تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 آبان 1399 - 13:33
کد خبر : 24741

چشم انداز مثبت از بازگشت نفت ایران به بازار

چشم انداز مثبت از بازگشت نفت ایران به بازار

کارشناس ارشد حوزه انرژی در خصوص نقش ایران در بازار نفت در آینده گفت: اگر بایدن دولت آمریکا را به دست آورد ممکن است شاهد تغییرات در بازار نفت باشیم. محمد خطیبی  با اشاره به شرایط ایران در بازار نفت در پی تغییر و تحولات اخیر در کشور آمریکا، گفت: باید دید که دولت جدید

کارشناس ارشد حوزه انرژی در خصوص نقش ایران در بازار نفت در آینده گفت: اگر بایدن دولت آمریکا را به دست آورد ممکن است شاهد تغییرات در بازار نفت باشیم.

محمد خطیبی  با اشاره به شرایط ایران در بازار نفت در پی تغییر و تحولات اخیر در کشور آمریکا، گفت: باید دید که دولت جدید چه سیاست هایی را پیش می گیرد آنطور که بایدن در کمپین انتخاباتی خود اعلام کرده قرار نیست که تمام تحریم های ایران لغو شود و آنطور که تاکنون گفته شده تحریم های ترامپ ادامه خواهد داشت.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا، به گفته این کارشناس ارشد حوزه انرژی اما اگر مذاکراتی انجام و موفقیت آمیز باشد، امتیازاتی به ایران داده خواهد شد لذا باید منتظر بود چراکه خروجی این مذاکرات تاثیرگذار خواهد بود و به نظر نمی رسد که بدون مذاکره و توافق، امتیازاتی به ایران داده شود.وی با اشاره به تاثیر خبر کشف ویروس کرونا بر بازار نفت، اظهار کرد: تا کنون خبر قطعی از واکسن کرونا منتشر نشده و باتوجه به اینکه بعید به نظر می رسد که تا آخر سال این واکسن وارد بازار شود این مساله چندان تاثیری در بازار نفت نخواهد گذاشت.این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه هنوز شواهدی دال بر اینکه واکسن کرونا به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته باشد وجود ندارد، تصریح کرد: این در شرایطی است که این ویروس در فصل سرما به شدت گسترش یافته و خیلی از کشورها به دنبال اعمال مجدد قرنطینه و تعطیلی شهرها هستند.خطیبی با تاکید بر اینکه به سمت کاهش تقاضا در بازار نفت در حرکت هستیم اظهار کرد: اگر واکسن کرونا موجب شود که تقاضا افزایش یابد وضعیت بازار نفت بهبود خواهد یافت ولی اکنون شاهد کاهش رفت و آمدها و فعالیت های اقتصادی هستیم که این به معنای کاهش تقاضای بازار نفت است.

خطیبی با بیان اینکه شرایط فعلی نمی تواند تاثیر چندانی در تصمیمات اوپک پلاس داشته باشد، تصریح کرد: نمی توان در کوتاه مدت منتظر تاثیرات واکسن کرونا بود البته تاثیرات هیجانی را میتوان انتظار داشت اما بازگشت به شرایط سابق کمی زمان بر خواهد بود.براساس این گزارش،منابع آگاه در اوپک و برخی از مدیران شرکتهای بازرگانی نفت بر این باورند که بازگشت صادرات نفت ایران به بازار جهانی در دوران ریاست جمهوری بایدن سریع اتفاق نخواهد افتاد و به اوپک پلاس فرصت بیشتری برای تنظیم پیمان محدودیت عرضه خود می دهد. چشم انداز رشد عرضه نفت ایران، برخی را در گروه اوپک پلاس نگران کرده است اما توربیورن تورن کوئیست، مدیرعامل شرکت بازرگانی نفت گانوور اظهار کرد: مذاکرات با ایران بعید است در سال ۲۰۲۱ انجام شود. وی در نشست تجارت کالای رویترز گفت: تصور نمی کنم مذاکره با ایران در میان اولویتهای نخستین سال دولت رییس جمهور منتخب آمریکا باشد. وی اولویتهای داخلی مهمتری دارد.راسل هاردی، مدیرعامل شرکت بازرگانی ویتول در کنفرانس ADIPEC گفت: پیوستن دوباره آمریکا به برجام احتمالا در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ روی عرضه نفت تاثیر خواهد گذاشت.

مدیرعامل مرکویا انرژی هم اظهار کرد: انتظار بازگشت قریب الوقوع نفت ایران به بازار جهانی را ندارد. مارک دوناند در نشست تجارت کالای رویترز گفت: برخی افراد تصور می کنند که مذاکرات در چند ماه آینده انجام می گیرد. اگر چنین اتفاقی بیافتد، می توان تصور کرد که سیاست منعطف تری در قبال صادرات ایران در پیش گرفته می شود. اما به نظر من چنین اتفاقی به چندین ماه زمان نیاز دارد و ممکن است در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ روی دهد.بر اساس گزارش رویترز، دو منبع در اوپک پلاس اظهار کردند انتظار ندارند تحریمها فورا تسهیل شوند. یکی از این منابع گفت: تصور می کنم شش ماه یا بیشتر طول خواهد کشید و بنابراین اوپک پلاس زمان کافی برای تنظیم عرضه نفت به بازار دارد. منبع دیگری گفت این مسئله قابل مدیریت است زیرا نفت ایران تا پایان سال ۲۰۲۱ به بازار برنمی گردد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....