تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مهر 1401 - 11:44
کد خبر : 104332

کشاورزان در‌حسرت حمایت بانک‌ها

کشاورزان در‌حسرت حمایت بانک‌ها

این روزها نه تنها فشار تحریم‌های خارجی بر دوش تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی سنگینی می‌کند بلکه در داخل کشور نیز خبری از رفع چالش‌ها، تسهیل محیط کسب‌و‌کار و کمک به مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی نیست. البته بی‌انگیزگی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی یکی از مشکلاتی است که در طول سال‌های اخیر گریبانگیر

این روزها نه تنها فشار تحریم‌های خارجی بر دوش تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی سنگینی می‌کند بلکه در داخل کشور نیز خبری از رفع چالش‌ها، تسهیل محیط کسب‌و‌کار و کمک به مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی نیست. البته بی‌انگیزگی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی یکی از مشکلاتی است که در طول سال‌های اخیر گریبانگیر بسیاری از فعالان این حوزه شده است اما در سال ۱۴۰۱ و تاکید دوباره رهبری بر اهمیت بخش تولید و همچنین در دولت سیزدهم گمان می‌رفت که نحوه تعامل بانک‌ها با فعالان بخش تولید متفاوت شود. اما آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد، از تسهیلات بانکی برای بخش تولید از جمله کشاورزی خبری نیست.
در همین راستا صنعتگران بخش کشاورزی می‌گویند بحران خشکسالی و نداشتن رابطه تجاری با دنیا کار را سخت کرده و در شرایط فعلی کشاورزان برای بهره‌مندی از ماشین‌آلات باید از دولت سوبسید بگیرند اما تسهیلات بانکی صفر شده است. در حالی که تاکید‌ها بر به‌روز‌رسانی و استفاده از جدیدترین ماشین‌آلات و تجهیزات در بخش کشاورزی است و کشورهای توسعه‌یافته سال‌ها است از نوین‌ترین‌ها بهره می‌گیرند، صنعتگران بخش کشاورزی کشور نیز سعی در تولید ادوات و ماشین‌آلاتی همراستا با تولیدات جهانی دارند، اما در این میان چالش‌هایی دارند که گاهی مواقع حتی موجب تعطیلی کارگاه‌ها و یا نرسیدن ماشین‌آلات و ادوات جدید به خط تولید می‌شود. حمیدرضا اسدی صنعتگر بخش ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی کشور در خصوص اصلی‌ترین مسائل و چالش‌های پیرامون این حوزه گفت: در حال حاضر اصلی‌ترین چالش ما عدم فروش است؛ یعنی با گذشت ۷ ماه از سال حتی یک پرداختی از پیش‌فاکتورهای ما صورت نگرفته است، در حالی که کشاورزان باید از بانک کشاورزی بابت خرید این تجهیزات از ما، وام بگیرند.
اسدی افزود: به عبارت دیگر برخلاف سال گذشته که بانک‌های عامل به راحتی و سریعا و با ارائه پیش‌فاکتورهای خرید تجهیزات کشاورزی، به کشاورزان تسهیلات پرداخت می‌کردند امسال حتی یک فاکتور فروش ما نقد نشده است. وی تصریح کرد: بنابراین مشکل اصلی ما فروختن ماشین‌آلات به کشاورزان و بهره‌برداران است که امسال مشکل نقدینگی دارند و بانک‌ها هم کمک‌کننده آنها نیستند.
او در خصوص چالش تامین مواد اولیه نیز گفت: اصلی‌ترین مواد اولیه مصرفی ما در این حوزه آهن‌آلات، ورق، قوطی و نبشی، لاستیک، چدن و غیره است و متاسفانه قیمت‌ها به صورت ساعتی بالا و پایین می‌شود بنابراین مشکل الان قیمت مواد اولیه است.

