تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 20:45
کد خبر : 152384

کاربرد هوش مصنوعی در شرکت‌ها و سازمان‌ها

کاربرد هوش مصنوعی در شرکت‌ها و سازمان‌ها

خسرو سلجوقی- کارآفرین کسب‌وکارهای اجتماعی و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : حکمرانی خوب در سازمان‌های امروزی با حکمران خوب میسور است و درصورتی‌که به حکمران خوب دسترسی نداشتیم با فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان سکویی با یک حکمران متوسط نیز به حکمرانی خوب خواهیم رسید. سازمان سکویی چیست؟ تکامل

خسرو سلجوقی- کارآفرین کسب‌وکارهای اجتماعی و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :
حکمرانی خوب در سازمان‌های امروزی با حکمران خوب میسور است و درصورتی‌که به حکمران خوب دسترسی نداشتیم با فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان سکویی با یک حکمران متوسط نیز به حکمرانی خوب خواهیم رسید.
سازمان سکویی چیست؟ تکامل انواع سازمان‌های حکمروایی به شرح زیر است:
۱- پیش از سازمان (به نظر کشور ما هنوز در این مرحله هست.)
۲- سازمان حکمرانی (سازمانی که دارای برنامه راهبردی است و ازجمله کشور ما در طی این چهل سال فاقد برنامه راهبردی است!)
۳- سازمان مدرن
۴- سازمان الکترونیکی
۵- سازمان دیجیتالی
۶- سازمان سکویی (پلتفرمی) نجات‌بخش حکمرانی دولتی و خصوصی
همان‌طور که ملاحظه می‌شود، آخرین نوع ساختار و معماری سازمانی، سازمان سکویی است و از سال ۲۰۱۰ به بعد در دنیا مطرح‌شده است و در سال ۲۰۲۱ کشور آلمان رتبه یک مهاجرت سازمان‌ها و شرکت‌ها را به سازمان سکویی احراز کرده بود و در سال ۲۰۲۲ کشور عربستان این مقام را داشت و موسسه گارتنر پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۲۶ بیش از هفتادوپنج درصد سازمان‌های دنیا به سازمان سکویی مهاجرت خواهند کرد و دیروزود دارد ولی سوخت‌وسوز ندارد!
کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت کسب‌وکار اعم از سازمان‌های دولتی و غیردولتی و نهادها به شکل حیاتی وابسته به هوش مصنوعی است. سازمان‌ها و محیط (اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، فناوری، سیاسی، ارتباطی) آن به‌قدری گسترش یافتند که برای یک تصمیم ساده باید صدها هزار مگابایت داده را در لحظه تحلیل کنیم و بر اساس آن یک برنامه یا یک تصمیم مناسب را ارائه کنیم. ظرفیت انسان در تحلیل داده بی‌نهایت محدود و در حد چند مگابایت است و نیاز به تحلیل در تصمیم‌گیری‌های محیطی میلیون‌ها برابر بیشتر از این ظرفیت است. هر چه حجم داده‌ها بالاتر رود کیفیت، دقت و صحت در تصمیمات کاهش می‌یابد و این مشکل اول مدیریتی در کشور ما است که دارای بهره‌وری به‌مراتب کمتر از ۵ درصد در مقابل شرکت‌ها و سازمان‌ها پیشرفته با بهره‌وری بالای ۹۰ درصد هستیم. مفهوم این مدیریت سنتی در مقابل مدیریت پیشرفته عدم استفاده مطلق از ظرفیت‌های یک سازمان یا یک کشور است. هوش مصنوعی می‌تواند سه کار مهم در سازمان‌های پیشرفته انجام دهد. اول اینکه می‌تواند در نوع ورودی داده تغییر ایجاد کند و زمان ورود داده و به‌روزرسانی آن‌که در سازمان‌های سنتی به یک تا چند سال می‌رسد را به یک‌صدم ثانیه از طریق خوانش داده‌های جاری در محیط الکترونیکی تغییر دهد و البته از داده‌ها کاراکتری به انواع متنوع داده‌های تصویری، متنی، فایل، صوتی و …گسترش دهد. دوم اینکه قدرت ارزیابی پایایی و روایی داده‌ها یعنی صحت و دقت و درستی داده را در کسری از ثانیه دارد. اگر داده‌ای غلط باشد یا تکراری باشد و یا ساختگی باشد مانند تمایز تصویر چهره افراد در دستگاه حضوروغیاب سازمان را دارد. سوم اینکه برخلاف مدیریت‌های سنتی که بر اساس داده و آمار و اطلاعات تصمیماتی با احتمال خطای ۹۹ درصدی را در زمینه‌های مختلف مدیریتی برای مدیران فراهم می‌سازد قدرت ارائه تحلیل یعنی تصمیم بر مبنای ارتباط با همه داده‌های دیگر با خطای کمتر از ۱ درصد را ارائه می‌کند. مدیریت مبتنی بر شاخص که بر اساس آن کشورها و سازمان‌ها و کسب‌وکارهای پیشرفته از سال ۱۹۹۵ به بعد از آن بهره می‌برند از حیاتی‌ترین نیازهای کشور در مدیریت کسب‌وکارهای ما هست. مدیران ما امروز مدیریت نمی‌کنند فقط در یک محیط کوچک خود را مشغول می‌کنند و با احساس تسلط بر سازمان و کسب‌وکارشان کمتر از یک درصد از قابلیت‌های یک مدیریت پیشرفته را ارائه می‌دهند.
کاربرد بازیوارسازی (gamification) در سازمان سکویی، ۳۰ درصد ارزش یک سازمان سکویی در طراحی بازیوارسازی است.
مصادیق کاربردی متنوع بازیوارسازی را در وبگاه زیر ببینید:
www.mrgamification.com
لذا سازمان سکویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی و بازیوارسازی و سایر فناوری‌های تحول برانگیز و مدیریت داده‌های بزرگ، چنان قدرت و توانی را در سازمان‌ها ایجاد می‌کند تا از منابع موجود درون سازمان و بیرون از سازمان نهایت بهره‌برداری را داشته باشند و از طریق بهره‌وری تولید ثروت پایدار کنند. مدیران در سازمان‌های سکویی ناخدایی نمی‌کنند، بلکه طراحی سازمانی می‌کنند و با ابزار سکویی این طراحی میسور می‌شود؛
سکو (platform) چیست؟ سکو یک شبکه ارتباطی و اطلاعاتی است که در آن با استانداردسازی و تسهیل تعاملات بین اجزای موجود در سکو و تبدیل داده به دانش از طریق پردازش اطلاعات موجود در سکو، ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود.

