تاریخ انتشار : جمعه 29 مرداد 1400 - 21:35
کد خبر : 57863

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس، هکر‌ها ۹۴ میلیون دلار از بورس رمزارز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس، هکر‌ها ۹۴ میلیون دلار از بورس رمزارز ژاپنی سرقت کردند، رشد اندک سهام آمریکا در معاملات وال‌استریت، ۶۱ درصد از آمریکایی‌ها در ۲۰۲۰ هیچ مالیاتی پرداخت نکرده‌اند، یک خبر اشتباه بازار گاز اروپا را تکان داد و ادامه روند صعودی دلار را در بر دارد.

 

+عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، عضو شورای عالی بورس به عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و افزود: نخستین عامل مربوط به اجتناب از اظهارنظرهای غیرکارشناسی در مورد بازار سرمایه است، این موضوع در شورای عالی بورس بررسی شد و چنین درخواستی را از اکثر مسئولان داشتیم تا با اظهارنظرهای غیرکارشناسی یا غیر لازم باعث ایجاد التهاب در بازار نشوند. وی بر دیگر عامل موثر در رشد شاخص بورس تاکید و بیان کرد: موضوعی دیگر که توانست معاملات بورس را در مسیر مثبت قرار دهد، عملکرد خوب بخشی از سهامداران حقوقی بود که با ایجاد تغییر در فعالیت خود، عملکرد سال گذشته را جبران و از انجام برخی اقدامات که باعث ایجاد هیجان در بازار می شود، اجتناب کردند.

عبدالهی معاملات بازار سهام را متاثر از تصمیمات سیاسی در کشور دانست و گفت: عامل دیگری که در چند وقت معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار داد و توانست شاخص بورس را به روزهای پر رونق بازگرداند این بود که در یک ماه اخیر هیچ گونه اتفاق سیاسی رخ نداد که بتواند معاملات بازار را تحت تاثیر منفی قرار دهد و دچار هیجان کند؛ بنابراین، بورس به دلیل آرامش حاکم در کشور، بخشی از ضرر و زیان های چند وقت گذشته را جبران کرد. به گفته رییس اتاق تعاون ایران، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و روشن شدن نتیجه آن به عنوان مهمترین عامل تاثیرگذار در معاملات بازار سهام تلقی می شود که باعث شد سایه ابهام از سر بازار برداشته شود و به دنبال خود تصمیم گیری سهامداران را برای حضور در این بازار و ورود سرمایه هایشان به بورس آسان تر کرد.

+وزیر پیشنهادی صنعت: سال ۱۴۰۴ اوج تحول صنعت خودرو؛ یک میلیون خودرو صادر خواهیم کرد

سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صنعت خودرو، زیان انباشته، کیفیت پایین تولیدات و قیمت را سه چالش اساسی این صنعت پیشران عنوان کرد و گفت: این مشکلات به آن معنی نیست که این صنعت را کنار بگذاریم. عده ای می گویند اگر این صنعت را کنار گذاشته و به واردات خودرو اقدام کنیم، به نفع ماست، اما برعکس معتقدم صنعت خودروسازی دارای ظرفیتی است که می تواند به افتخار ملی تبدیل شود. در همین راستا یک برنامه دو ساله برای صنعت خودرو تدوین شده که اجرایی شدن آن، تحول جدی در این صنعت به دنبال خواهد داشت و اوج آن سال ۱۴۰۴ خواهد بود. باید هم زمان به تقویت رقابت، اصلاح ساز و کارهای مدیریتی و اقتصادی و افزایش تولید در خودروسازی بپرداریم تا در این صنعت به توفیق برسیم. برنامه ما تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال آینده است که در سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت و باید ۳۰ درصد آن، معادل حدود یک میلیون دستگاه تا آن زمان، روانه بازارهای صادراتی شود.

