تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 اسفند 1402 - 19:36
کد خبر : 160236

چرا نوآوری علمی و فناوری چین در جهان خوش درخشیده است؟

چرا نوآوری علمی و فناوری چین در جهان خوش درخشیده است؟

عناصر نوآوری چین اخیرا در دو نمایشگاه بین‌المللی به خوبی درخشیدند. در «کنگره جهانی موبایل» که یک «ضیافت» فناوری در بارسلونای اسپانیا بود، شرکت‌های چینی محصولات نوآورانه در حوزه ۵G-A، هوش مصنوعی و دیگر زمینه‌ها را رونمایی کردند. شرکت‌های خودروساز چینی همچنین در «نمایشگاه خودروی بین‌المللی ژنو» که قدمتی به اندازه یک قرن دارد، «توانمندی

عناصر نوآوری چین اخیرا در دو نمایشگاه بین‌المللی به خوبی درخشیدند. در «کنگره جهانی موبایل» که یک «ضیافت» فناوری در بارسلونای اسپانیا بود، شرکت‌های چینی محصولات نوآورانه در حوزه ۵G-A، هوش مصنوعی و دیگر زمینه‌ها را رونمایی کردند. شرکت‌های خودروساز چینی همچنین در «نمایشگاه خودروی بین‌المللی ژنو» که قدمتی به اندازه یک قرن دارد، «توانمندی فنی درجه یک و پیشرفته» خود را به نمایش گذاشتند.

نوآوری چین در مسیرهای مهم رقابت جهانی مانند فناوری دیجیتال و انرژی‌ جدید، به بستری مناسب برای صنایع نوظهور و مروجی برای به روزرسانی صنایع سنتی تبدیل شده و شتابی جدید را به توسعه اقتصادی پایدار و سالم تزریق می‌کند.

«لوییجی گامباردلا» رئیس «انجمن دیجیتال چین-اروپا» گفت: من شاهد بوده‌ام که شرکت‌های چینی در حال حرکت به سوی مرکز صحنه [اقتصاد جهان] هستند. بدون حضور فعال شرکت‌های چینی، کنگره جهانی موبایل نمی‌تواند ماهیت جهانی را به شکلی واقعی انعکاس دهد.

به زعم وی، شرکت‌های چینی به یک نیروی مهم تبدیل شده‌اند که نمی‌توان آنها را در جهان نادیده گرفت. در واقع، نه فقط دو نمایشگاه بزرگ بین‌المللی اخیر، از «نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک مصرفی برلین» گرفته تا «نمایشگاه بین‌المللی اختراعات» در نورنبرگ آلمان، تا «نمایشگاه بین‌المللی ربات» ژاپن، شرکت‌های چینی در سال‌های گذشته فعالانه در نمایشگاه‌های صنعت بین‌المللی شرکت کرده‌ و فناوری‌های پیشرفته را رونمایی کرده‌اند. محصولات مداما توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند. پتانسیل نوآوری انباشته چین و نتایج متعدد نوآوری علمی و فناوری باعث درخشش جهانی این شرکت‌ها شده است.

لحظات برجسته چین در نمایشگاه‌های بین المللی از رویش درازمدت نوآوری چین جدایی ناپذیر است.

تولید و فروش خودروهای انرژی جدید چین بیش از ۶۰ درصد کل جهان را به خود اختصاص داده است. چین با دارا بودن تقریبا ۴۰۰ هزار شرکت فناوری پیشرفته، همچنان دومین سرمایه گذار بزرگ در حوزه تحقیق و توسعه است.

طبق گزارش «شاخص نوآوری جهانی» که از سوی «سازمان مالکیت معنوی جهان» منتشر شد، چین در سال گذشته میلادی رتبه دوازدهم را از آن خود کرد و تعداد ۱۰۰ خوشه برتر نوآوری علمی و فناوری جهان در رتبه اول در جهان قرار دارد.

