تاریخ انتشار : شنبه 8 مرداد 1401 - 20:20
کد خبر : 96211

پیش بینی بورس فردا ۹ مرداد ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۹ مرداد ۱۴۰۱

بورس تهران امروز درحالی بازدهی منفی ۰.۲ درصد را به پایان رساند که در نیمه نخست معاملات، شاخص کل بورس نزدیک به ۰.۴ درصد رشد کرده بود اما فشار عرضه‌ها اجازه ادامه روند صعودی را به بازار نداد و تابلوی سرخ‌رنگی را در انتهای بازار به نمایش گذاشت. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن شرایط سخت‌تری را

بورس تهران امروز درحالی بازدهی منفی ۰.۲ درصد را به پایان رساند که در نیمه نخست معاملات، شاخص کل بورس نزدیک به ۰.۴ درصد رشد کرده بود اما فشار عرضه‌ها اجازه ادامه روند صعودی را به بازار نداد و تابلوی سرخ‌رنگی را در انتهای بازار به نمایش گذاشت. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن شرایط سخت‌تری را نیز دنبال کرد و در نهایت ۰.۵۸ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.
خبر اقدامات بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره بین‌ بانکی، روند صعودی بازارهای جهانی و انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها باعث شده بود که انتظارات برای ثبت یک روز مثبت تقویت شود اما بورس تهران نشان داد که از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد که اجازه شروع روند صعودی را به آن نمی‌دهند.
حال با نگاهی به اتفاقات پس از بازار و همچنین روندهای ایجاد شده، به بررسی بورس فردا خواهیم پرداخت تا ببینیم چه چیزی در انتظار بازار است.

چرخش بانک مرکزی به نفع بورسی‌ها

در هفته گذشته یکی از اتفاقاتی که از آن به عنوان اصلی‌ترین دلیل ریزش بورس یاد می‌شد، افزایش شدید نرخ بهره بین بانکی به بالای ۲۱.۳ درصد بود که نگرانی‌ها بابت احتمال حرکت بانک مرکزی به سمت سیاست‌های انقباضی را افزایش داده بود.
پس از این اتفاق اما جلسه‌ای بین ریاست سازمان بورس و بانک مرکزی برگزار شد که طبق آن مقرر شد تا نرخ سود شبانه به مرور تا حوالی ۲۰.۵ درصد کاهش یابد به همین دلیل تمام نگاه‌ها به امروز و اعلام نرخ جدید دوخته شده بود.
تقریبا اواخر معاملات امروز بود که نرخ بهره بین بانکی برای هفته گذشته منتشر شد و ابن نرخ طی یک حرکت نزولی قدرتمند، به عدد ۲۱.۱۳ درصد کاهش یافت که این کاهش در ۶ ماه گذشته بی‌سابقه بود و نشان داد که این بار سیاست‌گذاران به گفته خود جامه عمل پوشانده‌اند. این موضوع به احتمال زیاد تاثیر خود را در معاملات بورس فردا نشان خواهد داد و انتظار می‌رود که معاملات بهتری را نسبت به نیمه دوم امروز شاهد باشیم.

صنایعی که مسیر خود را جدا می‌کنند

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، صنایع در این روزها مسیر متفاوتی از یکدیگر در پیش گرفته‌اند. در بورس امروز نیز شاهد بودیم که دو صنعت فلزات اساسی و پتروشیمی به دلیل افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی، تقاضای خوبی داشتند و یا صنعت زراعی، برخی نمادهای غذایی و… به واسطه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و گزارش‌های مناسبی که طی روزهای گذشته منتشر کردند، مورد توجه بازار بودند.

بنابراین پیش بینی می‌شود که این روند در بورس فردا نیز ادامه‌دار باشد و همچنان برخی صنایع و سهام که وضعیت بنیادی بهتری نسبت به سایرین دارند، بتوانند معاملات جذاب‌تری را نیز دنبال کنند.

تکنیکال شاخص بورس چه می‌گوید؟

همانطور که در نمودار شاخص کل بورس پیداست، این شاخص در روند ریزشی اخیر خود، در کانالی نزولی نوسان می‌کرده که در هفته گذشته کف این کانال به سمت پایین شکسته شده است. این اتفاق باعث می‌شود که احتمال برگشت سریع بازار به روند صعودی قدرتمند، کمرنگ‌تر شود و زمان بیشتری برای احیا بازار نیاز باشد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

اگر از منظر حمایت‌های کلاسیک به نمودار نگاه کنیم، در محدوده کنونی شاخص یعنی حوالی ۱.۴۴ میلیون واحدی، حمایتی نه چندان قدرتمند وجود دارد که اگر روند نزولی در معاملات فردا نیز ادامه داشته باشد، از دست خواهد رفت. در این صورت حمایت بعدی شاخص کل بورس در محدوده ۱.۴ میلیون واحدی خواهد بود که علاوه بر وجود سقفی مهم در گذشته، نسبت ۵۰ درصد فیبوناچی نیز در آن عدد قرار گرفته است.

اندیکاتور rsi نیز مدتی است که مرز ۳۰ را از دست داده و این موضوع نشان از فشار بالای فروش در بازار دارد. تا زمانی که این اندیکاتور نتواند به بالای مرز ۳۰ برسد، سیگنال خریدی در بازار صادر نخواهد شد.

بنابراین باتوجه به نکات ذکر شده، می‌توان انتظار داشت که بورس فردا روندی محتاطانه و کم‌رمق را دنبال کند اما حجم عرضه‌ها کمتر از نیمه دوم معاملات امروز باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × یک =

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....