تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 21:13
کد خبر : 136525

کاربست سوآپ ارزی یا سوآپ ارز متقابل

کاربست سوآپ ارزی یا سوآپ ارز متقابل

  مهندس امید کزازی، تحلیلگر مهندسی مالی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : سوآپ یک قرارداد بین دو طرف برای مبادله پول است که عموماً به صورت پرداخت سود و مبالغ اصلی با استفاده از دو ارز مختلف با نرخ مبادله ای از پیش توافق شده است. هدف اصلی از مبادله ارز چیست؟ هدف

 

مهندس امید کزازی، تحلیلگر مهندسی مالی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

سوآپ یک قرارداد بین دو طرف برای مبادله پول است که عموماً به صورت پرداخت سود و مبالغ اصلی با استفاده از دو ارز مختلف با نرخ مبادله ای از پیش توافق شده است.

هدف اصلی از مبادله ارز چیست؟

هدف اصلی سوآپ ارز کاهش ریسک در بازار فارکس با مبادله یک ارز با ارز دیگر با نرخ از پیش تعیین شده است. دو شرکت یا شخص معمولاً از سوآپ ارز استفاده می کنند تا ریسک خود را در بازار فارکس کاهش دهند.
با سوآپ ارز، یکی از طرفین نمی خواهد در معرض نوسانات نرخ ارز قرار بگیرد. این طرف با مبادله اصل و پرداخت سود به نرخ تعیین شده، نرخ سود مشخصی را به طرف مقابل پرداخت می کند.

به طور خلاصه، سوآپ ارز راهی برای سرمایه‌گذاران است تا سود بیشتری به دست آورند. مقدار قابل توجهی درآمد را می توان با بستن قراردادهای پوشش ریسک بین دو طرف ایجاد کرد، که دقیقاً همان چیزی است که سوآپ ارزی است.

اجزای اساسی مبادلات ارزی چیست؟

سوآپ ارزی قراردادی بین دو طرف است که در آن یک طرف توافق می کند که سود و اصل سرمایه را بر اساس نرخ مبادله ای معین (ثابت) بپردازد و طرف دیگر نرخ بهره متغیر (شناور) را پرداخت کند.
سوآپ ارزها به طور کلی دارای چهار جزء کلیدی مختلف است:

۱٫ مبلغ اصلی:
اصل مبلغ در ابتدای سوآپ ارز به طرف مقابل پرداخت می شود.

۲٫ نرخ بهره:
نرخی است که طرف به طرف مقابل پرداخت می کند. نرخ بهره معمولاً برای کل مدت قرارداد ثابت است. در حالی که نرخ سود ثابت است، میزان سود پرداختی متغیر است و با نرخ ارز بازار تعیین می شود.

۳٫ واحد پول:
هر سوآپ ارز به طور کلی دارای دو ارز مختلف است که در حال استفاده هستند. یک ارز در جزء اصلی (ارز پایه) و ارز دیگر در جزء بهره (ارز متقابل) استفاده می شود.

۴٫ نرخ ارز:
نرخ ارز می تواند ثابت یا شناور باشد، هر کدام از طرفین انتخاب کند. نرخ ارز ثابت توسط طرف دارای ارز پایه تعیین می شود، در حالی که نرخ ارز شناور بر اساس نرخ ارز شناور است.

سوآپ ارز چگونه کار می کند؟

همانطور که قبلا ذکر شد، سوآپ ارزی شامل دو طرف با نیازهای مخالف است. یک واحد باید ارز خود را با دیگری مبادله کند، یا باید یک ارز پایه داشته باشد تا از قرار گرفتن در معرض فارکس خود بکاهد. طرف مقابل نیاز به دریافت نرخ بهره ثابت در ازای نرخ بهره شناور خواهد داشت.
به طور خلاصه، سوآپ ارز شامل دو طرف با نیازهای مخالف است. یک واحد باید ارز خود را با دیگری مبادله کند، یا باید یک ارز پایه داشته باشد تا از قرار گرفتن در معرض فارکس خود بکاهد.

طرف مقابل نیاز به دریافت نرخ بهره ثابت در ازای نرخ بهره شناور خواهد داشت. این دو در مورد این نرخ ها به توافق خواهند رسید تا اطمینان حاصل شود که هر دو طرف ضرر مالی را تجربه نکنند.

چه نوع مبادلات ارزی وجود دارد؟
ما قبلاً هدف اصلی سوآپ ارزی را پوشش داده‌ایم که کاهش قرار گرفتن در معرض ریسک است. با این حال، اگر قصد شرکت در سوآپ ارز را دارید، انواع مختلفی از سوآپ ارز وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید.

