تاریخ انتشار : جمعه 5 آذر 1400 - 21:02
کد خبر : 68551

پیش بینی بورس فردا ۶ آذر ۱۴۰۰

پیش بینی بورس فردا ۶ آذر ۱۴۰۰

اقتصاد کشور و به تبع آن بورس تهران یکی از حساس‌ترین هفته‌ها را پیش روی خود دارد. جدا از عوامل ثابتی که انتظار می‌رفت این هفته وضعیت بازارها را متلاطم کند برخی پارامترهای تصادفی نیز اکنون به جنبش افتاده‌اند و وضعیت را پیچیده‌تر از قبل کرده‌اند. مذاکرات وین مهم‌ترین رخدادی است که این هفته در

اقتصاد کشور و به تبع آن بورس تهران یکی از حساس‌ترین هفته‌ها را پیش روی خود دارد. جدا از عوامل ثابتی که انتظار می‌رفت این هفته وضعیت بازارها را متلاطم کند برخی پارامترهای تصادفی نیز اکنون به جنبش افتاده‌اند و وضعیت را پیچیده‌تر از قبل کرده‌اند. مذاکرات وین مهم‌ترین رخدادی است که این هفته در جریان است و نحوه پیشرفت آن می‌تواند از یک آینده باثبات یا پرتلاطم خبر دهد. همچنین رفته‌رفته از جزئیات بودجه ۱۴۰۱ رونمایی می‌شود و برخی متغیرهای حاکم بر بورس نیاز به بازنگری خواهند داشت. به این موارد تغییر مکانیزم عرضه دلار نیمایی، شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا و تلاطم بازار جهانی را نیز اضافه کنید.

 همان‌گونه که بالاتر بر شمرده شد این هفته موارد پرشماری در پیش بینی بورس فردا و این هفته تاثیرگذار است و اثرات این عوامل در تقابل با یکدیگر قرار دارد. به همین علت مسیری که بورس در پی این عوامل پیش خواهد گرفت به محاسبات دقیق‌تری نیاز دارد؛ به علاوه آن که باید وزن قابل‌توجهی نیز به عامل ابهام داد. معمولا ابهام یکی از مواردی است که سرمایه‌گذاران را به خروج از بازار و یا بی‌عملی ترغیب می‌کند.

چشمان بازارها به اتریش

به رغم ادعای مسئولان مبنی بر این که آینده کشور را به توافق گره نخواهند زد، باید اذعان کرد که در شرایط فعلی هیچ متغیری به اندازه مذاکرات برای کشور مهم نخواهد بود. میزان فروش نفت به عنوان مهم‌ترین منبع درآمدی کشور در ۵۰ سال اخیر، شدت تحریم‌های اعمال شده در کشور و حتی مراوده تجاری با کشورهای همسایه همه زیر سایه نحوه پیشرفت مذاکرات خواهند بود. حتی گشایش‌های چند ماهه اخیر کشور در دسترسی به منابع ارزی به وضوح به آسان‌گیری آمریکا در آستانه مذاکرات نسبت داده می‌شود.

این که این مذاکرات به کدام سو پیش خواهد رفت مساله‌ پیچیده‌ای است و مهم‌تر از همه انتظار نمی‌رود رویکرد قطعی کشورها در آینده‌ای کوتاه مشخص شود. حتی بعید نیست در مذاکرات این هفته مواضعی از طرفین را شاهد باشیم که نسبت چندانی با واقعیت نداشته باشد و صرفا آرایش مذاکره‌کنندگان را در آغاز دور هفتم مشخص کند. در رابطه با سناریوهای پیش روی مذاکرات گزارش‌های متعددی در بورسان تهیه و ارائه شده است.

 

فصل رونمایی از بودجه ۱۴۰۱

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  با فرا رسیدن آذر، موعد آن شده تا دولت جدید پیش‌نویس بودجه را برای سال آتی ارائه دهد و با توجه به فاجعه‌ای که در رابطه با بودجه ۱۴۰۰ شاهد بودیم جزئیات این لایحه برای بورس اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. به همین دلیل کارشناسان چندین مورد را با دقت مضاعف دنبال می‌کنند. اول آن که آیا قرار است تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاها در سال آینده نیز ادامه داشته باشد؟ بنا به برخی گزارش‌ها مجلس در پی آن است که ارز دارو و گندم را حفظ کرده و سایر اقلام را از ادامه دریافت این ارز باز دارد. بنا به برخی دیگر از گزارش‌ها ارز دارو نیز در حال حذف شدن است و افزایش نرخ‌های اخیر برخی اقلام دارویی نیز به عنوان شاهد این موضوع مطرح می‌شود. برخی دیگر نیز مدعی‌اند که ارز جهانگیری تماما از بودجه ۱۴۰۱ حذف خواهد شد.

در وهله بعدی انتظار زیادی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود داشت و به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ کالایی باید خود را برای این افزایش هزینه آماده کنند. لازم به تاکید است افزایش نرخ گاز و برق کارخانه‌ها یکی از بدیهی‌ترین انتظارات کارشناسان برای سال آینده بود و احتمالا این دسته از فعالان بازار را چندان غافلگیر نخواهد کرد. سایر جزئیات بودجه از قبیل درآمدهای مالیاتی، حقوق دولتی معادن و … نیز اثر مستقیمی بر شرکت‌های بورسی خواهد داشت.