اثر سکو‌ها بر افزایش بهره‌وری: در سکو‌ها با استفاده از ابزار‌های پردازش اطلاعات و هوش مصنوعی به‌طور مستمر کلیه منابع سازمان مورد پایش، اندازه‌گیری و بهبود مستمر قرارگرفته و چرخه بهبود مستمر بهره‌وری ایجاد می‌شود.
برای سازمان سکویی باید ف
خسرو: رایندهای سازمان طراحی شوند و سازمان سکویی با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری خودش مبادرت به اصلاح فرایند می‌کند.
مزایای حرکت به سمت سازمان‌های سکویی:
• نامحدود بودن نهاد‌ها، سازمان‌ها و اشخاص مرتبط با سکو (سازمان بدون مرز)
• امکان شخصی‌سازی بی‌نهایت در حد فرد و تصمیمات فردی
• امکان ترجمه زبان‌های ارتباطی به یکدیگر
• امکان تجمیع اطلاعات در مورد موضوعات مرتبط با عملکرد طرف‌های موجود در سکو
• امکان پردازش نتایج تصمیمات و تصمیم سازی هم‌زمان برای طرف‌های موجود در سکو
• امکان بهره‌گیری از ابزار‌های قدرتمند هوش مصنوعی در بهینه‌سازی تصمیمات
• انعطاف بسیار بالا در نوع ابزار ارتباط با سکو، زمان ارتباط، مکان ارتباط، زبان ارتباط، وسایل تولید و توزیع پیام
• امکان اندازهگیری سریع کیفیت تصمیمات
• امکان بازخورد و کنترل برخط تصمیمات
• امکان دسترسی به اطلاعات لحظه‌ای و مستند و منطبق بر واقعیت
• هزینه بسیار پایین
• افزایش اثربخشی
منتظر نباشیم تا سیل سازمان‌های سکویی بیاید و سازمان و خودمان را ببرد، بلکه خودمان هوشمندانه مهاجرت به سازمان سکویی را شروع کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....