فناوری موجب توسعه صنایع نوظهور و همچنین باعث ترویج ارتقای صنایع سنتی است. در حالی که فناوری‌های نوظهوری مثل هوش مصنوعی، کلان داده‌ها، بلاک‌چین و محاسبات کوانتوم کاربردشان در حال تسریع است، کاربردهای ۵G بیش از ۶۰ درصد حوزه صنعتی را به خود اختصاص می‌دهند.

صنایع سنتی و فناوری پیشرفته عمیقا به هم پیوند خورده‌اند، صنعتی سازی دیجیتال و دیجیتالی شدن صنعتی یکدیگر را ارتقاء می‌بخشند و توانمندی‌های نوآورانه چین روز به روز در حال افزایش است.

وب‌سایت «Nikkei Asia» ژاپن نوشت کسانی که دیدگاه بدبینانه‌ای در قبال اقتصاد چین دارند، قابلیت‌های نوآورانه چین را نادیده گرفته‌اند. افزایش مستمر سرمایه گذاری چین در محصولات و نوآوری‌های فناوری به افزایش بهره وری و دستیابی به توسعه پایدار و رشد اقتصادی دراز مدت کمک خواهد کرد.

مجله «Harvard Business Review» گزارش داد ادغام شدید محصولات فناورانه در زندگی روزمره، انگیزه قدرتمندی برای چین به منظور کسب مزیت نوآوری فراهم آورده است.

چین از لحاظ فاکتور استعداد، کل منابع انسانی، منابع انسانی علمی و فناوری، و کل پرسنل تحقیق و توسعه تماما رتبه اول را در جهان داراست و «سود جمعیتی» در حال تسریع تبدیل آن به «سود استعداد» است؛ در دوران اقتصاد دیجیتال، داده‌ها به یک فاکتور کلیدی تولید تبدیل شده‌اند و چین دارای شرایط و زیربنای منحصربه‌فردی برای توسعه اقتصاد دیجیتال است.

چین نوآوری علمی و فناوری را در کانون توسعه کلی کشور قرار داد، نوآوری را نیرومحرکه اصلی توسعه در نظر گرفته و برنامه ریزی راهبردی کلی و درازمدت برای برای تعهدات علمی و فناوری خود انجام داده است.

دولت چین تلاش‌های خستگی ناپذیری برای بهینه سازی محیط نوآوری و تجمیع منابع نوآوری، بهبود مستمر انطباق پذیری سیاست‌ها با نوآوری و در عین حال پرداخت توجه بیشتر به ایجاد یک محیط بازاری انجام داده به گونه‌ای که نوآوری را از طریق ابزارهای سیاستی بازارمحور مانند امور مالی، مالیات‌ستانی و درآمد مالی ترغیب می‌کند.

چین منابعی سرشار از فاکتورهای نوآوری دارد. دولت چین در حال برنامه ریزی برای ارتقای نوآوری علمی و فناوری و ترویج تحول دیجیتال و توسعه سبز با یک چشم انداز جهانی است.

نیروهای مولد جدید خلق شده توسط پیشرفت‌های انقلابی در فناوری، تخصیص نوآورانه عوامل تولید و تحول و ارتقاء عمیق صنعتی به شکلی فزاینده به بخشی مهم از اقتصاد چین تبدیل شده‌اند.

موفقیت فناوری چین و برندهای چینی در عرصه بین‌المللی نتیجه سختکوشی شرکت‌های چینی است و همچنین درختی است که از زمین حاصلخیز حرکت نوآوری اقتصادی چین و توسعه کیفی تغذیه می‌شود.

اگر ما آن را در چارچوب کل منطق توسعه صنعتی، سیستم سیاسی و اقتصادی چین و رقابت بین‌المللی نوآوری قرار دهیم، درک عمیقی از منبع قدرت نوآوری چین به دست خواهیم آورد.

 

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....