به سال ۱۱۸۶ ه ش متولد شد. همزمان با به قدرت رسیدن ناصرالدین شاه به مقام صدارت رسید. پدرش کشاورز رنج ‌کشیده‌ای بود که آشپزشد. به همراه پدر به دستگاه قائم مقام فراهانی (صدراعظم مقتول

راد مرد بزرگ و کم نظیر سازندگی اقتصاد ایران میرزا تقی‌خان فراهانی که از رجال نامی و فراموش نشدنی است به سال ۱۱۸۶ ه ش متولد شد. همزمان با به قدرت رسیدن ناصرالدین شاه به مقام صدارت رسید. پدرش کشاورز رنج ‌کشیده‌ای بود که آشپزشد. به همراه پدر به دستگاه قائم مقام فراهانی (صدراعظم مقتول محمدشاه) راه یافت و چون آثار کارایی و لیاقت از‌‌ همان آغاز کار در او نمایان بود، به سمت منشی گری قائم مقام انتخاب و بعد‌ها به معاونت محمدخان زنگنه منصوب‌ گردید. امیرکبیر زمان محمد شاه چند بار در مأموریت‌های سیاسی به کشورهای روسیه و عثمانی رفت . مشاهده تحولات آن کشور‌ها او را به‌ فکر اصلاحاتی در ساختار استبداد زده داخلی و استعمار خارجی دولت در ایران انداخت.

 

22 5 اقتصاددان نوشته

میرزا تقی‌خان پس از رسیدن به صدارت با خواهر تنی شاه ازدواج کرد و به ناصرالدین شاه نزدیک شد. در آغاز صدارت امیرکبیر ، اوضاع داخلی کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و اداری کاملاً آشفته بود. او توانست در مدت ۳۹ماه صدارت خود این همه نابسامانی را بهبود بخشد.فهرست برخی اقدامات اصلاحی وی از این قرار بود :
– قطع مواجب و مستمری‌های زیاد وابستگان دربار- حذف القاب و عناوین-بودجه نویسی و تعدیل دخل و خرج – تقویت بنیه اقتصادی کشور‌ ، اصلاح امور مالی و اداری ، اداره جاسوسی و‌معتمدین امیر- تاسیس روزنامه و چاپخانه- ترجمه کتب- فرستادن محصل به خارجه- تأمین امنیت و حفظ اموال مردم- جلب مستشار و معلم خارجی با تاسیس دارلفنون – تشویق زراعت و توسعه آبیاری ، انتقال آب نهر کرج به تهران- تشویق صنایع داخلی- ترغیب مردم به تولید و مصرف کالاهای ایرانی- اصلاح روند تجارت- چاپارخانه- ایجاد  بازار و کاروانسرا در تهران- نظامات حمام‌ها- جرایم سنگین برای فرار از آبله‌کوبی- جلب صاحب منصبان خارجی- شکستن آئین بست‌نشینی افراد تبهکار در اماکن
مقدس،تدوین نظام‌نامه‌ها – ساختن اسلحه در داخله- مبارزه همه جانبه با فساد دزدی و دزد- مقابله با رشوه‌خواری- رفع تعدی از مردم و جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور کشور – ایجاد سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها- تأسیس وزارتخانه- و…متأسفانه تمامی اقدامات امیرکبیر در مورد اصلاح امور مملکتی در دسترس نمی‌باشد .این رادمرد بزرگ تاریخ ایران در ۲۰ ابان ۱۲۳۰ه ش با دسیسه روس انگلیس و توطئه مادر شاه و درباریانی که بخاطر اقدامات امیرکبیر منافعشان به خطر‌ افتاده بود. بدستور ناصرالدین شاه قاجار در حمام فین کاشان به شهادت رسید و در کربلا به خاک سپرده شد.

 

 

ع

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....