تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 - 16:29
کد خبر : 125065

گزارش ماهانه عملکرد صنعت آهن و فولاد

گزارش ماهانه عملکرد صنعت آهن و فولاد

بررسی گزارشهای ماهانه شرکتهای فولادی در فروردین ماه حاکی از آن است که نسبت به ماه گذشته خود، اکثر شرکتها روند منفی داشته اند اما در قیاس با فروردین ماه سالهای گذشته نه تنها کاهش فروشی را تجربه نکردند بلکه در اکثر آنها شاهد افزایش شدید میزان فروش بودیم که با بررسی و مقایسه حاشیه

بررسی گزارشهای ماهانه شرکتهای فولادی در فروردین ماه حاکی از آن است که نسبت به ماه گذشته خود، اکثر شرکتها روند منفی داشته اند اما در قیاس با فروردین ماه سالهای گذشته نه تنها کاهش فروشی را تجربه نکردند بلکه در اکثر آنها شاهد افزایش شدید میزان فروش بودیم که با بررسی و مقایسه حاشیه سود عملیاتی و خالص، عیار فروش آنها مشخص خواهد شد.

رجا ابوطالبی؛ یکی از مهم ترین موضوعات در بررسی عملکرد مالی شرکت ها و سنجش عملکرد آنها، آشنایی با گزارش ماهانه شرکتهای بورسی و استفاده از گزارشات ماهانه شرکت ها در تحلیل بنیادی برای بدست آوردن سود آینده می باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین  ،  در بورس اوراق بهادار شرکت‌های پذیرش شده حاضر، موظف هستند که گزارش عملکرد ماهانه خود را به صورت ماهانه منتشر کنند که شامل مقدار تولید، نرخ فروش و مقدار فروش شرکت می‌باشد.

این گزارشات معمولا تا ده روز بعد از اتمام ماه منتشر میشود که به سرمایه گذار در تشخیص این مسئله کمک میکند که آیا شرکت دارای روند عملیاتی مناسبی هست یا خیر!

پس از پی بردن به اهمیت بررسی این نوع گزارشات، برآن شدیم که این گزارشات را برای صنایع مختلف ارزیابی کنیم تا بتوان تصمیمات بهینه تری برای سرمایه گذاری اتخاذ نماییم.

رجا ابوطالبی؛یکی از مهم ترین موضوعات در بررسی عملکرد مالی شرکت ها و سنجش عملکرد آنها، آشنایی با گزارش ماهانه شرکتهای بورسی و استفاده از گزارشات ماهانه شرکت ها در تحلیل بنیادی برای بدست آوردن سود آینده می باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین  ، در بورس اوراق بهادار شرکت‌های پذیرش شده حاضر، موظف هستند که گزارش عملکرد ماهانه خود را به صورت ماهانه منتشر کنند که شامل مقدار تولید، نرخ فروش و مقدار فروش شرکت می‌باشد.

این گزارشات معمولا تا ده روز بعد از اتمام ماه منتشر میشود که به سرمایه گذار در تشخیص این مسئله کمک میکند که آیا شرکت دارای روند عملیاتی مناسبی هست یا خیر!

پس از پی بردن به اهمیت بررسی این نوع گزارشات، برآن شدیم که این گزارشات را برای صنایع مختلف ارزیابی کنیم تا بتوان تصمیمات بهینه تری برای سرمایه گذاری اتخاذ نماییم.

فولاد پس از نفت خام دومین ماده پر مصرف در کشورهای مختلف جهان بوده و کاربردهای بی‌شمار آن در صنایع مختلف غیرقابل انکار است. صنایعی نظیر ساختمان‌ و انبوه‌سازی، خودروسازی، تولید قطعات، لوازم خانگی و … از فولاد به عنوان مواد اولیه خود استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر رشد مصرف فولاد در کشورهای مختلف به شدت در رشد اقتصادی آن‌‎ها موثر بوده است. تا جایی که گفته می‌شود هر ۱% رشد مصرف فولاد در یک کشور، معادل رشد اقتصادی ۰٫۸۵% آن کشور باشد.