مبادله ارز متقاطع:

این شکل رایج ترین نوع سوآپ ارزی است و زمانی است که طرفین مبادله اصل و بهره را با هر دو ارز درگیر در قرارداد مبادله می کنند.

سوآپ ارز تعهدی:
در این نوع سوآپ ارز، طرفی که نرخ بهره ثابت را دریافت می کند، پس از شروع قرارداد، پرداخت های اصل و سود را به واحد پولی خود تبدیل می کند.

سوآپ ارز غیر تعهدی:

برخلاف سوآپ ارز تعهدی، طرفی که نرخ بهره شناور را دریافت می کند، پس از شروع قرارداد، پرداخت های اصل و سود را به واحد پولی خود تبدیل می کند.

سوآپ نرخ بهره:
این یک نوع سوآپ ارزی است که در آن طرفین یک نرخ بهره متغیر را به یکدیگر پرداخت می کنند. سود متغیر بر اساس نرخ ارز شناور است. به این نوع سوآپ ارز، سوآپ نرخ بهره متقابل ارز می گویند.

نرخ سوآپ ارز بر اساس نرخ LIBOR است که نرخ پیشنهادی بین بانکی لندن است. این نرخ روزانه محاسبه می‌شود و به‌عنوان معیار سوآپ ارز، در میان سایر محصولات فارکس، مانند قراردادهای آتی، استفاده می‌شود.

 

معاوضه ارزی چه مزایایی دارد؟

استفاده از سوآپ ارز مزایای متعددی دارد. در اینجا برخی از مزایای اصلی سوآپ ارز آورده شده است:

۱٫ به کاهشی شدن ریسک و در معرض خطر قرار گرفتن کمک می کند:
همانطور که قبلا ذکر شد، هدف اصلی سوآپ ارز کاهش ریسک در بازار فارکس است. همچنین به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به استفاده از اهرم یا هر ابزار مالی دیگری این کار را انجام دهید. یک روش کم خطر و کم هزینه برای کاهش ریسک در بازار بدون نیاز به استفاده از ابزار مالی است که به معنای هزینه های کمتر است.

۲٫ می توانید حاشیه های فارکس خود را کاهش دهید:

یکی دیگر از مزایای سوآپ ارز این است که می توانید از اسپرد نرخ بهره برای کاهش حاشیه فارکس خود استفاده کنید. گسترش نرخ بهره گسترده به این معنی است که شما بازده خالص سرمایه گذاری (ROI) بالایی خواهید داشت که به شما کمک می کند حاشیه های فارکس خود را کاهش دهید.

۳٫ به شما امکان می دهد ROI خود را افزایش دهید:

سوآپ ارز راهی برای افزایش بازگشت سرمایه (ROI) با کاهشی شدن و قرار گرفتن در معرض فارکس است. به عبارت دیگر، می‌توانید سرمایه‌ای را آزاد کنید که در غیر این صورت در بازار فارکس استفاده می‌شد، که پول بیشتری را برای سرمایه‌گذاری‌های دیگر در دسترس خواهد داشت.

۴٫ می توان از آن به عنوان جایگزینی برای قرارداد پیش رو استفاده کرد:
معمولاً می‌توانید از یک قرارداد فوروارد برای کاهش قرار گرفتن در معرض فارکس خود استفاده کنید. با این حال، مواردی وجود دارد که این امکان وجود ندارد. این زمانی است که از سوآپ ارز برای کاهش قرار گرفتن در معرض بازار فارکس استفاده می کنید.

۵٫ می تواند به شما در مدیریت بدهی کمک کند:
مدیریت بدهی فرآیند مدیریت دارایی ها و بدهی های مالی شما به منظور دستیابی به اهداف مالی است. سوآپ ارز می تواند به شما کمک کند بدهی خود را به شیوه ای موثرتر مدیریت کنید.

معایب سوآپ ارزی چیست؟

در حالی که معاوضه ارز مزایای متعددی دارد، معایبی نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. در اینجا برخی از اشکالات عمده سوآپ ارز آورده شده است:

۱٫ هنگام تعویض ارز باید مراقب باشید:
سوآپ ارز یک توافق بلندمدت است که بر اساس شرایط خاصی است. قبل از انجام سوآپ ارزی باید مطمئن شوید که تصمیم درستی گرفته اید.

۲٫ ممکن است سرمایه بیشتری مورد نیاز باشد:
در بسیاری از موارد، در صورت افزایش مبلغ اصلی، از شما خواسته می شود که سرمایه بیشتری به سوآپ ارز خود اضافه کنید. این بدان معنی است که شما در معرض خطر از دست دادن پول بیشتری خواهید بود.

۳٫ ممکن است امکان بستن زودهنگام سوآپ ارزی غیرمنفعت وجود نداشته باشد:
اگر نرخ بازار بر خلاف شما باشد، امکان بستن زودهنگام سوآپ ارز وجود ندارد، به این معنی که باید منتظر بمانید تا قرارداد به پایان برسد.

