تاریخ انتشار : شنبه 23 دی 1402 - 14:25
کد خبر : 153686

چرا آمارخودکشی درنوجوانان روبه افزایش است؟

چرا آمارخودکشی درنوجوانان روبه افزایش است؟

مریم بهرامی دکترای تخصصی روانشناسی روان درمانگرکودک ونوجوان و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : نوجوانی سنی است که در آن شور زندگی و علاقه به زیستن به بالاترین حد ممکن می‌رسد. نوجوانی پر از هیجانات مثبت ،پر از هیاهو و عشق به در لحظه زندگی کردن است .نوجوانی یعنی دنیای

مریم بهرامی دکترای تخصصی روانشناسی روان درمانگرکودک ونوجوان و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : نوجوانی سنی است که در آن شور زندگی و علاقه به زیستن به بالاترین حد ممکن می‌رسد. نوجوانی پر از هیجانات مثبت ،پر از هیاهو و عشق به در لحظه زندگی کردن است .نوجوانی یعنی دنیای پرازامید و آرزوهای رنگارنگ .

چرا نوجوانی که باید لبریز از عشق به زندگی باشد زنجیر اتصال خود به این دنیا را قطع می‌کند ونزیستن رابه زیستن ترجیح می‌دهد؟ چه اتفاقاتی در کمین نوجوانان ماست که این گونه آنها را راغب به حرکت در مسیر مرگ می‌کند؟ چه محرکی قوی‌تر از هیجان و آرزوهای دراز مدت نوجوانی است که وجود او را از حرکت و از شور زندگی تهی می‌کند ؟

ما چه کردیم با دنیای پرشور نوجوانانمان

photo 2024 01 13 13 42 11 اقتصاددان نوشته

هر نوجوانی به امید تحقق آمالش از خواب بیدار می‌شود و روز را سپری می‌کند و در مسیر حرکتش به دنبال نقطه امید می‌گردد تا اتراق کند و باهیجانی بیشتر مسیر را ادامه دهد اما امروزه ما جوانانمان را با مسیری آشنا کرده‌ایم و یا به عبارتی مسیری را برای آنها مهیا کرده‌ایم که ناهموار ترین جاده و با کمترین نقاط امید است که ثمره تربیت ماست وازدو حالت بیرون نیست ۱ _یا نوجوانانمان را بی درد تربیت کرده‌ایم وباآستانه تحمل پایین، بطوری که در دوران کودکی هر آنچه که در ذهنشان می‌گذشت را فراهم کردیم و به حداقل رساندیم تمامی محرومیت‌ها و نداشتن‌ها را . که امروزه در مسیر ناهموار زندگی تحمل حتی کوچک‌ترین سنگریزه‌ها را ندارند ۲ویا گاهی آنقدر محدودشان کردیم و با برخوردهای بد (والدین) بایدها و نبایدهای شدید آزارهای کلامی و جسمی انتظارات بیش از حد توان آنها را در طی جاده زندگی گرفتیم و با هفت رفتار مخرب تئوری انتخاب (تنبیه تحقیر سرزنش باج دادن تهدید کنترل شدید غرغر کردن) آنها را از پا ی درآوردیم و زمانی که شناخت آنها نسبت به زندگی وسیع‌تر گردید بهترین راه را خودکشی و اتمام این زندگی پردرد دانستند.

بهترین راهکارها برای عدم نفوذ فکر خودکشی به ذهن نوجوانانمان

۱ ایجاد دنیایی شاد برای نوجوانان در خانواده‌ها که در کنار والدین ساعات خوشی را تجربه کنند۲ عدم تزریق باورها و عقاید والدین به ذهن آنها۳ نظارت بر دنیای نوجوانان و همسو شدن با آنها به جای دخالت و کنترل بیرونی ۴ همراه شدن با یک روانشناس /مشاور که ضمن مهارت بالا در امر درمان، نگاه زیبا و همسویی با نوجوان نسبت به زندگی داشته باشد ۵ انتخاب روانشناسی که مسلط به رویکردهای درمانی باشد نه اینکه با جلسات متعدد و بی‌نتیجه وقت و هزینه و امید نوجوان را به حراج بگذارد ۵ آگاه کردن والدین نسبت به عقاید وارزش‌های درونی شده نوجوان و ارائه راهکار به آنها در برخورد مناسب با نوجوانشان توسط روانشناس یا مشاور خبره ۶انتخاب یک روان درمانگر که در کنار نوجوان باشد و یا داشتن کوچ که نوجوان را از این بحران به سلامتی عبور دهد ۷ در صورتی که مشاور متوجه شدکه نوجوان افکار خودکشی دارد اطلاع دادن این فکر به والدین در اسرع وقت و ارائه راهکار به آنها تا از تصمیم فرزند خود مطلع شوند و مراقبت بیشتروتغییردررفتارخودداشته باشندازاهم وظایف اوست.
درنهایت برای داشتن فرزندانی خوشحال وخوشبخت باید وارددنیایشان شد وآنها ودنیایشان راپذیرفت وباآنهاهمسوشد ودوستانه مسیررابه آنهانشان دادتادرکناروالدین احساس امنیت کنند دراین صورت آمارخودکشی درکشوربه حداقل ممکن خواهدرسید .

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....