صنعت فولاد در ایران توانسته علاوه بر تامین مصرف داخلی، در بین ده کشور صادرکننده فولاد خام نیز قرار گیرد. بخش فروش داخلی فولاد خام و سایر محصولات فولادی تولید شده در شرکت‌های داخلی عمدتا در بورس کالا انجام می‌شود. علاوه بر تامین نیاز داخلی، افزایش تولید و فروش صادراتی به جهت تامین ارز مورد نیاز کشور از محل صادرات غیر نفتی بسیار مورد اهمیت است. لذا انتظار میرود که حمایت‌های ویژه دولتی از این صنعت در آینده نیز ادامه‌دار باشد.

از آنجایی که میدانیم این صنعت، از لحاظ ارزش بازار در رتبه دوم بین تمام صنایع بورسی قرار دارد؛ کوچکترین تغییر در میزان و نرخ فروش آن، متجه سود یا زیان سهامداران زیادی خواهد شد.

درنتیجه عوامل تاثیر گذار بر قیمت این صنعت از اهمیت فزاینده ای بین فعالان بازار برخوردار است تا بتوانند روند منطقی آنرا پیش بینی کرده و سرمایه گذاری مطمئن و اصولی را تجربه کنند.

عوامل موثر بر قیمت‌ها در تولیدات کارخانجات فولادی کشور:

  • قیمت سنگ آهن
  • قیمت جهانی نفت
  • قیمت حمل و نقل
  • نرخ ارز
  • عرضه و تقاضا در بازار
  • برنامه توسعه
  • رونق صنایع پایین دستی
  • سیاست گذاری دولت در این صنعت

در ادامه سعی کردیم میزان فروش داخلی و صادراتی تمام شرکت های این صنعت را به تفکیک و از سال ۱۴۰۰ جمع آوری کرده و عناصری که میتوانند در افزایش یا کاهش فروش شرکت دخیل باشند، اعم از مقدار فروش داخلی و صادراتی و حتی نرخ فروش آنها، مورد بررسی قرار دادیم.

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۷۲۶۰ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۸% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۹۰% مبلغ فروش صادراتی که تنها ۲% از حجم کل فروش را در اختیار دارد، در کنار افزایش ۲۳% مبلغ فروش داخلی آن اشاره کرد.

گزارش ماهانه عملکرد صنعت آهن و فولاد11

گزارش ماهانه عملکرد صنعت آهن و فولاد22

  • شرکت فولاد خوزستان (فخوز) در فروردین ماه به درآمد فروش ۴۶۸۴ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۳۸% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۴۸% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

گزارش ماهانه عملکرد صنعت آهن و فولاد333

گزارش ماهانه عملکرد صنعت آهن و فولاد444

  1. شرکت فولاد هرمزگان جنوب )هرمز( در فروردین ماه به درآمد فروش ۲۳۱۶ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۴۸% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۸۰% مقدار فروش صادراتی که ۳۰% از حجم کل فروش را در اختیار داشت، اشاره کرد.

555هرمز

کل فروش ماهانه هرمز6666

  • شرکت فولاد آلیاژی ایران )فولاژ( در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۲۰۸ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۲% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به فروش صادراتی که در ماه گذشته ۰ بود، اشاره کرد.

فروش فولاژ1

فولاژ2

  • شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان )فجهان( در فروردین ماه به درآمد فروش ۹۶۴ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۵۸% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۴۷% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

فجهان1

فجهان2

  • شرکت فولاد کاوه جنوب کیش )کاوه( در فروردین ماه به درآمد فروش ۳۲۳۱ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۱۰% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش ۱۴% نرخ فروش صادراتی آن اشاره کرد.

کاوه1

کاوه2

  • شرکت مجتمع فولاد خراسان )فخاس( در فروردین ماه به درآمد فروش ۵۹۰ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۴۵% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۴۹% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

فخاس1

فخاس2

  • شرکت ذوب آهن اصفهان )ذوب( در فروردین ماه به درآمد فروش ۴۵۸۰ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۴% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش میانگین ۱۷% نرخ فروش محصولات استراتژیک خود (تیرآهن، میلگرد، کلاف و ریل) اشاره کرد.