۴٫ ممکن است شما را در معرض خطرات عملیاتی قرار دهد:
اگر طرف های درگیر مراقب نباشند، مبادلات ارزی شما را در معرض خطرات عملیاتی قرار می دهد. شما باید مطمئن باشید که می توانید تمام خطراتی را که ممکن است با سوآپ ارز همراه باشد، کنترل کنید.

۵٫ هزینه های زیادی در ارتباط با مبادله ارز وجود دارد:
سوآپ ارز هزینه بالایی خواهد داشت که اغلب در سایر ابزارهای مالی یافت می شود. هزینه های مختلفی در رابطه با سوآپ ارز وجود دارد که کسب سود را دشوار می کند.

۶٫ یافتن شریک قراردادی می تواند دشوار باشد:
تجارت در بازار فارکس بسیار رقابتی است و پیدا کردن شرکتی که مایل به انجام سوآپ ارزی با شما باشد دشوار است. پیدا کردن شرکتی که مایل به انجام سوآپ ارزی بدون واریز سپرده باشد، حتی دشوارتر است.

۷٫ کاغذبازی زیادی در آن وجود دارد:
در حالی که بسیار مهم است که هنگام انجام سوآپ ارز بسیار مراقب باشید، همچنین باید مطمئن شوید که از رویه های صحیح پیروی می کنید تا از هر گونه مشکل قانونی جلوگیری کنید.

۸٫ شما باید مطمئن باشید که می توانید قرارداد را تحویل دهید:

از شما انتظار می رود که جریان نقدی مربوط به سوآپ ارز را تحویل دهید و باید مطمئن باشید که قادر به انجام این کار هستید. این بدان معنی است که شما باید وضعیت مالی خود را حفظ کنید.

خطرات سوآپ ارز چیست؟

خطر ضرری که با سوآپ ارز همراه است وجود دارد و بسیاری از سرمایه گذاران با استفاده از این محصول همچنان در معرض فارکس قرار خواهند گرفت. با این حال، در اینجا برخی از خطرات مرتبط با سوآپ ارز وجود دارد:

۱٫ شما باید بتوانید قرارداد را تحویل دهید:
شما باید بتوانید قرارداد را تحویل دهید تا خطر فسخ شدن توسط طرف مقابل را نداشته باشید. اگر نتوانید قرارداد را به درستی تحویل دهید، ممکن است مجبور شوید هزینه فسخ بالایی بپردازید.

۲٫ شما باید از پیچیدگی های قرارداد آگاه باشید:
هنگام انجام سوآپ ارزی باید بسیار مراقب باشید زیرا موارد زیادی وجود دارد که باید آنها را پیگیری کنید. شما باید نرخ سالانه LIBOR و نوسانات نرخ ارز را از جمله موارد دیگر پیگیری کنید.

۳٫ ممکن است در مبادله ارز ضرر کنید:
خطر ضرر کردن در سوآپ ارز وجود دارد، به این معنی که هنگام بستن قرارداد باید مراقب باشید تا پول خود را از دست ندهید. فراموش نکنید که می توانید با استفاده از اهرم و سایر محصولات مالی ریسک خود را کاهش دهید.

۴٫ خطر کاهش ارزش پول وجود دارد:
خطر کاهش ارزش پول وجود دارد. اگر نرخ تورم بالا باشد و ارز دچار کاهش شدید ارزش پول شود، در نهایت پول زیادی از دست خواهید داد.

۵٫ شما باید از تعهدات قراردادی آگاه باشید:
شما باید بسیار مراقب تعهدات قرارداد باشید زیرا باید مطمئن باشید که در سوآپ ارز سود می کنید. اگر موفق به انجام این کار نشوید، پول زیادی از دست خواهید داد.

۶٫ خطر تغییرات نرخ وجود دارد:

سوآپ ارز توافقی است که بر اساس نرخ بهره است، به این معنی که خطر تغییر نرخ وجود دارد. اگر تغییر نرخ وجود داشته باشد، سودآوری و ROI شما نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

نتیجه:

سوآپ ارز جایگزین خوبی برای قراردادهای آتی و ابزارهای مالی است. شما می‌توانید ریسک خود را در بازار فارکس کاهش دهید و در عین حال می‌توانید ROI و سودآوری خود را افزایش دهید تا مزایای شگفت‌انگیزی در هنگام کار با بازار FX داشته باشید . با این حال، شما باید از خطرات مرتبط با سوآپ ارز آگاه باشید و باید مطمئن باشید که همه چیزهایی را که مربوط به سوآپ ارز است، درک می کنید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....