تاریخ انتشار : یکشنبه 14 فروردین 1401 - 11:18
کد خبر : 83023

چقدر بورس ایران متاثر از بازار جهانی است؟

چقدر بورس ایران متاثر از بازار جهانی است؟

هرچند بسیار از کارشناسان اقتصادی معتقدند بازارها به هم پیوسته هستند، اما با توجه به چندبرابری اقتصاد ایران عملا سیاست گذاری های ضد تورمی در ایران اثر رشد قیمت ها در بازار جهانی را خنثی می کند. بازار جهانی با آغاز حمله روسیه به اوکراین پیچیده شده و بر بازارهای موازی هم تاثیر گذاشته اما در

هرچند بسیار از کارشناسان اقتصادی معتقدند بازارها به هم پیوسته هستند، اما با توجه به چندبرابری اقتصاد ایران عملا سیاست گذاری های ضد تورمی در ایران اثر رشد قیمت ها در بازار جهانی را خنثی می کند.

بازار جهانی با آغاز حمله روسیه به اوکراین پیچیده شده و بر بازارهای موازی هم تاثیر گذاشته اما در شرایط کنونی که مذاکرات صلح اوکراین آغاز شده پیش بینی ها سخت تر شده، زیرا از یک سو خبرهای مثبتی از این مذاکرات بیرون نمی آید و از سوی دیگر کشورهای غربی نسبت به تحریم های روسیه انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان داده و این مساله می تواند نشانه ای ورود به آغاز جنگ فرسایشی باشد.

حالا در کنار همه این مسائل که به اقتصاد کرونایی جهان لطمه وارد کرده، نوسانات در عرضه و تقاضای بازار جهانی باعث شده که سرمایه گذاری پایدار به حاشیه برود و در کشورهایی مانند ایران که اقتصاد کاملا شکننده شده ریسک ها چند برابر شده است. هرچند بسیار از کارشناسان اقتصادی معتقدند بازارها به هم پیوسته هستند، اما با توجه به چندبرابری اقتصاد ایران عملا سیاست گذاری های ضد تورمی در ایران اثر رشد قیمت ها در بازار جهانی را خنثی می کند.

حافظه تاریخی مردم ایران تجربه یک رشد شارپ در بورس وجود دارد و همین مساله باعث شده حتی بعد از افت بازار همچنان این امدواری وجود داشته باشد بار دیگر این اتفاق خواهد افتاد به همین دلیل خیلی ها همچنان رنج سقوط سهام خود را تحمل می کنند تا زمان موعد!

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ، حافظه تاریخی مردم ایران تجربه یک رشد شارپ در بورس وجود دارد و همین مساله باعث شده حتی بعد از افت بازار همچنان این امیدواری وجود داشته باشد بار دیگر این اتفاق خواهد افتاد به همین دلیل خیلی ها همچنان رنج سقوط سهام خود را تحمل می کنند تا زمان موعد! اما تجربه ثابت کرده این شرایط در موقعیت کنونی تکرار نمی شود، زیرا شرایط دولت در آن زمان ایجاب می کرد برای عبور از بحران اقتصادی باید رکود شکنی کند، اما در حال حاضر با تغییراتی که در قیمت نفت به وجود آمده حتی بدون برجام هم دولت می تواند درآمدهای پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۱ را محقق کند پس الزامی برای رشد سهام برای واگذاری شرکت های دولتی را مانند گذشته ندارد. از طرف دیگر دولت به دنبال مهار تورم هست تا فشار بر دهک های پایین جامعه را بکاهد به همین دلیل سیاست ها به گونه ای است که عملا در جهت معکوس تورم داخلی حرکت می کند، برای نمونه زمانی که انس جهانی طلا جهش بالای ۲ هزار دلار داشت قیمت دلار در ایران کاهش یافت تا اثر این تورم خنثی شود و زمانی که انس جهانی روندی نزولی داشت قیمت دلار در ایران کاملا صعودی شد بدون اینکه متغیرهای خارجی باعث این نوسانات ارزی در ایران شده باشند.

با توجه به اینکه بازار در دو سال گذشته افت زیادی داشته تغییر نزولی قیمت ها دیگر معنایی ندارد اما احتمال اینکه در یک بازه زمانی همچنان اصلاح زمانی داشته باشد وجود دارد تا در یک دامنه ۳ تا ۴ ساله شاخص کل بورس به قله قبلی خود برسد

بنابراین وضعیت بورس ایران هم می تواند متاثر از همین نوع سیاست گذاری ها روندی نزولی یا صعودی داشته باشد، زیرا با توجه به اینکه بازار در دو سال گذشته افت زیادی داشته تغییر نزولی قیمت ها دیگر معنایی ندارد اما احتمال اینکه در یک بازه زمانی همچنان اصلاح زمانی داشته باشد وجود دارد تا در یک دامنه ۳ تا ۴ ساله شاخص کل بورس به قله قبلی خود برسد. از این رو می توان گفت بورس ایران بیشتر از اینکه متاثر از روند قیمت ها در بازار جهانی باشد تحت تاثیر سیاست گذاری های دولت برای کنترل قیمت است از طرف دیگر بازار در دوره زمانی استراحت قرار دارد و تا زمانی که این دوره را پشت سر نگذارد عملا نمی توان پیش فرض های بازار جهانی بر رشد بازارهای مالی را برای بورس ایران دقیق برآورد کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....