تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 - 19:51
کد خبر : 70425

پیش بینی بورس فردا ۲۱ آذر ۱۴۰۰

پیش بینی بورس فردا ۲۱ آذر ۱۴۰۰

بازار سرمایه امروز درحالی کار خود را منفی به پایان رساند که در ابتدای معاملات امید زیادی به شروع رونق نسبی وجود داشت. بازگشایی خودرو و خساپا در روز چهارشنبه می‌توانست روح تازه‌ای به بورس و روزهای پیش رو بدمد اما اینگونه نشد و حرکت این دو سهم به سمت منفی، اکثر سهام را با عرضه نسبتا

بازار سرمایه امروز درحالی کار خود را منفی به پایان رساند که در ابتدای معاملات امید زیادی به شروع رونق نسبی وجود داشت. بازگشایی خودرو و خساپا در روز چهارشنبه می‌توانست روح تازه‌ای به بورس و روزهای پیش رو بدمد اما اینگونه نشد و حرکت این دو سهم به سمت منفی، اکثر سهام را با عرضه نسبتا سنگینی مواجه کرد.

آمار معاملات هم تغییری نداشت و همچنان در محدوده رکودی درحال نوسان است که نشان می‌دهد مشکل بازار سرمایه چیزی فراتر از بازگشایی دو سهم است. خروج پول بیش از پیش شدت گرفت و سهامداران حقیقی هنوز دلیل قانع کننده‌ای برای ورود سرمایه به بورس نمی‌بینند. در این روز بی‌رمق شاید کاهش دلار در نیمه دوم امروز نیز ضربه آخر را به معاملات فردا بزند و شدت عرضه‌ها را بیشتر کند.

عوامل تاثیرگذار بر بورس فردا

برای پیش‌بینی بورس روز آینده می‌توان سه عامل مهم را در نظر گرفت.

در مرحله اول به معاملات خودرو و خساپا بپردازیم. در معاملات امروز این دو سهم به خصوص در نماد خودرو، جنگ تمام عیاری بین خریداران و فروشندگان شکل گرفته بود. رنج کشیدن از سمت منفی به مثبت و بالعکس نشان از قدرت بالای هر دو طرف داشت و تا ساعت پایانی نیز هیچ کدام از تلاش دست برنداشتند؛ اما در نهایت این سمت عرضه‌ها بود که همچون روزهای گذشته پیروز این رقابت بود و خودرو را چندین بار تا صف فروش نیز عقب نشاند. البته برتری سرانه خرید در سهم خودرو نسبت به سرانه فروش نشانه مثبتی بود که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد، اتفاقی که می‌تواند تاثیرات خود را در روزهای آینده نشان دهد.

بحث خودرو البته به اینجا ختم نمی‌شود و امروز خبری مبنی بر احضار مدیرعاملان ایران خودرو و سایپا به مجلس برای توضیح درباره افزایش نرخ محصولاتشان مخابره شد. در صورتی که بار دیگر با افزایش نرخ این دو شرکت مخالفت شود، بازار سرمایه شوکی قوی‌تر از شوک قبلی را تجربه خواهد کرد و این بار مشخص نیست که چیزی پیش روی بورس خواهد بود.

پارامتر بعدی دلار است. دلار امروز کار خود را مانند چند روز گذشته شروع کرد و تا پایان معاملات بورس نیز تقریبا ثبات داشت اما از نیمه روز با کاهش نسبتا زیادی مواجه شد به طوری که از حوالی ۳۰۸۰۰ تومان تا ۳۰۲۵۰ تومان نزول داشت. این اتفاق در شرایطی که بازار به دنبال بهانه‌ای برای ریزش است، می‌تواند دلیل خوبی برای افزایش فشار عرضه‌ها در معاملات فردا باشد.

عامل سوم نیز مباحث سیاسی و اقتصادی است. مذاکرات و سیگنال‌هایی که از آن مخابره می‌شود می‌تواند تا حدودی نشان دهنده موضع دو طرف مذاکره و آینده سیاسی ایران باشد که قطعا تاثیر مستقیمی بر روند بورس خواهد گذاشت.

از طرفی نیز احتمالا فردا جزئیات بودجه سال ۱۴۰۱ منتشر خواهد شد که تصمیمات و فرضیات اتخاذ شده در آن به طور مستقیم بر وضعیت اقتصادی و عملیاتی شرکت‌های مختلف تاثیر می‌گذارد.

به نظر می‌رسد که عوامل مختلفی در معاملات بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود اما به طور کلی می‌توان انتظار داشت که معاملات فردا نیز معاملاتی کم‌رمق و متمایل به منفی باشد مگر اینکه اتفاق مثبت خاصی به وقوع بینجامد.

بورس و امیدهای تکنیکالی

وضعیت تکنیکالی شاخص کل نیز تعریف چندانی ندارد. البته ترسناک هم نیست ولی فعلا نمی‌توان انتظار تحرکات پرقدرت را از بازار داشت.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس – ۲۰ آذر ۱۴۰۰
89ef3b3e 446e 429e 96b9 45abfeae562c SatDec112021 اقتصاددان نوشته

همانطور که در تصویر مشخص است، شاخص کل در کانالی نزولی نوسان می‌کند که پس از برخورد به سقف کانال، دچار ریزش شده و خط میانی کانال را نیز از دست داده است.

حمایت ۱٫۳۳۲ میلیون واحدی همچنان حفظ شده است اما نمی‌توان به قدرت آن امید زیادی داشت. حمایت بعدی که از قدرت بیشتری برخوردار است، حوالی ۱٫۳۱۳ میلیون واحد قرار دارد که می‌تواند نقطه برگشت شاخص باشد. در صورت تداوم ریزش، سنگر آخر ۱٫۲۷۶ میلیون واحد خواهد بود که هم‌ترازی خوبی با کف کانال نزولی دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....