هکرها ۹۴ میلیون دلار از بورس رمزارز ژاپنی سرقت کردند

بورس رمزارز ژاپنی لیکویید، روز پنج‌شنبه مورد حمله هکرها قرار گرفت و ۹۴ میلیون دلار از دارایی‌های آن به سرقت رفت. بورس لیکویید گلوبال در بیانیه‌ای توییتری اعلام کرد: متأسفانه باید به اطلاع برسانیم کیف‌های پول دیجیتال هک شده‌اند و ما دارایی‌های این کیف‌ها را به کیف‌های آفلاین منتقل می‌کنیم و تا اطلاع ثانوی سپرده‌گذاری و برداشت پول تعلیق شده است. لیکویید گلوبال اندکی بعد اعلام کرد حرکت رمزارزها را ردیابی کرده و در حال همکاری با سایر بورس‌ها برای مسدود کردن و بازگرداندن سرمایه‌های به سرقت رفته است. کیف‌های پول گرم یا آنلاین برای دسترسی آسان‌تر کاربران به رمزارزهای آنها طراحی شده‌اند و دسترسی به کیف‌های پول آفلاین یا سرد دشوارتر است و بنابراین امنیت بالاتری دارند. شرکت تحلیل بلاکچین لندنی الیپتیک که به بورس لیکویید در بازگرداندن سرمایه به سرقت رفته کمک می‌کند اعلام کرد در آدرس‌های دیجیتال متعلق به سارق این بورس ۹۴ میلیون دلار سرمایه وجود دارد که ۴۵ میلیون دلار آن توکن‌های مربوط به بلاکچین اتروم است.

رشد اندک سهام آمریکا در معاملات وال‌استریت

سهام آمریکا در پایان معاملات دیشب (بامداد جمعه به وقت تهران) با وجود نگرانی از حذف مشوق‌های مالی فدرال‌رزرو، با رشدی اندک مواجه شدند. اس‌اندپی ۵۰۰ با رشدی ۰.۱ درصدی به ۴,۴۰۵.۸۰ واحد رسید. کامپوزیت نزدک هم ۰.۱ درصد بالا آمد و به ۱۴,۵۴۱.۷۹ واحد رسید، در حالی که میانگین صنعتی داوجونز ۶۶.۵۷ درصد یا نزدیک به ۰.۲ درصد افت کرد و به ۳۴,۸۹۴.۱۲ واحد بازگشت. اس‌اندپی نوار افت دو روزه خود را پاره کرد، در حالی که داوجونز سومین افت متوالی خود را به ثبت رساند. صورتجلسه‌های اجلاس ماه جولای فدرال‌رزرو روز گذشته منتشر شد و نشان داد، بانک مرکزی آمریکا خاتمه دادن به برنامه خرید ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه از بازارهای مالی این کشور را در نظر گرفته است. سهام شرکت‌های تکنولوژی مانند مایکروسافت و نتفلیکس در معاملات پنج‌شنبه آمریکا رشد کردند و سهام انویدیا با جهشی ۳.۹ درصدی روبه رو شد.

سایه سنگین شیوع کرونای دلتا بر قیمت نفت

قیمت نفت پس از ریزش سنگین شب گذشته و سقوط به قعر سه ماهه، در معاملات روز جمعه افزایش یافت؛ اما در مسیر ثبت بیش از پنج درصد کاهش هفتگی قرار گرفت.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در سپتامبر که روز جمعه منقضی می شود، ۴۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۶۴ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا، روز پنجشنبه با ۲.۷ درصد کاهش بسته شده بود. بهای معاملات اکتبر این شاخص با ۳۹ سنت، معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۶۳ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت برنت ۳۲ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۶۶ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنجشنبه با ۲.۶ درصد کاهش بسته شده بود و به پایین ترین رکورد خود از ماه می سقوط کرده بود.

