تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردین 1402 - 13:21
کد خبر : 122471

چرا بانک سیلیکون‌ولی و بانک سگنیچر به سرعت ورشکست شدند؟

چرا بانک سیلیکون‌ولی و بانک سگنیچر به سرعت ورشکست شدند؟

بانک سیلیکون ولی در بحران بانک سیلیکون‌ولی و بانک سیگنیچر با سرعت فوق‌العاده‌ای ورشکست شدند. آنقدر سریع که می‌‌توانند به عنوان بررسی‌های موردی از شکست‌های کلاسیک بانک‌ها در کتاب‌های درسی بیایند، که در آنها تعداد بسیاری از سپرده‌گذاران، همزمان وجوه خود را از یک بانک برداشت می‌کنند. شکست بانک‌های سیلیکون‌ولی و سیگنیچر دو مورد از سه شکست

بانک سیلیکون‌ولی و بانک سیگنیچر با سرعت فوق‌العاده‌ای ورشکست شدند. آنقدر سریع که می‌‌توانند به عنوان بررسی‌های موردی از شکست‌های کلاسیک بانک‌ها در کتاب‌های درسی بیایند، که در آنها تعداد بسیاری از سپرده‌گذاران، همزمان وجوه خود را از یک بانک برداشت می‌کنند. شکست بانک‌های سیلیکون‌ولی و سیگنیچر دو مورد از سه شکست بزرگ تاریخ بانکی پس از فروپاشی واشینگتن میوچوال در سال ۲۰۰۸ در ایالات متحده بود.

اقتصاددان :  درحالیکه صنعت بانکداری در شرایطی است که رکورددار ذخایر مازاد (میزان پول نقدی که یک بانک فراتر از الزام قانونی نگه می‌دارد) است، چگونه چنین اتفاقی رخ داده است؟

رایج‌ترین ریسکی که بانک‌های تجاری با آن روبرو اند، افزایش نکول وام، معروف به ریسک اعتباری است؛ اما در اینجا چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. من به عنوان یک اقتصاددان با تجربه در زمینه بانکداری معتقدم که دو ریسک بزرگ دیگر که هر وام‌دهنده با آن ها روبرو است: ریسک نرخ بهره و ریسک نقدینگی است.

ریسک نرخ بهره و بحران در بانک سیلیکون‌ولی

هنگامی ‌که نرخ‌های بهره طی یک دوره کوتاه به سرعت افزایش ‌یابد، یک بانک با ریسک نرخ بهره روبرو می‌شود.

این دقیقاً همان اتفاقی است که در ایالات متحده از مارس ۲۰۲۲ رخ داده است. فدرال رزرو با افزایش تهاجمی ‌نرخ‌های بهره (۴.۵% یا ۴۵۰ نقطه پایه (Basis Point) تاکنون) در تلاش برای مهار تورم بوده است. در نتیجه، بازده بدهی (اوراق) با نرخ متناسب افزایش یافته است.

بازده اوراق یک ساله وزارت خزانه داری دولت آمریکا در مارس ۲۰۲۳ به ۵.۲۵ درصد یعنی بالاترین سطح در ۱۷ سال گذشته رسید؛ در حالیکه این نرخ در ابتدای ۲۰۲۲ کمتر از ۰.۵ درصد بود. بازده اوراق خزانه‌داری ۳۰ ساله نیز ۲ درصد صعود کرد.

با افزایش بازده اوراق بدهی، قیمت آن کاهش می‌یابد. بنابراین، چنین افزایش سریع نرخ‌ها در مدت زمان کوتاه باعث شد که قیمت (ارزش بازاری) اوراقی که قبلاً منتشر شده بود ،چه اوراق قرضه شرکتی و چه اوراق قرضه خزانه‌داری دولت، به ویژه برای بدهی‌های طولانی‌مدت‌تر، سقوط کند.

به عنوان مثال، افزایش ۲ درصدی اوراق قرضه ۳۰ ساله می‌تواند باعث شود ارزش بازاری یا قیمت آن حدود ۳۲ درصد کاهش یابد.

اثر ترکیب دارایی‌های بانک سیلیکون‌ولی در ترازنامه 

بانک سیلیکون‌ولی (SVB)، همانطور که معروف است، بخش گسترده‌ای از دارایی‌های خود یعنی ۵۵٪ را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، مانند اوراق قرضه دولتی ایالات متحده سرمایه‌گذاری کرده است.

البته، ریسک نرخ بهره که منجر به کاهش قیمت (یا ارزش بازاری) یک اوراق می‌شود، تا زمانی که مالک آن اوراق بتواند تا زمان سررسید اوراق را نگه دارد مساله‌ی مهمی نیست؛ چون در زمان سررسید مالک اوراق می‌تواند ارزش اسمی اولیه اوراق را بدون تحقق زیان دریافت کند. زیان تحقق نیافته در ترازنامه بانک پنهان می‌ماند و در طول زمان ناپدید می‌شود.

اما اگر مالک مجبور شود که اوراق را قبل از سررسید خود بفروشد، یعنی زمانی که قیمت کمتر از ارزش واقعی است، در این صورت ضرر تحقق نیافته به یک ضرر واقعی تبدیل می‌شود.

