تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آذر 1400 - 11:45
کد خبر : 70925

چرا عراق، ایران را به عربستان می‌فروشد؟

چرا عراق، ایران را به عربستان می‌فروشد؟

دیروز یک پایگاه خبری عرب‌زبان ادعا کرد که عراق تاکنون ۵میلیارد دلار از مجموع ۷.۲ میلیارد دلار بدهی‌های گازی و برقی خود به ایران را پرداخت کرده است. ادعایی که امروز ازسوی حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق رد شد. به گفته او: «عراق بعضا پرداخت‌های کوچکی انجام می‌داده که

دیروز یک پایگاه خبری عرب‌زبان ادعا کرد که عراق تاکنون ۵میلیارد دلار از مجموع ۷.۲ میلیارد دلار بدهی‌های گازی و برقی خود به ایران را پرداخت کرده است. ادعایی که امروز ازسوی حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق رد شد. به گفته او: «عراق بعضا پرداخت‌های کوچکی انجام می‌داده که در مقابل هر روز هم به بدهی این کشور اضافه می‌شود.» وزارت برق عراق نیز امروز اعلام کرد: «این وزارت برق آماده پرداخت همه بدهی‌های خود بابت واردات گاز از ایران است.» این خبر تلویحا عدم پرداخت بدهی ۷ میلیاردی عراق به ایران را تأیید می‌کند. نکته آن است در شرایطی که عراق از پرداخت بدهی‌های خود به ایران به بهانه تحریم‌ها سر باز می‌زند، همزمان مذاکره برای تأمین برق مورد نیاز خود را با شورای همکاری خلیج‌فارس با محور عربستان آغاز کرده است. اقدامی که پتانسیل دور زدن ایران و رفع نیازهای این کشور را در خود نهفته دارد و در عین حال در صورت تحقق می‌تواند منجر به آن شود که این کشور از پرداخت بدهی‌های خود به ایران امتناع کند.

 

تکذیب پرداخت ۵ میلیارد دلار از بدهی عراق به ایران

درحالی‌که در چند روز اخیر پایگاه خبری العهد، اخباری مبنی بر پرداخت ۵ میلیارد دلار از مجموع ۷.۲ میلیارد دلار از بدهی‌های عراق به ایران منتشر شده بود. سید حمید حسینی؛ عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایلنا این خبر را تکذیب کرد.

سیدحمید حسینی در این رابطه گفت: «هیچ منبع رسمی خبر پرداخت بدهی عراق به ایران را اعلام نکرده است. عراق بعضا پرداخت‌های کوچکی انجام می‌داده که در مقابل هر روز هم به بدهی این کشور اضافه می‌شود. یعنی میزان پرداختی عراق کفاف گاز و برقی که دریافت می‌کند را هم نمی‌دهد.»

 

اعلام آمادگی عراق برای پرداخت بدهی ایران

در عین حال خبری منتشر شد که نشان می‌داد عراق از کاهش صادرات گاز ایران و در نتیجه کمبود برق در این کشور نگران است. وزارت برق عراق تأکید کرد که کاهش صادرات ایران ارتباطی با انباشت بدهی‌های عراق به ایران بابت خرید گاز ندارد.

احمد العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق، به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت که این وزارتخانه هیئت‌هایی را برای مذاکره با طرف ایرانی تشکیل داده و چند پیشنهاد مطرح کرده که می‌تواند موجب تصفیه بدهی‌های عراق به ایران می‌شود.

او گفت که وزارت برق عراق اعلام کرده که آماده پرداخت همه بدهی‌های خود بابت واردات گاز از ایران است.

سخنگوی وزارت برق عراق افزود کاهش تأمین گاز از جانب ایران ربطی به بدهی‌های عراق ندارد و احتمالا به افزایش مصرف گاز در ایران مربوط می‌شود.

العبادی افزود که وزارت برق در حال مذاکره با ایران برای اطلاع از علت کاهش صادرات گاز به عراق و نیز حجم بدهی‌های دولت عراق بابت این صادرات است.

او افزود که توافقات امضاشده با ایران درباره صادرات گاز قراردادهای بین‌المللی و پروتکل‌های دولتی است که در آن به ضرورت پایبندی طرفین به مفاد قرارداد تصریح شده و وزارت برق در مذاکرات خود با ایران تعهداتشان به این قراردادها را یادآور می‌شوند.

