تاریخ انتشار : سه شنبه 12 اسفند 1399 - 12:53
کد خبر : 37681

۲۰۲۰؛ سال شوم دموکراسی دنیا

۲۰۲۰؛ سال شوم دموکراسی دنیا

   رتبه دموکراسی در ۱۶۷ کشور جهان   دموکراسی در جهان در سال ۲۰۲۰ به افول ادامه داد. واحد اطلاعات اکونومیست سالانه میزان دموکراتیک بودن ۱۶۷ کشور دنیا را بر اساس پنج معیار (روند انتخابات و تکثرگرایی سیاسی، عملکرد دولت، مشارکت سیاسی، فرهنگ سیاسی دموکراتیک و آزادی‌های مدنی) ارزیابی می‌کند. به گزارش اقتصاددان به نقل

 

 رتبه دموکراسی در ۱۶۷ کشور جهان

 

دموکراسی در جهان در سال ۲۰۲۰ به افول ادامه داد. واحد اطلاعات اکونومیست سالانه میزان دموکراتیک بودن ۱۶۷ کشور دنیا را بر اساس پنج معیار (روند انتخابات و تکثرگرایی سیاسی، عملکرد دولت، مشارکت سیاسی، فرهنگ سیاسی دموکراتیک و آزادی‌های مدنی) ارزیابی می‌کند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ، این بررسی امسال نشان می‌دهد فقط ۸.۴ درصد از جمعیت جهان در دموکراسی کامل زندگی می‌کنند، در حالی که بیش از یک سوم تحت حکومت استبدادگران قرار دارند. نمره جهانی ۵.۳۷ از ۱۰ که امسال کسب شده است، کمترین رتبه ثبت شده از زمان نخستین آمارگیری این شاخص در سال ۲۰۰۶ است.

8f8add78 ccc5 4322 84bc 4b87d6f5dc76 ThuFeb042021 اقتصاددان نوشته
شاخص دموکراسی واحد اطلاعات اکونومیست در سال گذشته به مسیر نزولی ادامه داد

 

کرونا متهم اول افول دموکراسی

اما نکته حائز اهمیت آن است که محدودیت‌های کرونایی وضع شده توسط دولت‌ها یکی از عوامل اصلی افت این شاخص در سال گذشته بوده است.

به طور مثال فرانسه به دلیل لاک داون (قرنطینه) شدید و مقررات سفت و سخت منع تردد ملی، افت اندک اما در عین حال چشمگیری در این شاخص داشت که منجر شد به لیست کشورهای با «دموکراسی معیوب» نزول کند.

 

آمریکا بهترین عملکرد خود را ثبت کرد

اما همه‌گیری کرونا مانع بهبود مشارکت سیاسی نشد. میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه بالاترین سطح در ۱۲۰ سال گذشته بود. آمریکا بهترین امتیاز مشارکت سیاسی خود را از زمان شروع شاخص ثبت کرد. اما اعتماد عمومی به روند دموکراتیک با عدم پذیرش شکست توسط ترامپ و بسیاری از طرفداران وی ضربه‌ای سهمگین را متحمل شد و ایالات متحده همچنان در رده «دموکراسی معیوب» قرار گرفت.

 

کدام کشور در سال ۲۰۲۰ درخشید؟

«بازیگر ستاره» که هم بر اساس تغییر در رتبه و هم شاخص ارزیابی می‌شود، در سال گذشته تایوان بود. این کشور پس از افزایش ۲۰ پله‌ای در رتبه‌بندی جهانی (از ۳۱ به ۱۱) به لیست کشورهای با «دموکراسی کامل» ارتقا یافت. به عبارت دیگر دموکراسی در تایوان از کشوری مثل آمریکا وضع بهتری دارد. انتخابات ژانویه ۲۰۲۰ تایوان با مشارکت گسترده رای‌دهندگان، از جمله در میان جوانان همراه بود و مردم‌سالاری آن را به نمایش گذاشت.

 

خاورمیانه شاگرد آخر شد

بر اساس ارزیابی واحد اطلاعات اکونومیست، منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۲۰ بدترین نمره را در این شاخص کسب کرد. به طوری که ۷ کشور از ۲۰ کشور در این منطقه جزیی از لیست ۲۰ کشور با بدترین نمره دموکراسی بودند. البته اگرچه روند جهانی دموکراسی در سال‌های اخیر نزولی بوده است، اما در خاورمیانه روندی نسبتا باثبات داشته است. به طوری که نمره متوسط منطقه در بازه ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تنها ۰.۰۵ واحد کاهش داشته است. اما در سال ۲۰۲۰ با ۰.۹ واحد افت، از کل بازه مذکور عملکرد بدتری داشت که البته این عملکرد همچون بقیه کشورها، عمدتا به دلیل ویروس کرونا و محدودیت‌های وضع شده برای مقابله با آن بود.

 

سالی که نکوست

می‌توان گفت سال جدید هم با یک شورش در کنگره آمریکا و یک کودتای نظامی در میانمار، شروع امیدوارکننده‌ای نداشته است. در این شرایط چشم دموکرات‌ها به رفع تدریجی محدودیت‌های مربوط به کرونا خواهد بود.

 

6b92a9c6 987a 48f4 908d be1e8aeb4950 ThuFeb042021 اقتصاددان نوشته
تقسیم‌بندی واحد اطلاعات اکونومیست از کشورهای جهان به حکومت‌های استبدادی، رژیم‌های چندگانه، دموکراسی معیوب و دموکراسی کامل

 

 

اقتصاددان منتظر نظرات و پیشنهادات و راه حل های سازنده شما سروران در دیدگاه ها می باشد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....