تاریخ انتشار : دوشنبه 8 دی 1399 - 13:31
کد خبر : 29658

چرا ما نیاز به برخی نهادهای مستقل درحاکمیت داریم؟

چرا ما نیاز به برخی نهادهای مستقل درحاکمیت داریم؟

اقتصاددان: مصاحبه اقتصاددان با نادر کریمی کارآفرین وتحلیلگر اقتصادی؛ درحال حاضر مردم در کشور ما از نظر دسترسی به اطلاعات از منابع مختلفی استفاده میکنند . تصمیم گیران و مدیران نیز کم وبیش در معرض عوارض استفاده از اطلاعات ازمنابع مختلف هستند .آنچه که ما مشاهده میکنیم نتایج و خروجی این تصمیمات است که کمترین

اقتصاددان:
مصاحبه اقتصاددان با نادر کریمی کارآفرین وتحلیلگر اقتصادی؛
درحال حاضر مردم در کشور ما از نظر دسترسی به اطلاعات از منابع مختلفی استفاده میکنند .
تصمیم گیران و مدیران نیز کم وبیش در معرض عوارض استفاده از اطلاعات ازمنابع مختلف هستند .آنچه که ما مشاهده میکنیم نتایج و خروجی این تصمیمات است که کمترین هم افزایی را درمسیر توسعه ایجاد میکند.
بی شک یکی از مهمترین بخشهای نرم افزاری توسعه، دیتا ها یا منابع تصمیم گیری هستند .
اگر منابع و اطلاعات مورد استفاده در آن واحد دریک سیستم تصمیم گیری متفاوت باشند چگونه ما میخواهیم به یک مخرج مشترک در برنامه ریزی واهداف استراتژیک دست یابیم. شاید بتوان اینچنین مقایسه کرد: مقیاس وزن اگر کیلو گرم هست میتوان این مقیاس در یک نقطه ۱۰۰۰گرم باشد ودر جایی دیگر۹۰۰گرم؟ در چنین شرایطی که مقیاس اندازه گیری متفاوت باشد بی اعتمادی در جامعه به شدت گسترش می یابدواین بی اعتمادی چیزی نیست جز از بین رفتن سرمایه اجتماعی و فرو ریختن دومینووار سایر بخشهای اقتصادی فرهنگی سیاسی و….
رسانه مستقل یکی از چندین مواردی است که به شدت بر بستر توسعه تاثیر میگذارد . مرکز آمارواطلاعات ،کانونهای صنفی ،سیستم داوری و قضایی و… همه در این راستا هستند.خوشبختانه براساس اصول آزادی وجمهوریت که در قانون اساسی اشاره شده قانون گذار هیچ محدودیتی ندارد.
راهی که تمام کشورهایی که در توسعه همه جانبه طی کرده اند،ایجاد نهادهای مستقل هست. نهادهای مستقل در برابر خروجی های خود مسئول هستندوپاسخگو .اما نهادهای موازی و وابسته باید اطلاعات خودرابر مبنا و خواست و رضایت تامین کننده بودجه خود تهیه کنند.
ناکارآمدی و فساد یکی از علل نبودن نهادهای مستقل است چیزی که اکنون گمشده نظام حاکمیتی ماست.
به عقیده نگارنده مجلس اگر میخواهد کاری ماندگار انجام دهد این گزینه میتواند برای هفت پشتش کافی باشد مجلسی که حدود ۸ ماه از فعالیت آن سپری شده است و باشعار انقلابی سرکار آمده باید انقلاب رااز خود شروع کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....