ذوب1

ذوب2

  • شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان )فغدیر( در فروردین ماه به درآمد فروش ۹۳۲ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۷% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش ۱۷% مقدار فروش آن اشاره کرد.

فغدیر1

  • شرکت آهن و فولاد ارفع )ارفع( در فروردین ماه به درآمد فروش ۷۹۵ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۵۴% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به عدم فروش صادراتی اشاره کرد.

ارفع1

ارفع2

  • شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر )کویر( در فروردین ماه به درآمد فروش ۸۲۳ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۴۰% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۲۳% مقدار فروش داخلی و کاهش ۶۵% مقدار فروش صادراتی آن اشاره کرد.

کویر1

کویر2

  • شرکت پارس فولاد سبزوار )فسبزوار( در فروردین ماه به درآمد فروش ۵۸۸ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۱۰% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش۳۰% مقدار فروش در کنار کاهش ۱۵% نرخ فروش آن اشاره کرد.

فسبزوار

  • شرکت فولاد کاویان )فوکا( در فروردین ماه به درآمد فروش ۳۰۵ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۵۶% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۵۶% مقدار فروش آن اشاره کرد.

فوکا

  • شرکت صنایع فرو آلیاژ ایران )فروژ( در فروردین ماه به درآمد فروش ۲۲۰ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۳% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۵% نرخ فروش صادراتی یکی از محصولات استراتژیک آن (فروسیلیسیم) در کنار افزایش ۷% نرخ فروش داخلی همان محصول اشاره کرد.

فروژ

فروژ2

  • شرکت فولاد امیر کبیر کاشان )فجر( در فروردین ماه به درآمد فروش ۳۴۲ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۵۰% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۴۸% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

فجر1

فجر2

  • شرکت صنعتی سپنتا )فپنتا( در فروردین ماه به درآمد فروش ۶۵ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۴۷% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۵۱% مقدار فروش آن اشاره کرد.

فپنتا

  • شرکت فروسیلیس ایران )فروس( در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۰۳ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۳% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۶۳% مقدار فروش صادراتی که البته تنها ۱۰% از حجم کل فروش را داراست، اشاره کرد.

فروس1

فروس2

  • شرکت نورد و تولید قطعات فولادی )فنورد( در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۲۱ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۷۲% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش ۷۵% مقدار فروش آن اشاره کرد.

فنورد

  • شرکت گروه صنعتی سپاهان )فسپا( در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۳۸ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۶۴% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش ۶۵% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

فسپا

فسپا2

  • شرکت فروسیلیسیم خمین )فروسیل( در فروردین ماه به درآمد فروش ۵۶ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۳۵% افزایش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به افزایش ۵۱۶% نرخ فروش داخلی یکی از محصولات استراتژیک آن (غبار میکروسیلیکا) در کنار کاهش ۸۳% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

فروسیل

فروسیل2

  • شرکت لوله وماشین سازی ایران )فلوله( در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۳۲ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۶% افزایش پیدا کرده است.

فلوله1

فلوله2

  • شرکت غلتک سازان سپاهان )فسازان( در فروردین ماه به درآمد فروش ۴۴۸ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۸% افزایش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به افزایش ۱۲۵% مقدار فروش داخلی که با کاهش ۸% نرخ فروش محصول استراتژیک (شمش) همراه بود اشاره کرد. همچنین کاهش ۱۵% مقدار فروش صادراتی را در این ماه تجربه کرد.

فسازان1

فسازا2ن

  • شرکت فولاد شاهرود )فرود( در فروردین ماه به درآمد فروش ۲۱۰ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۶۵% افزایش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به افزایش ۶۹% مقدار فروش آن اشاره کرد.

فرود

  • شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد )فولای( در فروردین ماه به درآمد فروش ۶۴ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۷% کاهش پیدا کرده است.

فولای

  • شرکت ماداکتو استیل کرد )فماک( در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۵ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۲۲% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش ۲۵% مقدار فروش آن اشاره کرد.

فماک

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....