کاهش فروش علت کاهش تولید

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ،   بر اساس این گزارش، صنعتگران غالبا با مشکل تامین فولاد از بورس نیز روبه‌رو هستند چراکه با حجم‌های نسبتا بالا عرضه می‌شود و لذا نیاز به نقدینگی بالایی دارد که قاعدتا در توان همه تولید‌کننده‌ها نیست. با این وجود این صنعتگر بخش ماشین‌آلات کشاورزی در این خصوص گفت: ما در بحث تامین فولاد مشکلی نداریم چون اصولا آن را از بورس تهیه نمی‌کنیم و از نمایندگی‌های یک شرکت فولادی تهیه می‌کنیم. با این وجود مشکل اینجا است که نمایندگی‌های این شرکت فولادی هم هروقت ورق گران می‌شود به نوعی جواب ما را نمی‌دهند و کالای خود را نگه می‌دارند تا گران‌تر شده و به نرخ روز بفروشند. اسدی همچنین در خصوص میزان کاهش تولیدشان به واسطه کاهش فروش گفت: وقتی فروش نداشته باشیم قطعا کاهش تولید هم داریم به طوری که نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته‌ایم.
او ادامه داد: الان همه فروش ما از طریق چکی است در حالی که تا پیش از این بخش قابل‌توجهی از فروش ما از طریق پیش‌فروش بود که پیش‌فاکتور به کشاورز می‌دادیم و آنها با مراجعه به بانک کشاورزی بابت خرید، تسهیلات می‌گرفتند اما امسال از این لحاظ فروش ما به صفر رسیده است.

خشکسالی و عدم ارتباط تجاری با دنیا

محسن ثانی دیگر صنعتگر بخش ماشین‌سازی و تجهیزات کشاورزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تولید‌کننده‌هایی مثل شما با چه چالش‌هایی در فرآیند تولید مواجه هستند، گفت: این بحث مفصلی است چراکه ما با یک بحران به نام بحران خشکسالی مواجه هستیم و بحران‌های سیاسی که کشور ما همیشه با آن مواجه است نیز در کنار آن قرار دارد. ثانی افزود: در حقیقت اگر ما جزو بازار فروش بین‌المللی بودیم و رابطه تجاری خوبی با دنیا داشتیم، قطعا مشکلات کشاورزان هم کمتر می‌شد به خصوص اینکه ما یک حلقه زنجیره در کل دنیا می‌شدیم که همان‌طور که شرکت‌های بزرگ کشاورزی کار می‌کنند ما نیز می‌توانستیم کار کنیم. اما این مشکل در ید قدرت ما نیست و در سطح کلان باید حل شود و ارتباط تجاری با دنیا برقرار شود تا به عنوان مثال بتوانیم قطعات مورد نیاز را بدون کمترین دغدغه و دردسر از بازارهای جهانی تامین کنیم.
او اضافه کرد: مشکل دیگری که داریم خشکسالی است. چون مشتریان ما کشاورزان هستند و به دلیل بالا نبودن میزان تولیدات و بهره‌وری ناشی از بحران کم‌آبی، الان پولی در دست ندارند که بخواهند ماشین‌آلات از ما تهیه کنند. لذا در حال حاضر در حالت پیلوت هستیم، یعنی حداقل تولید را داریم.
ثانی گفت: البته در زمینه پهپادهای کشاورزی چون تکنولوژی جدید است و برخی مزارع بزرگ را تنها با پهپاد می‌توان سمپاشی کرد هنوز جای کار هست و فضا برای تولید پهپاد داریم اما در کل فرآیند تولید، تولید‌کننده‌ها چالش بزرگی دارند که هرکدام از این چالش‌ها نیز خود بخش‌های فرعی دارد.

رقابت بدون سوبسید در شرایط بحرانی فعلی غیرممکن است

رضا عالمی دیگر صنعتگر حوزه کشاورزی در خصوص مشکلات بخش خود گفت: یکی از مسائلی که تولید‌کننده‌های این حوزه را بسیار آزار می‌دهد نوسانات ارزی و شیوع کرونا بود که ضررهای مالی بسیاری به ما وارد کرد. این در حالی است که مدت‌هاست با چالش تنش ارزی نیز مواجه هستیم.
عالمی افزود: در واقع جمع این عوامل موجب شد تا به ناچار بخشی از دارایی‌های خود را بفروشیم و به اصطلاح جوابگوی افراد و شرکت‌های طرف قرارداد خود باشیم و بدهکار نمانیم. به همین دلیل الان تعداد تولید‌کننده‌های این بخش کاهش یافته است. او خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در دیگر کشورها به بخش کشاورزی و همچنین صنعتگران کشاورزی سوبسید می‌دهند و کمک می‌کنند در حالی که در ایران می‌گویند در بازار آزاد رقابت کنید.
عالمی ادامه داد: این حرف از نظر اقتصادی حرف درستی است و باید رقابت سالم باشد و به سوبسید وابسته نباشد اما در شرایط فعلی به عنوان مثال وقتی فردی مریض و در بیمارستان بستری می‌شود باید غذا بخورد اما در شرایطی به ناچار باید به او سِرم بزنند. در شرایط فعلی سوبسید دولتی مانند این سرم زدن است؛ یعنی الان که شرایط عادی نیست باید به تولید‌کننده سوبسید بدهند تا روی پا خود بایستد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....