تاریخ انتشار : جمعه 9 تیر 1402 - 22:33
کد خبر : 130572

چرا سهامداران باید با ۴۵روز تاخیر مطلع شوند؟!

چرا سهامداران باید با ۴۵روز تاخیر مطلع شوند؟!

اقتصاددان :  در شروع ریزش بازار در اردیبهشت ماه دو نامه نگاری انجام شده است که سهامداران با حدود ۴۵ روز تاخیر از آن مطلع میشوند، در زمانی که این نامه ها دیگر اثر خود را بر بازار گذاشته اند و اکنون دیگر اهمیتی ندارند. یکی در خصوص نرخ خوراک و دیگری در خصوص نبود

اقتصاددان :  در شروع ریزش بازار در اردیبهشت ماه دو نامه نگاری انجام شده است که سهامداران با حدود ۴۵ روز تاخیر از آن مطلع میشوند، در زمانی که این نامه ها دیگر اثر خود را بر بازار گذاشته اند و اکنون دیگر اهمیتی ندارند. یکی در خصوص نرخ خوراک و دیگری در خصوص نبود ارز برای واردات خودرو.
انتشار احتمالا برای اخرین مرحله ایجاد ترس و خرید سهام در کف قیمت توسط همانهایی که در زمان اطلاع نهانی از این نامه در سقف شاخص فروش را انجام دادند.

در تمام بورسهای دنیا ، حتی کمتر توسعه یافته بالاترین مجازات برای فعالین و ناشرین استفاده از اطلاعات نهانی است. اطمینان و توسعه و عمق بخشی در بازار سرمایه زمانی محقق میشود که این بدیهی ترین اصل توسط نهادهای رگولاتور و ناظر به شکل بسیار سختگیرانه اعمال شود. نه اینکه نامه نگاری موثر بر سود شرکتها انجام شود ؛ سهامدار مطلع نشود و بعد پس از ۴۵ روز و افت سنگین بازار این نامه ها منتشر شوند برای عموم.

در خاطرم هست چند سال قبل خبری منتشر شد که یکی از سناتورها در امریکا در زمان تصویب قانونی در سنا به فرزند خود پیامک زده بود که سهام را بفروشد ، نهاد ناظر پیگیری کرده بود که فروش کد مذکور مشکوک است و بعد کلیه مکاتبات و تماسها چک شده بود و در نهایت به زندان و جریمه سنگین نقدی و ضبط دارایی ها منجر شد.

نظارتی از این جنس برای ایجاد کارایی و سلامت در بازار لازم است و باید مطالبه سهامداران و کانونهای مرتبط با فضای سرمایه گذاری کشور باشد. نباید فضایی ایجاد شود که سرمایه گذار و سهامدار واقعی احساس کنند ملعبه دست افراد اندکی سودجو و دارای رانت هستند.

سازمان بورس در این زمینه های نظارتی و کنترلی پیشرفتهای بسیار خوبی داشته و زیرساختهای مناسبی نیز ایجاد کرده است که باید سختگیرانه تر از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند و نتیجه را هم به اطلاع جامعه سهامداران برساند.

در نهایت ، منفی های اکنون بازار پس از انتشار عمومی نامه توسط همانهایی است که در اردیبهشت به مردم در اوج فروختند و اکنون این پنیک را ایجاد می کنند تا همان سهام را ۴۰-۵۰ درصد پایینتر جمع اوری کنند برای رشد بعدی که احتمالا دلیلش رانتی است که دو ماه بعد مشخص خواهد شد و اخبار مثبتی منتشر میشود که اثرش را گذاشته و دیگر زمان فروش است.

کماکان معتقدم طبق تحلیلهای پیشین شاخص کل در حال ساختن اخرین موج اصلاحی است و طبق انتظاری که داشتم و دارم با یکی دو هفته پس و پیش و جابجایی موج صعودی خوبی در انتظار بازار است. هیچ نگرانی از بابت بازار وجود ندارد ، نکته در اینجاست که برای ثبات بخشی به بازار یکبار برای همیشه باید تکلیف سواستفاده های به این شکل از بورس و سهامداران روشن شود ، اتفاقی که نظیر آن را تا کنون کم نداشته ایم و منحصر به اکنون هم نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....