مارگارت یانگ، استراتژیست بازار دیلی فارکس در این باره گفت: شیوع کرونای دلتا در آسیا احتمالا به تقاضا برای نفت خام آسیب می زند و ممکن است دورنمای قیمت نفت را تیره کند. نگرانیهای فزاینده نسبت به رشد اقتصاد جهانی بر بازار نفت سنگینی می کند. ژاپن قرنطینه اضطراری را تمدید کرده و آمار رسمی در کشورهایی مانند کره جنوبی، مالزی، فیلیپین، ویتنام و تایلند که صنایعشان به نفت نیاز دارند و از شیوع کرونای دلتا آسیب خواهند دید، افزایش پیدا کرده است. چین با سیاست صفر کردن ویروس کرونا، محدودیت های جدیدی را وضع کرده که روی کشتیرانی و زنجیره تامین جهانی اثر گذاشته و آمریکا و چین متقابلا محدودیت های ظرفیت پرواز را وضع کرده اند. در این بین، شیوع کرونای دلتا در استرالیا و نیوزیلند هم باعث وضع قرنطینه های سخت گیرانه شده است. نزدیک شدن به پایان فصل اوج تقاضا برای بنزین در آمریکا و پایان تعطیلات تابستانی در اروپا و آمریکا هم تقاضا برای نفت را ضعیف تر خواهد کرد. آمار فدرال نشان داد ذخایر بنزین آمریکا هفته گذشته رشد غیرمنتظره ای داشت و به نگرانی ها نسبت به ضعف تقاضا در ماه های آینده افزود.

۶۱ درصد از آمریکایی‌ها در ۲۰۲۰ هیچ مالیاتی پرداخت نکرده‌اند

یک گزارش جدید نشان می‌دهد، بیش از ۱۰۰ میلیون خانوار آمریکایی، معادل ۶۱ درصد از کل مالیات‌دهندگان در سال گذشته هیچ مالیاتی به دولت فدرال پرداخت نکرده‌اند. سال گذشته به علت بسته‌های تشویقی دولت آمریکا در شرایط کرونا، تعداد افرادی که هیچ مالیات بر درآمدی بدهکار نبوده و یا از دولت اعتبار مالیاتی دریافت کرده‌اند رشد کرد. طبق داده‌های مرکز سیاست‌گذاری مالیاتی آمریکا ۱۰۷ میلیون خانوار در سال ۲۰۲۰ هیچ مالیاتی بدهکار نبودند که این رقم در سال ۲۰۱۹ برابر با ۷۶ میلیون خانوار بود.

هاوارد گلکمن، اقتصاددان ارشد مرکز سیاست‌گذاری مالیاتی آمریکا می‌گوید: این رقم خیلی بزرگ است اما این موقتی و زودگذر خواهد بود. او گفت: عامل اصلی رشد عدم پرداخت مالیات بر درآمد در سال ۲۰۲۰ بیکاری بالا و چک‌های حمایت مالی بزرگ دولت با معافیت مالیاتی بود که این وضعیت تا سال ۲۰۲۲ از بین خواهد رفت؛ بنابراین، انتظار می‌رود جمعیت افرادی که مالیات نمی‌پردازند به زودی کاهش یابد. طبق برآوردهای مرکز سیاست‌گذاری مالیاتی، انتظار می‌رود سهم آمریکایی‌هایی که هیچ مالیات بر درآمدی پرداخت نمی‌کنند، امسال همچنان بالا باشد و حدود ۵۷ درصد شود. انتظار می‌رود، این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۴۲ درصد بازگردد و تا سال ۲۰۲۵ حول ۴۱ تا ۴۲ درصد بماند. در سال گذشته ۲۰ درصد ثروتمند مالیات‌دهندگان آمریکایی ۷۸ درصد کل مالیات دریافت شده توسط دولت را پرداخت کرده‌اند. یک درصد ثروتمندترین مالیات‌دهندگان ۲۸ درصد کل مالیات را به عهده داشته‌اند. این ارقام در سال ۲۰۱۹ به ترتیب برابر با ۶۸ درصد و ۲۵ درصد بوده است.

