تاریخ انتشار : جمعه 26 آذر 1400 - 21:19
کد خبر : 71205

یارانه نقدی معیشتی سال ۱۴۰۱ چقدر می‌شود؟

یارانه نقدی معیشتی سال ۱۴۰۱ چقدر می‌شود؟

جزئیات جدید از وعده یارانه رئیسی یارانه‌ای که رئیسی وعده پرداخت آن از آذر ۱۴۰۰ را داده بود، بر اساس بودجه ۱۴۰۱ قرار است از سال آینده محقق شود. به این معنا که در سال آینده سه یارانه به خانوارها اختصاص می‌یابد، اولی یارانه نقدی، دومی یارانه معیشتی بنزین و سومی یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی.

جزئیات جدید از وعده یارانه رئیسی

یارانه‌ای که رئیسی وعده پرداخت آن از آذر ۱۴۰۰ را داده بود، بر اساس بودجه ۱۴۰۱ قرار است از سال آینده محقق شود. به این معنا که در سال آینده سه یارانه به خانوارها اختصاص می‌یابد، اولی یارانه نقدی، دومی یارانه معیشتی بنزین و سومی یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی.

یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین که در حال حاضر نیز پرداخت می‌شوند و یارانه سوم قرار است به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که احتمالا باعث افزایش قیمت برخی کالاها مانند نان، مرغ و گوشت و دارو می‌شود، به خانوارها اختصاص یابد. هنوز در خصوص اینکه این یارانه چگونه به خانوارها تعلق می‌گیرد تصمیم‌گیری نشده، اما برآوردها نشان می‌دهد که اگر خانواری کمتر از ۷.۵ میلیون تومان در ماه درآمد دارد، باید منتظر دریافت این یارانه باشد و بر اساس آن یارانه دریافتی یک خانوار ۴ نفره در ماه به ۷۱۳ هزار تومان تا ۸۳۴ هزار تومان می‌رسد.

 

یارانه نقدی و معیشتی افزایش می‌یابند؟

آنطور که از لایحه بودجه ۱۴۰۱ بر می‌آید، تخصیص یارانه معیشتی و یارانه نقدی مانند گذشته ادامه خواهد داشت.

یارانه معیشتی، یارانه‌ای است که از سال ۹۸ و بعد از اصلاح قیمت بنزین پرداخت آن آغاز شد و مقدار آن برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بالاتر ۲۰۵ هزار تومان است. یارانه معیشتی بنزین دهم هر ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود و به ۷ دهک درآمدی یعنی به حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور تخصیص می‌یابد.

یارانه نقدی اما یارانه‌ای است که واریز آن همزمان با آغاز هدفمندی یارانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد آغاز شد و معمولا بیستم هر ماه به حساب خانوارها واریز می‌شود. مبلغ این یارانه در تمام این سال‌ها ۴۵۵۰۰ تومان باقی مانده و به حدود ۷۶ میلیون نفر معادل ۹ دهک اول درآمدی این یارانه پرداخت می‌شود.

در سال ۱۴۰۱ نیز قرار نیست مبلغ یارانه نقدی و یارانه معیشتی افزایش یابد، اما آنطور که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده، قرار است یارانه دهک‌های بالا حذف شود.

یارانه جدید رئیسی چقدر است؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  دولت قرار است در سال جدید تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان دلار جهانگیری به کالاهای اساسی را قطع کند. این ارز برای واردات برخی کالاها از جمله گندم، برخی مواد اولیه تولید دارو و دارو و نهاده‌های دامی اختصاص می‌یافت. با این حال این سیاست چندان در کنترل قیمت‌ها موفق نبوده و شاهد آن هم رشد شدید قیمت مرغ و تخم مرغ در یک سال اخیر است.

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرده که برای جبران افزایش هزینه‌های ناشی از حذف این ارز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت خواهد کرد که معادل واریز ۹۹ هزار تومان در ماه برای هر ایرانی است.

با این حال احتمالا دولت به همه افراد به یک اندازه یارانه ندهد و حتی ممکن است دهک‌های بالای درآمدی پرداخت نشود. به خصوص اینکه در لایجه بودجه، وزارت رفاه مکلف شده که در عرض سه ماه دهک‌های درآمدی را مشخص و نسبت به حذف یارانه (نقدی و معیشتی) پردرآمدها اقدام کند. در این میان یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده که یارانه جدید تنها به ۷ دهک اول درآمدی یعنی به حدود ۶۰ میلیون نفر که درآمد کمتری دارند اختصاص می‌یابد، به این ترتیب که ۴ دهک اول نفری ۱۲۰ هزار تومان در ماه و دهک‌های ۵، ۶ و ۷ نفری ۹۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. اگر این اظهارات درست باشد یعنی همان کسانی از یارانه جدید بهره‌مند میشوند که حالا هم یارانه معیشتی بنزین را دریافت می‌کنند.

یک خانواده ۴ نفره چقدر یارانه می‌گیرد؟

اگر نمایندگان بندهای مربوط به یارانه و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را تغییر ندهند و بودجه به همین شکل تصویب شود، می‌توان برآورد کرد که یک خانواده ۴ نفره در چه دهک درآمدی قرار دارد و هر ماه در سال ۱۴۰۱ چقدر یارانه برایش واریز می‌شود.

یارانه خانواده ۴ نفره در ۱۴۰۱ چقدر است؟
2f44fc54 4581 4885 a633 853fb883dcda FriDec172021 اقتصاددان نوشته

هنوز آمار جدیدی در خصوص دهک‌های درآمدی منتشر نشده است. اما بر اساس آخرین برآوردها که مربوط به سال ۹۹ است، در سال گذشته خانوارهایی در دهک اول درآمدی قرار داشته‌اند که به طور متوسط هر فرد خانوار۴۶۱ هزار تومان در ماه هزینه داشته، بنابراین یک خانوار ۴ نفره دهک اولی کمتر از ۲ میلیون تومان در ماه درآمد داشته است. در حالی که برای دهک دهم که پردرآمدترین ۱۰ درصد جامعه در این دسته قرار دارند، این مبلغ نزدیک به ۷ میلیون تومان برای هر فرد در ماه و ۲۸ میلیون تومان برای یک خانوار ۴ نفره بوده است.

بر این اساس می‌توان گفت خانوارهای ۴ نفره‌ای که سال گذشته درآمدی کمتر از ۴٫۵ میلیون تومان در ماه داشته‌اند، جزء ۴ دهک اول جمعیت کشور محسوب شده و در سال ۱۴۰۱ ماهانه ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر فرد یارانه جدید خواهند گرفت و در مجموع با یارانه نقدی و معیشتی حدود ۸۳۴ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز خواهند شد.

خانوارهایی که بین ۵ تا ۷٫۵ میلیون تومان در ماه درآمد داشته‌اند، جزء دهک‌های ۵ تا ۷ محسوب شده و ماهانه در ۱۴۰۱ حدود ۷۱۴ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.

احتمالا به خانوارهایی که بیش از ۹ میلیون تومان در ماه درآمد داشته‌اند یارانه‌ای اختصاص نخواهد یافت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

م ح چهارشنبه , ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲:۱۸

لطفا معلولان را که سرپرست خانواده هستند خونه هم ندارند در نظر بگیرید اجرتان با سیدالشهدا و آقا امام زمان

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....