این دقیقاً همان کاری است که بانک سیلیکون‌ولی در اوایل سال جاری در مواجهه با کمبود نقدینگی مجبور به انجام آن شد، زیرا سپرده‌گذارانش شروع به برداشت سپرده‌های خود کردند، در حالیکه حتی نرخ بهره بالاتری نیز انتظار می‌رفت.

این ما را به ریسک نقدینگی می‌رساند.

بانک سیلیکون‌ولی و ریسک نقدینگی

ریسک نقدینگی ریسکی است که یک بانک، بدون تحمل ضرر قادر به انجام تعهدات خود در سررسید نباشد.

به عنوان مثال، اگر ۱۵۰,۰۰۰ دلار از پس‌انداز خود را برای خرید خانه هزینه کنید، و بعدها برای مقابله با شرایط اضطراری دیگر به تمام یا مقداری از آن پول احتیاج داشته باشید، نمونه‌ای از ریسک نقدینگی را تجربه خواهید کرد. در چنین شرایطی بخش بزرگی از ارزش پول شما در ملک قفل شده است که به راحتی قابل تبدیل به وجه نقد نیست.

سپرده‌گذاران بانک سیلیکون‌ولی (SVB) بسیار بیشتر از آنچه بانک می‌توانست با استفاده از ذخایر نقدی پرداخت کند، اقدام به برداشت از سپرده‌ها کردند، بنابراین این بانک برای انجام تعهدات خود و فراهم کردن سپرده‌ی سپرده‌گذاران، تصمیم به فروش ۲۱ میلیارد دلار از اوراق بهادار خود با ضرر ۱.۸ میلیارد دلاری گرفت. تخلیه سرمایه، بانک را به سوی تامین بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه جدید سوق داد.

فراخوان افزایش سرمایه که به سپرده‌گذاران بانک سیلیکون‌ولی شوک وارد کرد باعث شد، سپرده‌گذاران اعتمادشان را نسبت به این بانک از دست بدهند و برای برداشت سپرده‌هایشان از این بانک هجوم آورند. چنین هجوم بانکی می‌توانست باعث شود که اکنون در عصر دیجیتال حتی یک بانک سالم نیز در ظرف چند روز ورشکست شود.

این هجوم بانکی تا حدی به این دلیل بود که بسیاری از سپرده‌گذاران بانک سیلیکون‌ولی دارای سپرده‌های بسیار بزرگتر از ۲۵۰,۰۰۰ دلار بودند (سپرده‌ها تا سقف ۲۵۰,۰۰۰ دلار توسط شرکت بیمه سپرده فدرال، بیمه شده بود)، بنابراین آنها می‌دانستند که در صورت ورشکستگی بانک ممکن است پولشان امن نباشد. تقریباً ۸۸ درصد از سپرده‌ها در بانک سیلیکون‌ولی (SVB) بدون بیمه بودند.

بانک سیگنیچر – Signature نیز با مشکل مشابهی روبرو شد، زیرا سقوط بانک سیلیکون‌ولی (SVB) باعث شد بسیاری از مشتریان آن به دلیل نگرانی‌های مشابه درباره ریسک نقدینگی، سپرده‌های خود را برداشت کنند. حدود ۹۰ درصد از سپرده‌های آن بانک نیز بیمه نشده بود.

تاثیر ریسک سیستماتیک بر بانک سیلیکون‌ولی

امروزه همه بانک‌ها با ریسک نرخ بهره در برخی از دارایی‌های خود به دلیل حرکت فدرال رزرو در جهت افزایش نرخ بهره مواجه هستند.

این امر منجر به ۶۲۰ میلیارد دلار زیان تحقق نیافته در ترازنامه‌ بانک ها از دسامبر ۲۰۲۲ شده است.

اما بعید است که اکثر بانک‌ها خطر نقدینگی چشمگیری داشته باشند.

در حالیکه بانک سیلیکون ولی (SVB) و سیگنیچر – Signature با الزامات نظارتی تطبیق داشتند، ترکیب دارایی‌های آنها با میانگین صنعت مطابقت نداشت.

نسبت دارایی‌های نقد بانک سیلیکون‌ولی و سیگنیچر

بانک سیگنیچر کمی بیش از ۵٪ از دارایی های خود را به صورت نقد و بانک سیلیکون ولی (SVB) 7٪ از دارایی‌هایش را وجه نقد نگه‌داری می‌کرد، درحالیکه میانگین صنعت ۱۳٪ بود. علاوه بر این، ۵۵ درصد از دارایی های SVB در اوراق بهادار با درآمد ثابت بود، اما میانگین صنعت ۲۴ درصد است.

تصمیم دولت آمریکا مبنی بر حمایت از کلیه سپرده‌های بانک سیلیکون‌ولی (SVB) و سیگنیچر – Signature بدون توجه به اندازه آنها، احتمال مواجه شدن با کمبود نقدینگی به دلیل برداشت‌های گسترده ناشی از هجوم بانکی در بانک‌هایی که پول نقد کمتر و اوراق بهادار بیشتری در دارایی‌های خود دارند را کاهش داد.

با وجود این، با توجه به بیش از ۱ تریلیون دلار سپرده بانکی که در حال حاضر بیمه نیستند، من معتقدم که خیلی به پایان بحران بانکی مانده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....