العبادی تأکید کرد که کاهش صادرات گاز ایران موجب افزایش فشار بر نیروگاه‌های عراق به خصوص در واسط و بغداد شده است.

سخنگوی وزارت عراق گفت که کشور هنوز وارد اوج سرمای زمستان نشده و در آن حالت نیازمند گاز بیشتری خواهد بود و افزود که مذاکرات با طرف ایران برای پایبندی به قراردادهای فیمابین و همچنین با وزارت نفت عراق برای افزایش تولید گاز جریان دارد.

 

کاهش ۴۲ میلیون متر مکعب گاز ایران به عراق

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، روز گذشته سخنگوی وزارت برق عراق تصریح کرد که هیاتی از وزارت برق برای گفت‌وگو به منظور افزایش صادرات گاز ایرانبه عراق، به تهران سفر خواهد کرد. به خصوص که صادرات ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز ایران به ۸ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

او افزود: مذاکرات با سفیر ایران در بغداد و وزارت نفت ایران برای افزایش صادرات گاز ادامه دارد.

 

عراق به کمک عربستان ایران را دور می‌زند

همزمان با مشکلات جدی عراق در تأمین برق، وزیر نفت عراق از مذاکرات با عربستان برای واردات برق از این کشور و کشورهای شورای همکاری خبر داد.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق تأکید کرد که مذاکرات درباره اتصال شبکه برق عراق با عربستان و کشورهای شورای همکاری با هدف به ثبات رساندن تأمین برق در عراق همچنان ادامه دارد.

او گفت که کشورهای شورای همکاری و به‌طور خاص عربستان از همکاری در این باره و کمک به عراق بسیار استقبال کرده‌اند.

عبدالجبار گفت که این مذاکرات به‌طور خاص درباره قیمت این خدمات است و افزود که عراق لیست قیمت‌ها را دریافت کرده، اما معتقد است که می‌تواند این لیست را تعدیل کرد و تأکید کرد که عوامل متعددی از جمله کمیت برق وارداتی و مدت زمان قرارداد در تعیین قیمت تأثیرگذار است.

به گزارش میدل‌ایست، عراق ذخایر عظیم نفت و گاز دارد و دومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک است، اما همچنان به علت ضعف زیرساخت‌ها دچار مشکلات جدی در تأمین برق است که هر سال موجب اعتراضات گسترده در این کشور می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی، عراق حدود ۲۰ هزار مگاوات برق تولید می‌کند اما مصرف برق در کشور ۳۰ هزار مگاوات است و این مابه‌التفاوت باید از واردات تأمین شود. ضمن اینکه عراق برای تأمین سوخت جهت تولید بخش زیادی از برق خود نیازمند واردات گاز از ایران است.

با وجود این قراردادها، ایران تاکنون چند بار به علت انباشت بدهی‌های عراق بابت خرید سوخت و همچنین به علت افزایش مصرف گاز در ایران، صادرات خود به عراق را کاهش داده است.

در تازه‌ترین مورد، روز پنجشنبه گذشته وزارت برق عراق اعلام کرد که با کاهش شدید صادرات گاز از ایران، ۳۴۰۰ مگاوات از برق عراق از مدار خارج شده است.

وزارت برق عراق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که با همه توان برای بهبود خدمات برق در کشور تلاش‌ می‌کند و توانسته در ۳ ماه گذشته تولید برق کشور را ۳ هزار مگاوات افزایش دهد.

این بیانیه افزوده که با وجود توافقات سابق با ایران درباره تأمین ۷۰ میلیون متر مکعب گاز در فصل تابستان و ۵۰ میلیون متر مکعب در فصل زمستان، حجم صادرات گاز ایران به عراق در حال حاضر به ۸.۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته که موجب کاهش ۳۴۰۰ مگاواتی برق کشور شده است.

از سوی دیگر، عراق پروژه‌هایی برای تولید برق از منابع تجدیدپذیر تعریف کرده و امیدوار است که تا سال ۲۰۲۳ تولید برق خود از انرژی خورشیدی را به ۷۵۰۰ مگاوات برساند.

پیش از این هم عراق از تکمیل پروژه اتصال شبکه برق خود به ترکیه خبر داده و تأکید کرده بود که همه زیرساخت‌ها برای آغاز واردات برق از ترکیه فراهم است و فقط دو کشور باید درباره نحوه و قیمت برق وارداتی به توافق برسند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....