تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 بهمن 1400 - 19:24
کد خبر : 78244

چرا عیدی بازنشستگان مرد با زن تفاوت دارد؟

چرا عیدی بازنشستگان مرد با زن تفاوت دارد؟

بازنشستگان تأمین اجتماعی هرسال به قانون و مبلغ دریافت حداقلی عیدی خود که تفاوت بسیار زیادی با شاغلان دارد، اعتراض می‌کنند. آنها می‌گویند اگر حقوقشان کارگری پرداخت می‌شود و در طول خدمت حق بیمه پرداخت کرده‌اند، چرا باید بعد از بازنشستگی، عیدی حداقل و معادل بازنشستگان دولتی بگیرند. عیدی امسال بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر شد؟

بازنشستگان تأمین اجتماعی هرسال به قانون و مبلغ دریافت حداقلی عیدی خود که تفاوت بسیار زیادی با شاغلان دارد، اعتراض می‌کنند. آنها می‌گویند اگر حقوقشان کارگری پرداخت می‌شود و در طول خدمت حق بیمه پرداخت کرده‌اند، چرا باید بعد از بازنشستگی، عیدی حداقل و معادل بازنشستگان دولتی بگیرند.

عیدی امسال بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر شد؟

انتظارها به پایان رسید و مبلغ عیدی ۱۴۰۰ بازنشستگان یک‌میلیون‌و۶۰۰هزار تومان شد. عیدی امسال هم دور از انتظار بهبود وضعیت بود و بدون درنظرگرفته‌شدن حق اولاد و مسکن و… تصویب شد. درحالی‌که خواسته جامعه بازنشستگان کارگری این است که تصمیم‌گیرندگان دولتی به قوانین پایبند باشند و حق‌وحقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را که بیشترشان حداقل‌بگیر هستند، مدنظر قرار دهند.

بازهم اعتراض بازنشستگان به عیدی بی نتیجه ماند

قربانعلی رمضانی، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی خراسان‌رضوی گفت: متأسفانه عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی همانند سال‌های گذشته مطابق بازنشستگان دولتی پرداخت خواهد شد و بازهم درخواست جامعه بازنشستگان کارگری بی‌نتیجه می‌ماند. وضعیت معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی بسیار بد و نگران‌کننده است.
عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال گذشته مبلغ یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان بود و امسال در کمال تعجب و با وجود تورم بیش از ۶۰ درصد این مبلغ با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسیده است. سازمان تأمین اجتماعی هیچ اقدامی در زمینه درخواست بازنشستگان که خواستار عیدی مطابق با عیدی کارگران شاغل بودند و نه بازنشستگان دولتی، انجام نداد. چرا کارگری که عیدی حدود ۵ میلیون تومانی می‌گرفته و حق بیمه پرداخت می‌کرده است، باید بعد از بازنشستگی عیدی‌اش یک‌میلیون‌ و ۵۰۰ هزار تومان شود؟! این خلاف قانون تأمین اجتماعی است که عیدی ما بر اساس عیدی کارمندان دولت پرداخت شود.

رمضانی تأکید کرد: ما از این وضعیت ناراضی هستیم و هرسال هم بر این نارضایتی‌مان افزوده می‌شود. هزینه زندگی بازنشستگان زیاد است و باید در عیدی حق عائله‌مندی، مسکن و خواربار دیده می‌شد. متأسفانه مسئولان ما از نحوه زندگی بازنشستگان خبر ندارند.

به‌گفته وی، بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، هرچه را که شورای‌عالی کار تعیین می‌کند، باید به ما پرداخت کنند. اگر قرار است عیدی ما مثل بازنشستگان کارگری باشد، پس حقوق ما در سال هم باید بر همین سال باشد، نه اینکه در سی سال حق بیمه پرداخت کنیم، اما عیدی ما مطابق قانون پرداخت نشود. نمی‌دانیم بر اساس چه قانونی عیدی ما کارگری حساب نمی‌شود.

چرا عیدی بانوان بازنشسته با مردان متفاوت است؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از شهرآرانیوز،  بازنشستگان کارگری عموما از همان عیدی مصوب دولت برای بازنشستگان زیرمجموعه‌اش بهره‌مند می‌شوند؛ دولت مصوب کرده است پایه عیدی یک‌میلیون‌ و ۶۰۰هزار تومان باشد، اما ۴۰۰هزار تومان حق تأهل است و برای هر فرزند تحت تکفل ۱۵۰هزار تومان به عیدی افزوده می‌شود.

خانم احمدی بازنشسته زیرپوشش سازمان تأمین اجتماعی است که در گفت‌وگویی از اینکه مزایای تأهل و فرزند شامل بانوان بازنشسته نمی‌شود، انتقاد می‌کند: عموما این مزایا به خانم‌ها تعلق نمی‌گیرد؛ ضمن اینکه بازنشستگان ممکن است دیگر فرزندی در تکفل نداشته باشند یا همسرشان فوت کرده باشد. بنابراین، ما توقع داریم پایه عیدی را برای کارگران بازنشسته دست‌کم به دو میلیون تومان افزایش دهند و این ۵۵۰هزار تومان مربوط به همسر و فرزند را هم به پایه عیدی اضافه کنند.

نباید در پرداخت عیدی هم ماده و تبصره تعریف کنند. سازمان تأمین اجتماعی قرار است تا دو روز دیگر از مبلغ عیدی رونمایی کند. ما خواستار بیشتر شدن عیدی بازنشستگان کارگری هستیم. دست‌کم همین ۵۵۰هزار تومان را به همه مستمری‌بگیران، فارغ از میزان سابقه، جنسیت و وضعیت تأهل و فرزند بپردازند. این خواسته زیادی نیست.

نمایندگان مجلس خواسته بازنشستگان را بررسی کنند

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی خراسان‌رضوی تصریح کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان خواسته همه جامعه بازنشستگی است. این قانون باید دائمی شود. نمایندگان مردم باید در مجلس و سازمان تأمین اجتماعی این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری کنند. این تبعیضی که بین بازنشستگان تأمین اجتماعی و دولت است، ‌مثل قانونی چندمنظوره است که در بخشی از آن، ما کارگر محسوب می‌شویم و در بخشی دیگر که به‌نفع دولت است، کارمند محسوب می‌شویم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....