تاریخ انتشار : سه شنبه 9 فروردین 1401 - 21:01
کد خبر : 82657

پیش بینی بورس فردا ۱۰ فروردین ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۱۰ فروردین ۱۴۰۱

شاخص بورس امروز برای اولین بار در سال جدید بازدهی منفی را به ثبت رساند. شاخص کل بورس با کاهش ۰.۳۱ درصدی در ارتفاع ۱.۴۱۴ میلیون واحدی ایستاد ولی این درحالی است که شاخص هم‌وزن در جهتی مخالف گام برداشت و توانست افزایش ۰.۶۹ درصدی را رقم بزند که نشان از اقبال بیشتر برای سهام کوچک بازار

شاخص بورس امروز برای اولین بار در سال جدید بازدهی منفی را به ثبت رساند. شاخص کل بورس با کاهش ۰.۳۱ درصدی در ارتفاع ۱.۴۱۴ میلیون واحدی ایستاد ولی این درحالی است که شاخص هم‌وزن در جهتی مخالف گام برداشت و توانست افزایش ۰.۶۹ درصدی را رقم بزند که نشان از اقبال بیشتر برای سهام کوچک بازار دارد.

دلیل اصلی روند منفی سهام بزرگ بازار امروز را می‌توان به بحث کاهش قیمت کامودیتی‌ها به خصوص نفت نسبت داد که باعث شد در دو گروه پالایشی و فلزات اساسی که طی روزهای ابتدایی سال با رشد خوبی همراه شده بودند، شاهد قدرت گرفتن فروشندگان باشیم.

Loading...

افزایش ارزش معاملات به بالای کانال ۵ هزار میلیارد تومانی از نشانه‌های مثبت معاملات امروز و از طرف دیگر خروج بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی پس از ورود سرمایه در ۵ روز کاری متوالی گذشته، یکی از نشانه‌های نامساعد معاملات امروز بود.

پایان تب تند بازارهای جهانی؟

طی حداقل یک ماه اخیر، افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد سهام بزرگ بازار سرمایه بوده است. اتفاقی که به واسطه شروع جنگ روسیه و اوکراین و نگرانی از کاهش شدید توانایی سمت عرضه به وقوع پیوست.

روز گذشته اما دو خبر مهم باعث شد که این عطش متوقف شود و شاهد برگشت نسبتا محسوسی در قیمت کامودیتی‌ها باشیم. روز گذشته ابتدا خبری مبنی بر قرنطینه ۹ روزه شانگهای برای واکسیناسیون کرونا منتشر شد که می‌تواند تقاضا را برای نفت کاهش داده و باعث شد که قیمت طلای سیاه از بالای ۱۲۰ دلار به زیر ۱۱۰ دلار نفوذ کند. خبر بعدی نیز مربوط به دستیابی به توافقاتی بین روسیه و اوکراین برای آتش بس بود که در صورت تحقق این موضوع نیز می‌توان انتظارات را برای کاهش عرضه از سمت کشور روسیه تعدیل کرد.

با توجه به این موضوع و در صورتی که جنگ بین روسیه و اوکراین خاتمه یابد، می‌توان انتظار داشت که قیمت کامودیتی‌ها حتی به اعداد قبل از شروع جنگ نیز برگردد. به همین دلیل برای روز آینده نیز می‌توان پیش بینی کرد که سهام کامودیتی‌محور با استقبال و تقاضای کمتری همراه باشند.

صعود دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  بازارهای جهانی اما یک سمت ماجرا هستند. امروز روند قیمتی دلار در بازار آزاد صعودی بود و پس از مدت‌ها شاهد صعود دوباره قیمت این ارز به کانال ۲۷ هزار تومانی بودیم. این موضوع می‌تواند پتانسیلی برای سهام شرکت‌های صادرات محور، تلقی شود؛ اما به دلیل فاصله قابل توجه نرخ نیمایی و آزاد و همین‌طور انتظار چند ماهه برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای در وین، انتظار نمی‌رود این مورد بتواند به تقویت عرضه سهام در کوتاه‌مدت کمکی کند.

دوره سهام کوچک فرا رسیده است؟

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، امروز شاهد معاملات بسیار بهتری برای برخی صنایع کوچک بودیم که باعث شد شاخص هم وزن بازدهی مثبتی را به ثبت برساند.

گروه دارویی به واسطه کش و قوس های فراوانی که در رابطه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوش می‌رسید، با وجود اینکه برخی خبرها اشاره به عدم حذف این ارز برای دارو دارند، با صف خرید خوبی همراه بود. صنعت قند نیز با توجه به انتظاراتی که از رشد قیمت‌ها و سودآوری آن‌ها وجود دارد مورد استقبال بود و صنعت انبوه‌سازی نیز به عنوان یکی از صنایع جامانده‌ای که ریزش سنگینی را تجربه کرده است محسوب می‌شود، توانست توجه بازار را به خود جلب کند.

با نگاهی به جمیع جهات و اینکه فردا آخرین روز کاری هفته است، انتظار می‌رود که بازار با ارزش معاملات پایین‌تری نسبت به امروز همراه باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....