تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آذر 1401 - 20:10
کد خبر : 109807

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۱ آذر ۱۴۰۱

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۱ آذر ۱۴۰۱

بازار سهام امروز روندی متفاوت از روز نخست هفته را طی کرد و نماگرها مثبت شدند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟ برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار

بازار سهام امروز روندی متفاوت از روز نخست هفته را طی کرد و نماگرها مثبت شدند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز توانست برخلاف بازار روز شنبه، شرایط مناسبی را طی کند و بسیاری از گروه‌هایی که در چند وقت اخیر با کمبود تقاضا مواجه بودند، روند مثبتی را در پیش گرفتند. شاخص کل بورس امروز بازدهی مثبت ۰.۴۱ درصدی را به ثبت رساند و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز در پیروی از شاخص کل با افزایش ۰.۳۴ درصدی همراه شد. از گروه‌های خوب امروز می‌توان به صنایع پالایشی، ‌بانکی، قند و شکر، فلزات اساسی، فراکاب‌ها و… اشاره کرد که هر کدام با توجه به شرایط خاص خود توانستند خریداران را به خرید سهامشان مجاب کنند.

پس از خروج تقاضایی که از گروه خودرویی در روز شنبه اتفاق افتاد، کلیت بورس تهران با فشار فروش نسبتا زیادی روبرو شد که منجر به عقب نشینی قیمت سهام به محدوده‌های پایینی دامنه نوسان شد. اما یکی از مهم‌ترین عواملی که امروز بورس تهران را به مدار صعودی بازگرداند، رشد دوباره قیمت دلار در بازار آزاد و سقف‌شکنی آن بود که قیمت اسکناس آمریکایی را در کانال ۳۷ هزار تومانی پیش برد. فارغ از بحث دلار، از سمتی اما همچنان وجود برخی چالش‌ها اجازه صعودهای پرقدرت را به گروه‌های بزرگ بازار نمی‌دهد که به دلیل عدم رفع در کوتاه مدت می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ردپای آن‌ها فعلا در معاملات بورس تهران ماندگار باشد.

صعود دلاری جدید در راه است؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد  ، رکوردشکنی‌های دلار همواره اتفاق مهمی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود زیرا سنجه مشخصی از انتظارات تورمی است که می‌تواند به تشدید افزایش تورم و قیمت‌ها منجر شود. در ابتدای آبان ماه نیز شاهد چنین اتفاقی برای نرخ دلار در بازار آزاد بودیم که رکورد ۳۶۸۸۰ تومانی را به ثبت رساند که بورس تهران در واکنش به آن و همچنین بسته حمایتی سازمان بورس، یک رالی صعودی قدرتمند اما کوتاه‌مدت را آغاز کرد.

حال سوال این است که آیا چنین اتفاقی دوباره رخ می‌دهد؟ روند بورس امروز که نشان داد بازار سهام هنوز به تغییرات دلار، هرچند با شدت کمتری نسبت به گذشته، واکنش می‌دهد و چشم‌انداز افزایش تورم، قیمت سهام را افزایش خواهد داد. صعود دلار در آبان ماه شدت بسیار بالایی داشت و به یکباره تمامی بازارها را تحت تاثیر قرار داد و حال باید دید که آیا طی امروز و روزهای پیش رو چنین اتفاقی دوباره تکرار خواهد شد یا خیر. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که روند صعودی بورس تهران در واکنش به رشد قیمت دلار اغلب با یک تاخیر زمانی چند ماهه رخ می‌دهد و از سمتی اکنون فاصله دلار نیما و فردوسی نیز خود سدی در برابر تاثیر مستقیم نرخ‌های بالای ارز بر بازار سهام است. بنابراین می‌توان انتظار یک واکنش مثبت از سمت بورس را داشت اما به نظر نمی‌رسد اتفاقی همچون آبان ماه رخ دهد مگر اینکه یک شتاب پرقدرت را در دلار شاهد باشیم.

قدم‌های صعودی اما لرزان

اگرچه تالار شیشه‌ای امروز رنگ سبزی به خود گرفت اما قدرت معاملات به شکلی نیست که نگرانی‌ها را به طور کامل از بین ببرد که به طور واضحی در روند گروه‌های بزرگ بازار قابل مشاهده است. دلیل این اتفاق نیز بیشتر به قطعی‌های دوره‌ای گاز صنایع در فصل سرما مربوط می‌شود که تولید و فروش شرکت‌ها را در این مدت با چالش جدی مواجه می‌کند. اگرچه تا قبل از شروع فصل سرما بسیاری از مسئولان وعده عدم قطعی گاز را می‌دادند اما طبق خبرها گویا قطعی گاز برخی پتروشیمی‌ها شروع شده و خطوط تولید چند پتروشیمی حاضر در عسلویه متوقف شده است.

در کنار این موضوع می‌توان به باقی ماندن ابهامات چند ماه اخیر نیز اشاره کرد که تاثیر مستقیمی بر روند بورس تهران خواهند داشت. از مسائل سیاسی و مذاکرات هسته‌ای که اکنون کاملا به حاشیه رفته تا بحث لایحه بودجه ۱۴۰۲ که در حال حاضر از انتشار در اوایل آذر به اوایل فروردین سال آینده موکول شده است. این موضوعات که منجر به ارزش معاملات پایین و عدم ورود پول جدید به بازار می‌شود، همچنان احتیاط را اصلی‌ترین الگوی معاملاتی فعالان بازار سرمایه قرار داده است و نمی‌توان انتظار حرکت‌های صعودی قدرتمندی را برای بورس تهران داشت.

روند صعودی صف‌های خرید

نگاهی به روندهای روزانه نماگرهای مختلف بازار نشان می‌دهد که تقاضا در بورس امروز دست برتر را در اختیار داشته است. همانطور که در نمودار تغییرات روزانه شاخص کل پیداست، این شاخص تا انتهای بازار به مسیر صعودی خود ادامه داده است اما در انتها شاهد کاهش قدرت هستیم که می‌تواند معاملات فردا را با عرضه بیشتری (اما نه پرقدرت) مواجه کند. تعداد صف‌های خرید و فروش نیز به خوبی این موضوع را تایید می‌کند که خریداران به خصوص در برخی از گروه‌ها که در ابتدا به آن‌ها اشاره کردیم، شرایط به مراتب بهتری نسبت به فروشندگان داشته‌اند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا نیز به روند صعودی خود اما با قدرت کمتر ادامه دهد مگر اینکه شاهد نوسان شدید در قیمت دلار بازار آزاد باشیم.

تغییرات شاخص کل بورس
 تغییرات شاخص کل بورس
تغییرات صف خرید و فروش
 تغییرات صف خرید و فروش

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....