یک خبر اشتباه بازار گاز اروپا را تکان داد

در معاملات شب گذشته، انتشار یک خبر اشتباه باعث شد، تا قیمت گاز در بازار اروپا ۱۰ درصد سقوط کند. روز گذشته شرکت گازکید آلمان به اشتباه اعلام کرد، انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۲ آغاز شده است و همین امر باعث ریزش سنگین قیمت گاز در سطح اروپا شد. حقیقت این است که خط لوله نورد استریم تا چند روز دیگر تکمیل خواهد شد، اما هنوز انتقال گاز از طریق این خط لوله آغاز نشده است. گازکید همان شب گذشته هم اعلام کرد که خبرش اشتباه بوده، اما این مساله تأثیر خودش را گذاشته بود. اتفاق دیشب نشان داد، در عصر دیجیتال امروز قیمت کالا‌های اساسی به شدت نسبت به محتوا‌های دیجیتال حساس هستند. روسیه می‌گوید تا پایان سال جاری، انتقال گاز از طریق نورد استریم ۲ به آلمان اجرایی خواهد شد. در بازار گاز لندن روند افت قیمت گاز از ساعت یک آغاز شد و تا ۲.۵ ساعت ادامه یافت. قیمت گاز در بازار هلند هم از ۵۷۵ دلار به ازای هر متر مکعب به ۵۱۴ دلار رسید. چند هفته پیش بود که واشنگتن هم از خیر تحریم این خط لوله گذشت و روند اجرای خط لوله نورد استریم ۲ سرعت گرفت. /فارس

جزئیات تحریم دلاری افغانستان توسط آمریکا

به نقل از وال استریت ژورنال، گزارش ها حاکی است، دولت آمریکا عرضه دلار به مقصد افغانستان را که تا پیش از این با هدف کمک به اقتصاد این کشور انجام می‌شد، متوقف کرده است. هدف از این اقدام، جلوگیری از دستیابی نیروهای طالبان که اخیرا تقریبا کل افغانستان را به تصرف خود درآورده‌اند، است. قرار بود، جمعه پیش یک محموله دلار به افغانستان ارسال شود که این عملیات از سوی دولت آمریکا متوقف شد. همچنین دسترسی به حساب‌های دولتی افغانستان در بانک‌های آمریکایی و بانک مرکزی این کشور نیز مسدود شده است.

یک مقام دولت بایدن نیز در این باره گفت: هر گونه دسترسی به دارایی دولت افغانستان در آمریکا برای گروه طالبان میسر نخواهد بود. گفته می‌شود، آمریکا این تصمیم را پیش از فرار اشراف غنی و سقوط دولت افغانستان گرفته است. این اقدام آمریکا باعث وحشت مقامات بانک مرکزی افغانستان شده و گفته می‌شود، باعث شده اجمل احمدی، رئیس کل بانک مرکزی افغانستان از این کشور فرار کند. در ادامه این اتفاق ارزش پول ملی افغانستان هم چند روز پیاپی کاهش یافت. احمدی در توئیتر و پس از فرار از افغانستان نوشت، اقدامات کاخ سفید باعث شد، تا بانک مرکزی افغانستان نتواند معمولا از ارز ملی این کشور حمایت کند. به گفته رئیس بانک مرکزی افغانستان این کشور ۹ میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد که نیمی از آن در خارج از افغانستان نگهداری می‌شود. وی روز سه شنبه گفت: از آنجا که دسترسی به دارایی‌های افغانستان در خارج از این کشور مسدود شده، طالبان تنها می‌تواند به یک دهم درصد این دارایی‌ها دسترسی پیدا کند. البته اخیرا و برای نخستین بار در چند روز گذشته ارزش افغانی، ارز ملی افغانستان در برابر دلار رشد کرد.

طالبان مسیر تجاری افغانستان با هند از طریق پاکستان را مسدود کرد

راشاتودی: گزارش ها حاکی از آن است که طالبان به دنبال به دست گرفتن قدرت در افغانستان مسیر تجارت این کشور با هندوستان از طریق پاکستان را مسدود کرده و دو ترمینال تجاری بسیار حیاتی این منطقه را تعطیل کرده است. اکانومیک تایمز به نقل از آجای ساهای، مدیرکل فدراسیون سازمان صادرات هند، گزارش داد: طالبان مسیر تجارت زمینی مرزی را بسته است و حرکت محموله‌های باری در مسیر ترانزیتی با پاکستان را متوقف کرده است. البته طبق اعلام این فدراسیون مسیر تجارت افغانستان از طریق دوبی هنوز فعال است.

