تاریخ انتشار : سه شنبه 2 فروردین 1401 - 20:27
کد خبر : 82052

کدام بازار بیشترین بازدهی را در ۱۴۰۱ خواهد داشت؟

کدام بازار بیشترین بازدهی را در ۱۴۰۱ خواهد داشت؟

در نظرسنجی که بورسان از ۱۸۰ کارشناس و سبدگردان بازار سرمایه، بیش از ۱۰۰ نفر معادل ۵۸ درصد تحلیلگران اعلام کردند که سال پیش رو برای بورس بهتر از سایر بازارها خواهد بود، به طوریکه بورس بیشترین بازدهی را از خود به خواهد گذاشت. بعد از بورس، بازار ارز با ۱۵ درصد، رمزارزها با حدود ۱۲ درصد

در نظرسنجی که بورسان از ۱۸۰ کارشناس و سبدگردان بازار سرمایه، بیش از ۱۰۰ نفر معادل ۵۸ درصد تحلیلگران اعلام کردند که سال پیش رو برای بورس بهتر از سایر بازارها خواهد بود، به طوریکه بورس بیشترین بازدهی را از خود به خواهد گذاشت. بعد از بورس، بازار ارز با ۱۵ درصد، رمزارزها با حدود ۱۲ درصد و طلا و سود ثابت بدون ریسک با ۱۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بازار مسکن با ۴ درصد کمترین رای را داشته است.

این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ بورس نه تنها به اندازه تورم بازدهی از خود به جا نگذاشته بلکه حتی به اندازه سپرده بانکی به سهامداران سود نداده است. در واقع بازدهی بورس در ۱۴۰۰ به ۵ درصد نرسیده که کمتر از بسیاری از بازارها بوده است.

Loading...

چرا شانس پیش‌تازی بورس ۱۴۰۱ وجود دارد؟

در خصوص چرایی انتخاب بورس به عنوان پربازده‌ترین بازار سال جدید نوید خاندوزی، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: اینکه بازار سرمایه در سال آینده پیشران بازارهای مالی شود، موضوع چندان غریبی نیست. حتی در سال ۱۴۰۰ هم اگر بازدهی بازار ارز، سکه و حتی ملک را مدنظر قرار دهیم، بازدهی بازار سرمایه تفاوت چندانی با آنها نداشته و در واقع این طور نیست که بگوییم بورس خیلی از بازارهای دیگر جا مانده است.

بازدهی کدام بازار در ۱۴۰۱ بیشتر خواهد بود؟ پیش‌بینی ۱۸۰ کارشناس بازار سرمایه
بازدهی کدام بازار در 1401 بیشتر خواهد بود؟ پیش‌بینی 180 کارشناس بازار سرمایه

به گفته او، در سال ۱۴۰۰ این سپرده بانکی بود که بیشترین بازدهی را ثبت کرد و دیگر بازارها بازدهی کمتری از آن به جا گذاشتند.

خاندوزی در ادامه با بیان اینکه در سال پیش ر‌و با چشم‌اندازی که در حال حاضر وجود دارد می‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه بازدهی بیشتری ثبت کند، می‌گوید: در سال ۱۴۰۱ احتمالا شاهد کاهش تورم و رسیدن به میانگین ۲۸ تا ۲۹ درصد خواهیم بود، در کنار این موضوع احتمالا کاهش التهاب‌های اقتصادی ناشی از ریسک‌های سیاسی را خواهیم داشت. از این رو بازار سهام جایگاه خود را در سال ۱۴۰۱ پیدا می‌کند و می‌تواند حتی بازدهی بیشتر از تورم ثبت کند.

 

سودبانکی همچنان در اوج؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند که در سال ۱۴۰۱ هم بیشترین بازدهی را سود بدون ریسک (سپرده بانکی و اوراق) به سرمایه‌گذاران خواهد داد.

حسام حسینی که یکی از کارشناسان معتقد به این موضوع است به بورسان می‌گوید: پیش فرض مهم در محاسبه بازده دارایی‌ها، دلار است و عملا اگر دلار به درستی پیش‌بینی شود، بخش مهمی از کار انجام شده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه من فکر می‌کنم که با برجام در سال ۱۴۰۱ دلار بیش از ۲۷-۲۸ هزار تومان نخواهیم داشت، می‌افزاید: عدم رشد دلار نیز به معنی عدم رشد طلا، ملک و حتی بازار سرمایه است.

به گفته حسینی، در سال‌های اخیر هر وقت دلار رشد نداشته دیگر بازارهای مالی هم رشد چندان بیشتری نسبت به سود بدون ریسک نداشته‌اند. بنابراین در سال جدید هم احتمالا دارایی‌ها رشد چندانی نسبت به سود بدون ریسک نمی‌کنند.

او در پایان گفت: در حال حاضر ما اوراق اخزا با نرخ سود ۲۴-۲۵ درصد داریم، چنین سودی در بازار سهام به معنای رسیدن شاخص کل بورس به بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد است که من بعید می‌دانم با توجه به احتمال عدم رشد نرخ دلار چنین رشدی در بورس داشته باشیم.

 

چرا بازار طلا پتانسیل بیشترین رشد را در ۱۴۰۱ دارد؟

در این میان اما برخی کارشناسان بازار طلا را محلی برای کسب بیشترین بازدهی می‌دانند، به این معنا که در سال ۱۴۰۱ به واسطه توافق و ثبات نسبی در بازار ارز، بازارهای داخلی وارد فاز رکودی می‌شوند، اما بازار طلا تحت تاثیر تورم جهانی با رشد همراه خواهد شد و سود مناسبی را به سهامداران خواهد داد.

در این خصوص سلیمان کرمی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: با توجه به انتظار برای احیای برجام بازگشت آرامش و حتی احتمال افت بیشتر نرخ ارز وجود دارد. کاهش تب تورمی با احیای برجام و سرکوب ناگزیر ارز می‌تواند بازارها را وارد دوره رکودی کند.

به گفته او، در این میان بازارهای مسکن و ارز احتمالا مکانی مناسب برای بازدهی نیستند. در بازار سهام گزینه‌های جذابی وجود دارند و اما شدت عدم قطعیت در این بازار بالا به نظر می‌رسد گرچه جذابیت این بازار در وضعیت فعلی متغیرهای اثرگذار کامل محسوس است.

کرمی در ادامه در خصوص چرایی انتخاب طلا به عنوان پربازده‌ترین بازار احتمالی ۱۴۰۱ می‌گوید: علت انتخاب طلا به انتظار برای ادامه‌دار بودن موج تورمی با وجود احتمال تشدید سیاست‌های انقباضی از سوی بانک‌های مرکزی جهان است. بر این اساس گرچه نرخ دلار در بازار ارز تهران می‌تواند افت بیشتری را تجربه کند اما احتمال رشد طلا همگام با رشد نرخ تورم در بازار جهانی به نظر می‌تواند طلا را در صدر جدول بازدهی دارایی‌ها قرار دهد. به نوعی شاید بتوان گفت طلا از موج تورم و رشد قیمت کالاها در بازار جهانی عقب است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....