به طور کلی انتظار می‌رود جزئیات بودجه به دو صورت کلی بورس را تحت تاثیر قرار دهد. دولت به دنبال آن خواهد رفت تا مقداری از کسری بودجه خود را از سود شرکت‌های بزرگ کالایی تامین کند و البته منطقی‌ترین راه برای این مورد نیز حذف یارانه‌های انرژی خواهد بود. در سوی مقابل برخی صنایع بورسی همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی در ارتباط اند و انتظار می‌رود حذف این نرخ به رشد سود ریالی شرکت‌ها منجر شود.

نیما و فردوسی یکپارچه می‌شوند؟

مساله دیگری که انتظار می‌رود به صورت مستقیم در درآمد شرکت‌های صادرکننده بورسی و همچنین شرکت‌های کالایی عرضه‌کننده در بورس کالا اثر بگذارد، آن است که نرخ نیمایی به نرخ واقعی دلار نزدیک شود. در هفته‌های اخیر بار دیگر فاصله این دو نرخ به سقف خود رسیده و کارشناسان متعددی به نتایج بدخیم چنین وضعیتی اشاره کرده‌اند. حال به نظر می‌رسد بانک مرکزی به سمت حذف این فاصله پیش رفته و در نظر دارد الزام شرکت‌های فلزی-معدنی و پتروشیمی به عرضه ارز با نرخ سرکوب‌شده نیمایی را حذف کند. این موضوع از همین ابتدا اثر خود را در گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها و در نهایت در صورت‌های مالی نشان خواهد داد و اتفاق مثبتی برای بورس خواهد بود.

بنا به برخی محاسبات کارشناسی حذف این فاصله سبب خواهد شد تا افزایش هزینه انرژی این شرکت‌ها تنها از طریق رشد نرخ ارز پوشش داده شود و از این طریق ریسک خاصی برای سود فعلی شرکت‌های کالایی وجود نخواهد داشت.

شوک دوباره به بازار جهانی

امروز و در آخرین روز معاملاتی هفته، بازار جهانی شاهد شوک دوباره‌ای از جانب ویروس سخت‌جان کروناست. بار دیگر آمار ابتلا به این ویروس در کشورهای اروپایی مثل آلمان، اتریش و بلژیک به اوج رسیده و به نظر می‌رسد سویه‌های جدیدی از این ویروس در آفریقای جنوبی و بلژیک مشاهده شده است. همین موضوع سبب شد تا محصولاتی مانند نفت و فلزات مصرفی ریزش سراسیمه‌ای را در روز جمعه تجربه کنند.

این در حالی است که آخرین آمارها از اقتصاد امریکا حاکی از آن بود که این کشور دوران بهبود را به خوبی پشت سر گذاشته است.

به نظر می‌رسد واکنش اخیر بازار جهانی با هیجان مازاد همراه بوده و همین حالا نیز مقداری از استرس اولیه فروکش کرده است. همچنان قیمت‌های جهانی در سطح مطلوبی برای بورس تهران قرار دارند و اگر چه انگیزه مضاعفی برای خرید سهام ایجاد نمی‌کنند وزنه فروش را نیز سنگین‌تر نکرده‌اند.

جمع‌بندی

در این گزارش به ۴ موردی که انتظار می‌رود در این هفته و طی آینده کوتاه‌مدت، بورس را تحت تاثیر قرار دهند پرداختیم. با این حال این که برآیند این متغیرها بورس را چه سمتی ببرد همچنان نامشخص است. به نظر می‌رسد بورس این بار هم با احتیاط به بازار ارز چشم داشته باشد و سعی کند سیگنال‌های قطعی را از این بازار دریافت کند. به عبارتی در این برهه از زمان که اخبار سیاسی در صدر اهمیت قرار گرفته‌اند بعید است بورس تهران در مسیر صعودی نسبت به دلار پیشتاز باشد. دلار نیز پیش و بیش از همه مذاکرات وین را دنبال خواهد کرد تا تخمینی از نتایج مذاکرات به دست دهد.

تا قبل از آن که قطعیتی از جانب بازار ارز به بورس مخابره شود احتمالا باید به عامل ابهام بیشترین وزن را داد. بنابراین بعید نیست بورس این هفته را با فشار فروش ناشی از نگرانی‌ها و بلاتکلیفی‌ها آغاز کند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

 

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس – ۵ آذر ۱۴۰۰
86824d8d 8cbb 43a2 8314 3aacd26563b5 FriNov262021 اقتصاددان نوشته

شاخص کل در یک کانال نزولی ۲ ماهه در حال حرکت است که بعد از برخورد با سقف این کانال از شکست آن ناکام ماند و به سمت پایین متمایل گشت. در چند روز گذشته میدلاین این کانال که منطبق با حمایت استاتیک و خط روند داینامیک بود به خوبی نقش حمایتی برای شاخص کل ایفا کرد و از افت بیشتر شاخص کل از ۱.۳۸ میلیون واحد جلوگیری کرد.

اما بعد از رشد اندکی شاخص کل مجددا دچار افت شد و اکنون در منطقه حمایتی ۱.۳۸ الی ۱.۳۹ میلیون واحد قرار دارد. از آنجایی که شاخص فوق بارها نسبت به این سطح واکنش داشته لذا از اهمیت بالایی برخوردار است و ممکن است در روز آینده حمایت اشاره شده سبب کاهش عرضه‌ها شود. در صورت از دست رفتن این حمایت احتمال افت شاخص کل تا ۱.۳۶ و سپس ۱.۳۴۲ میلیون واحد وجود دارد. اندیکاتور macd کراس نزولی دارد، RSI رو به کاهش است و SAR در بالای کندل‌ها قرار دارد که نشان دهنده روند نزولی است. در حال حاضر نشانی از تغییر روند دیده نمی‌شود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....