تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1402 - 10:52
کد خبر : 147676

چیتگر؛ درختان تشنه، دریاچه رو به زوال

چیتگر؛ درختان تشنه، دریاچه رو به زوال

پارک‌های جنگلی تهران از جمله پارک چیتگر، آن‌گونه که مهدی چمران در اوایل هفته جاری اعلام کرد، تشنه هستند و آب چاه‌های این پارک‌ها نه‌تنها به درختان نمی‌رسد که نصیب شهروندان تهران می‌شود. چیتگر اما داستانی طولانی‌تر دارد و طی سال‌های اخیر، به ویژه در تابستان‌ها اخبار متعددی از خشک شدن درختانش مخابره شده است.

پارک‌های جنگلی تهران از جمله پارک چیتگر، آن‌گونه که مهدی چمران در اوایل هفته جاری اعلام کرد، تشنه هستند و آب چاه‌های این پارک‌ها نه‌تنها به درختان نمی‌رسد که نصیب شهروندان تهران می‌شود. چیتگر اما داستانی طولانی‌تر دارد و طی سال‌های اخیر، به ویژه در تابستان‌ها اخبار متعددی از خشک شدن درختانش مخابره شده است. دیروز اما سوده نجفی، عضو کمیسیون بهداشت شورای شهر از ورود «دریاچه» چیتگر به فرایند خشک شدن خبر داد. مصایب منطقه ۲۲ اما گویا تمامی ندارد. منطقه‌ای که شاهد رویش برج‌های مسکونی و تجاری پرشماری در دوره حاکمیت ۱۲ ساله اصولگرایان بر مدیریت شهری بود. منطقه‌ای بدون سرانه‌های آموزشی و بهداشتی و مملو از برج‌های مسکونی و تجاری! در این شرایط دیروز، نجفی همچنین از ورود فاضلاب‌ برج‌های منطقه ۲۲ به خیابان‌ها خبر داد و درخواست کرد که از این پس، صدور مجوز ساخت برج‌ منوط به راه‌اندازی تصفیه خانه باشد.

در همین رابطه، رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از معضلات منطقه ۲۲ عدم وجود تصفیه خانه است و ضرورت دارد معاونت شهرسازی طی بخشنامه‌ای مقرر کند صدور مجوز ساخت برای برج‌ها منوط به راه‌اندازی تصفیه‌خانه باشد و ضرورت دارد معاونت شهرسازی طی بخشنامه‌ای مقرر کند صدور مجوز ساخت برای برج‌ها منوط به راه‌اندازی تصفیه خانه باشد. وی با بیان اینکه فاضلاب یک برج در محلی رها شده بود و این منطقه به نیزار تبدیل شده، خاطرنشان کرد: هیچ حصاری در این محدوده وجود نداشت و ایمن‌سازی نشده بود و اگر کودکی به این نیزار سقوط می‌کرد، حجم آب به اندازه‌ای بالا بود که منجر به غرق شدگی می‌شد.

دریاچه شهدای خلیج فارس رو به زوال

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  نجفی افزود: دریاچه خلیج فارس ۲۷ گونه پرنده و ۶گونه آبزی دارد و ظرفیت بالقوه‌ای را برای گردشگری در این محدوده وجود دارد اما به دلیل عدم اختصاص حق‌آبه از رودخانه کن این دریاچه با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است و آب منطقه‌ای نیز به تعهدات خود عمل نمی‌کند و ما شاهد کاهش آب دریاچه شهدای خلیج فارس هستیم و ادامه این روند آسیب جدی را به این دریاچه وارد خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از چالش‌هایی که در این بازدید مشاهده شد این بود که در یک محدوده‌ای ۸ چاه عمیق به عمق ۲۵۰ متر بدون مجوز از شهرداری در حال انجام است که این مساله منجر به از بین بردن آب‌های زیرزمینی خواهد شد و در این زمینه نیز باید شهرداری منطقه ۲۲ توجه ویژه‌ای داشته باشد و از صدور چنین مجوزهایی خودداری کند و چنانچه دستگاه‌ها نیز در این باره تخلف می‌کنند آنها را به مراجع قضایی معرفی کنند. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس کمبود پارکینگ است که همین امر مشکلات زیادی را برای مراجعه کنند به خصوص در روزهای پایانی هفته ایجاد می‌کند و شهرداری منطقه ۲۲ باید راهکاری را در خصوص این مساله اتخاذ کند. نجفی ادامه داد: زمینی به مساحت سه هزار مترمربع در اطراف این دریاچه در اختیار مجموعه‌ای است که ماهیانه ۲۵۰ میلیون تومان به عنوان اجاره به شهرداری داده می‌شود و این درحالی است که در محدوده زمین سه هزار متری شاهد رستوران‌های متعدد، کافی‌شاپ‌ها و … هستیم و سود قابل توجهی به جیب آن مجموعه می‌رود و مبلغ اشاره شده هیچ صرف و صلاحی برای شهرداری ندارد و به نظر می‌رسد که اداره کل حقوقی شهرداری تهران نیز باید به موضوع قرارداد وارد شود.

سفرهای خارجی مورددار!

مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران به عنوان نخستین تذکردهنده، اظهار کرد: بنده قبل از اینکه تذکرم را مطرح کنم سوالی وجود دارد درباب کمیته سفرهای خارجی و تذکر بنده ناظر به تذکر قبلی آقای صادقی در ارتباط با شفافیت سفرهای خارجی و دستاوردهای آن است.