هند بزرگترین بازار افغانستان در جنوب آسیاست. صادرات هند به افغانستان در ۲۰۲۱ شامل دارو، تجهیزات پزشکی، کامپیوتر، سیمان، البسه و شکر بوده است. حجم این صادرات به ۸۲۵ میلیون دلار رسیده بود. صادرات افغانستان به هند در سال ۲۰۲۱ به ۵۰۹ میلیون دلار رسید و شامل میوه، آجیل و روغن‌های گیاهی بود. مقامات هندی امیدوارند این تعطیلی موقت بوده و با تثبیت قدرت سیاسی طالبان مسیر تجاری بازگشایی شود. پیش از این سخنگوی طالبان، سهیل شاهین، اعلام کرده بود که هند همچنان می‌تواند به تکمیل پروژه‌های زیرساختی در افغانستان ادامه دهد، چون این اقدامات به نفع مردم است.

چین خواهان محدود کردن ثروت بیش از حد شد

رئیس‌جمهور چین، شیء جین‌پینگ، در اجلاس مالی و اقتصادی دولت اعلام کرد، چین باید به جای تجمیع ثروت برای یک عده خاص از ثروت متوسط برای همه حمایت کند. او طرحی را معرفی کرد که در آن محدودیت‌هایی برای درآمدهای بسیار بالا دیده شده و ثروتمندان را به بازگرداندن ثروت بیشتر به جامعه تشویق کرده است. رهبران حزب کمونیست چین در این اجلاس تاکید کردند که شکوفایی عمومی به معنای شکوفایی برای یک عده محدود نیست. آنها معتقدند این طرح، نوعی توزیع مساوی نیست و باید در مراحلی به سوی رسیدن به این هدف حرکت شود. تحلیل‌گران بر این باورند این دیدگاه در پشت پرده بازرسی‌های سختگیرانه اخیر از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی قرار دارد.

این اولین بار از اواخر جولای بود که شیء ریاست یک اجلاس عمومی را به عهده داشت. او در این اجلاس خواهان جلوگیری از ریسک‌های مهم مالی شد. اقتصاددان ارشد اکونومیست اینتلجنس یونیت، یوئه سو، می‌گوید: انتظار می‌رود مالیات برای گروه‌های با درآمد بالا افزایش یابد. اما این محدودیت ممکن است موجب شود سرمایه‌گذاری در چین کاهش یافته و جریان خروج سرمایه به وجود بیاید و این چیزی است که مقامات چینی نمی‌توانند تأثیر آن را نادیده بگیرند. در چند دهه اخیر نابرابری درآمد در بین جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری چین افزایش یافته است. ۱۰ درصد ثروتمند جمعیت در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۱ درصد درآمد ملی را کسب کرده‌اند. این در حالی است که درآمد این گروه در سال ۱۹۷۸ تنها ۲۷ درصد درآمد ملی بوده است.

افزایش قیمت جهانی طلا

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیها نسبت به شیوع کرونای دلتا و تاثیر آن بر احیای اقتصادی افزایش یافت اما صعود دلار، رشد این فلز ارزشمند را محدود کرد.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۸۴ دلار و هفت سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۰.۳ درصد افزایش نشان می دهد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۷۸۶ دلار و ۱۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۷۸۳ دلار و ۱۰ سنت بسته شده بود. ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی دیلی فارکس در این باره گفت: ریسک گریزی به معنای آن است که سرمایه به سمت اوراق قرضه می رود که باعث کاهش بازده می شود و بنابراین بازده رشد چندانی نداشته و این موضوع روی قیمت طلا تاثیر گذاشته است.

ادامه روند صعودی دلار

ارزش دلار برای چهارمین روز متوالی بالا رفت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۵۶۲ واحد بسته شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....