تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آذر 1401 - 18:11
کد خبر : 109792

کشورهای ‌های مسیر جاده ابریشم جدید برای منافع اقتصادی خود تلاش می کنند/ تلاش چین برای توسعه بازارهای اقتصادی جهان با ابتکار کمربند و جاده

کشورهای ‌های مسیر جاده ابریشم جدید برای منافع اقتصادی خود تلاش می کنند/ تلاش چین برای توسعه بازارهای اقتصادی جهان با ابتکار کمربند و جاده

در واقع ایجاد کمربند اقتصادی راه ابریشم باعث ایجاد پیوند کشورهای اوراسیا و احداث زیرساخت‌های مشترک مانند فرودگاه‌ها، خطوط لوله، ارتباط از راه دور، ارتباط پستی، گمرک و ارتقای کیفیت کالا می شود. در این راستا چین از یک فرآیند فراگیر صحبت می‌کند. یعنی همه طرف ‌های درگیر به شکل دادن و پیشرفت کمربند اقتصادی

در واقع ایجاد کمربند اقتصادی راه ابریشم باعث ایجاد پیوند کشورهای اوراسیا و احداث زیرساخت‌های مشترک مانند فرودگاه‌ها، خطوط لوله، ارتباط از راه دور، ارتباط پستی، گمرک و ارتقای کیفیت کالا می شود. در این راستا چین از یک فرآیند فراگیر صحبت می‌کند. یعنی همه طرف ‌های درگیر به شکل دادن و پیشرفت کمربند اقتصادی جاده ابریشم برای منافع اقتصادی خود تلاش می کنند. این در حالی است که این کشور تلاش می کند تا بازارهای جهانی اقتصادی را توسعه دهد و این به رشد منجر خواهد شد.

ابتکار کمربند و راه به مراتب بیش از توسعه ارتباطات خطی بین اروپا و آسیا است یعنی فقط ارتباط خطی نیست و عمق دارد و در حقیقت پکن برای ایجاد یک شبکه جامع زیرساخت اوراسیایی تلاش می‌ کند تا کریدور فرامنطقه‌ ای پیوند مسیرهای زمینی و دریایی باشد.

چین به دنبال اصلاح نظام بین ‌المللی است و ابتکار در نظر گرفته شده پایه نوع جدیدی از روابط بین ‌المللی محسوب می شود که عناصر اصلی آن ارتباطات بیشتر در اروپا، همکاری برد برد، پیشرفت و رفاه متقابل و همچنین پاسداری از اصول سازمان ملل در مفهوم عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورهاست.

به صراحت می توان گفت که چارچوب ابتکار کمربند و راه برد-برد، با هدف اتصال سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا به یکدیگر و اتصال آسیایی توسعه یافته در یک سوی اوراسیا به اروپایی توسعه یافته در سوی دیگر و بالفعل کردن پتانسیل ‌های عظیم توسعه دولت هایی است که در این بین قرار گرفته اند.

چین به عنوان سرمایه‌گذار اصلی و معمار شبکه زیرساخت اورآسیا در حال ایجاد شبکه جدید محور راه آهن به حمل و نقل است و بر گسترش بنادر دریایی به ویژه در اقیانوس هند تمرکز کرده‌ است.

بهرام امیراحمدیان- استاد دانشگاه

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....