وی تصریح کرد: به تازگی بنده مطلع شدم یکی از همکارانمان در شورای شهر تهران (محمد آخوندی) به اندونزی سفر کرده است و در این سفر هدایای ۵۰۰ دلاری شهرداری تهران برای اعضای تیم فوتبال زیر ۱۷ سال برده است که متاسفانه در این خصوص شفافیتی وجود ندارد که آیا این سفر شخصی بوده یا با نظر شهردار و موارد اینگونه!

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: انتظار داریم در اینگونه سفرها پاسخ‌ها شفافی داده شود. میثم مظفر رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز در واکنش به صحبت‌های اقراریان در خصوص سفر یکی از اعضای شورای شهر تهران به اندونزی، گفت: همکار ما آقای آخوندی به هیچ عنوان با هزینه شورا و شهرداری به این سفر نرفته است و این سفر خارج از شورا و شهرداری بوده است.

وی همچنین در واکنش به صحبت‌های اقراریان در ارتباط با تحویل هدایای شهردار تهران به تیم فوتبال زیر ۱۷سال نوجوانان، گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و همانطور که گفته شد آقای آخوندی برای یک سفر دیگری رفته و هیچ ارتباطی به شورا و شهرداری ندارد و دور آن گذشته است که پول را با چمدان جابه‌جا کنند.

سیداحمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در ارتباط با صحبت‌های اقراریان در خصوص سفر یکی از اعضای شورای شهر تهران به اندونزی، گفت: هیچ سفری از سوی پرسنل شهرداری و شورا به اندونزی انجام نشده است و در کمیته سفرهای خارجی این موضوع مطرح نیست چرا که اگر یکی از اعضای شورا بخواهد به سفری برود حتما با اجازه آقای چمران خواهد بود.

وی ادامه داد: همانطور که گفته شد ما این موارد را بررسی کردیم و آقای آخوندی خارج از شورا و شهرداری به این سفر رفته است و حتی برای این سفر از آقای چمران رییس شورا مرخصی گرفته است. مهدی چمران نیز در پایان صحبت‌های اعضای شورای شهر تهران درخصوص سفر آخوندی به اندونزی، گفت: ما موظف هستیم که در خصوص مسائل و مطالبی که در صحن صحبت می‌کنیم اگر ابهاماتی یا سوالاتی وجود دارد آنها را پیگیری کنیم و اگر خلاف شنیدیم آنها را در صحن شورا مطرح کنیم. وی با اشاره به سفر آخوندی به اندونزی گفت: این سفر هیچ ربطی به شورا و شهرداری ندارد و یک ماموریت دیگری است که من هم در جریان نبودم. آقای آخوندی در این سفر از مرخصی استفاده کرده است و شاید صحبت‌ها ساده باشد ولی جمع کردن آنها همراه با مشکل خواهد بود.

قطع درختان سعدآباد

بدون مجوز کمیسیون ماده ۷

رییس شورای شهر تهران گفت: مجموعه سعدآباد برای قطع درختان مجوز کمیسیون ماده ۷ را دریافت نکرده بود. مهدی چمران در یکصد و نود و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به اعضا گفت: در هر موردی اگر ابهامی داریم باید از مسوولان در ابتدا سوال کنیم. اگر پاسخی نشنیدیم باید در صحن مطرح کنیم سفر آقای آخوندی هیچ ارتباطی به شورا و شهرداری ندارد و از فضایی دیگر ماموریت داشتند. سفرها باید با اطلاع بنده صورت بگیرد و مراحل آن طی شود. ایشان از مرخصی خود استفاده کرده‌اند و بنده از این مرخصی اطلاع نداشتم. گفتن این موارد ساده است اما جمع کردن آن سخت است.

وی درباره قطع درختان در مجموعه سعدآباد نیز با بیان اینکه کار خلاف در این مجموعه این بود که مجوز کمیسیون ماده ۷ را دریافت نکرده بودند، افزود: سازمان بوستان‌ها هم اگر می‌خواهد درخت قطع کند باید اجازه بگیرد، چه برسد به مجموعه‌های دیگر. بنده این موضوع را مطرح کردم و بی‌بی سی اعلام کرد که ما حمایت کرده‌ایم. از بی‌بی سی انتظاری نیست و از رسانه‌های خود درخواست می‌کنیم اخبار را به درستی ارسال کنند. باید سعی کنیم خودمان برای خودمان مشکل ایجاد نکنیم. وی با تأکید بر اینکه مسائلی که برای بنده مبهم است بلافاصله با تماس، پیگیری می‌کنم گفت: در خصوص مساله آب یا قطع درختان مجموعه سعدآباد، موضوع را بلافاصله پیگیری کردیم. درست است که مشکل کم آبی داریم اما نباید آب بوستان‌ها را قطع کرد. چمران تاکید کرد: اینکه بگویند درختان آب نمی‌خواهند و باید رها شوند، درست نیست. درخت اگر از بین برود به حیات انسان‌ها لطمه وارد می‌شود. اگر درختان بوستان چیتگر و لویزان خشک شوند، خسارات جبران‌ناپذیر خواهد بود. آب شرب مردم باید تأمین شود اما آب درختان را نیز باید با روش‌های مختلف تأمین کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....