تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مرداد 1401 - 19:36
کد خبر : 96327

پیش بینی بورس فردا ۱۰ مرداد ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۱۰ مرداد ۱۴۰۱

بورس تهران امروز با قدرت بیشتری به روند نزولی خود ادامه داد تا نشان دهد که دلیل ریزش‌های اخیر شاید چیزی فراتر از دلایلی باشد که در محافل بازار سرمایه از آن‌ها یاد می‌شود. شاخص کل بورس امروز ۱.۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و به محدوده ۱.۴۲۳ میلیون واحدی رسید. شاخص هم‌وزن

بورس تهران امروز با قدرت بیشتری به روند نزولی خود ادامه داد تا نشان دهد که دلیل ریزش‌های اخیر شاید چیزی فراتر از دلایلی باشد که در محافل بازار سرمایه از آن‌ها یاد می‌شود. شاخص کل بورس امروز ۱.۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و به محدوده ۱.۴۲۳ میلیون واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز که نماینده سهام کوچکتر بازار است، با ثبت بازدهی منفی ۱.۸۷ درصدی، رنگ سرخی را در تابلوی معاملات از خود به جای گذاشت.

افزایش نرخ بهره بین بانکی، ریزش‌ بازارهای جهانی، ثبات قیمت دلار، نگرانی بابت وضعیت عملیاتی و مالی شرکت‌ها و… همه از عواملی بودند که ریزش بورس تهران را به آن‌ها نسبت می‌دادند اما اکنون پس از کاهشی شدن نرخ بهره بین بانکی، بهبود شرایط بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها و گزارش‌های خوب منتشر شده از سمت شرکت‌ها، همچنان شاهد معاملات سختی در بازار سرمایه هستیم.

در این میان اما تنها یک چیز باقی مانده که هنوز برای سهامداران بورس تهران حل نشده و ریسک بالای آن اجازه حرکت صعودی را به بازار سهام نمی‌دهد و آن چیزی نیست به جز بی‌اعتمادی به تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های مسئولان. اتفاقی که پس از گذشت دو سال از شروع ریزش بورس، همچنان نااطمینانی را در بازار سرمایه فریاد می‌زند.

سیاست‌گذاران در خلاف جهت اعتمادسازی

این روزها شاید رایط برای بازگشت بورس تهران به روند صعودی آماده باشد، بهبود وضعیت بازارهای جهانی و جبران بخشی از ریزش‌های کامودیتی‌ها، شروع روند نزولی نرخ بهره بین بانکی و انتشار گزارش‌های خوب شرکت‌ها برای فصل بهار و تیر ماه همه و همه محرک‌های خوبی برای شروع یک رالی صعودی باشند اما انتشار برخی خبرها، این اجازه را به بازار سرمایه نمی‌دهند.

چندی پیش خبری منتشر شد که وزارت صمت شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی را به دلیل کاهش تعرفه‌های واردات و کنترل حاشیه سود ایجاد شده برای آن‌ها، ملزم به کاهش قیمت کرده است. پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی امیدها برای کوتاه شدن دست دولت از دخالت در روند فروش و قیمت‌گذاری شرکت‌ها زنده شد اما به نظر می‌رسد که سیاست‌گذار همچنان بر ریل دخالت‌ها و قیمت‌گذاری‌های دستوری حرکت می‌کند. این موضوع تنها به این صنعت خلاصه نمی‌شود و مشکلاتی از این دست در صنایع خودروسازی، شوینده، لاستیک، لبنی، سیمان و… از این دست مشکلات هستند.

در سمت دیگر خبرهایی تایید نشده به گوش می‌رسد که گویا بسیاری از بانک‌های دولتی نیز اقدام به افزایش سود بانکی به حوالی ۲۰ درصد کرده‌اند درحالی که طبق قانون اجازه پرداخت سود بیشتر از ۱۸ درصد را ندارند. این موضوع نیز به تناقض حرف و عمل سیاست‌گذاران دامن می‌زند و می‌تواند بازارها را با رکود جدیدی همراه کند.

بنابراین بدیهی است که سرمایه‌گذاران تا زمانی که این ریسک بزرگ سایه خود را از سر صنایع برندارد، اقدام به فعالیت جدی و خریدهای قدرتمند در بازار سرمایه نخواهند کرد و انتظار می‌رود که فعلا بورس تهران در روزهای آینده نیز به روند کم‌رمق خود ادامه دهد.

فردا به کف ۱.۴ میلیون واحد می‌رسیم؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، نگاهی به روندهای روزانه شاخص کل بورس و تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش، نشان می‌دهد که ریزش‌ها در انتهای بازار ادامه داشته است اما در این میان تقاضایی لحظه‌ای در بازار ایجاد شد که دلیل اصلی آن نیز انتشار صورت مالی تلفیقی فولاد مبارکه بود که باعث شد برای دقایقی این سهم را به محدوده‌های مثبت برساند.

تعداد و ارزش صف‌های امروز بازار سهام
تعداد و ارزش صف‌های امروز بازار سهام

از سمت دیگر شاخص کل بورس فردا در صورت ادامه ریزش به کف ۱.۴ میلیون واحدی خواهد رسید که از نگاه تکنیکالی، حمایت مهمی محسوب می‌شود. این محدوده هم در گذشته دارای سقف مهمی بوده و هم نسبت ۵۰ درصد فیبوناچی است که اهمیت آن را چندین برابر می‌کند.

تغییرات روزانه شاخص کل بورس
تغییرات روزانه شاخص کل بورس

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که معاملات فردا نیز در ابتدا روندی نزولی خواهد داشت اما به مرور با نزدیک شدن به حمایت ذکر شده، تقاضای جدیدی در بازار شکل بگیرد اما همچنان انتظار بر ارزش معاملات پایین و فعالیت کم خریداران و فروشندگان است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه − دو =

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....