تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 22:38
کد خبر : 156691

پیشتازی صنعت خودروی چین در مسیر توسعه کیفی با مؤلفه‌های نوآوری و توسعه سبز

پیشتازی صنعت خودروی چین در مسیر توسعه کیفی با مؤلفه‌های نوآوری و توسعه سبز

صنعت خودروی چین در حال انجام پیشرفت سریع و مستمر در مسیر دستیابی به توسعه با کیفیت بالاست و جنب و جوش نوآوری فناورانه چین، انعطاف پذیری زنجیره صنعتی و تامین و فرصت‌های بازار این صنعت را نشان می‌دهد. چین برای نخستین بار در سال ۲۰۲۳ به بزرگترین صادرکننده خودروی جهان تبدیل شد. این کشور

صنعت خودروی چین در حال انجام پیشرفت سریع و مستمر در مسیر دستیابی به توسعه با کیفیت بالاست و جنب و جوش نوآوری فناورانه چین، انعطاف پذیری زنجیره صنعتی و تامین و فرصت‌های بازار این صنعت را نشان می‌دهد.

چین برای نخستین بار در سال ۲۰۲۳ به بزرگترین صادرکننده خودروی جهان تبدیل شد. این کشور طی سال گذشته میلادی ۴٫۹۱ میلیون دستگاه خودرو (به استثنای خودروهای دست دوم) صادر کرد که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ یک افزایش ۵۷٫۹ درصدی را نشان می‌دهد و از این تعداد، صادرات ۱٫۲۰۳ میلیون دستگاه خودروی برقی یک رشد ۷۷٫۶ درصدی را به ثبت رسانده است. چین به یک نیروی پیش برنده مهم برای تحول صنعت خودروی جهان تبدیل شده است.

جامعه بین‌المللی با نگاهی به این ارقام می‌تواند عزم راسخ چین برای تداوم بهینه سازی محیط نوآوری، گرد هم آوردن منابع نوآوری و ترویج نوآوری مستقل شاهد باشد؛ اقدامات مثبت چین در ترویج تحول انررژی و توسعه سبز را ببیند؛ و شتاب توسعه ایجاد شده توسط افزایش مداوم سیاست گشایش چین را احساس کند.

صادرات خوروی چین به یک توسعه جهشی دست یافته است. چین هم «قدرت سخت» بزرگترین تولیدکننده و فروشنده خودروی جهان بودن برای پانزدهمین سال پیاپی را داراست و هم «قدرت نرم» به رسمیت شناخته شدن از جانب بازار و مصرف کنندگان جهانی.

خودروهایی چینی با شتاب در حال ورود به جهان هستند و از بستر حاصلخیز نوآوری فناورانه سود می‌برند. چین متعهد به مسیر نوآوری مستقل با ویژگی‌های چینی است، یک راهبرد توسعه نوآورمحور را به اجرا درآورده، نظام نوآوری را مستمرا بهبود بخشیده و شتاب نوآوری را تقویت کرده است.

شرکت‌های خودروسازی چین طی سال‌های اخیر فعالانه مسیرهای فناوری متنوع مانند برقی خالص، هیبرید و سوخت هیدروژنی را طراحی کرده و به این ترتیب تغییرات سریع در این صنعت را ترویج بخشیده و در حال تبدیل شدن به یک شاخص جهانی برای برقی‌سازی و فناوری هوشمند هستند.

خودورهای چینی به لطف عزم راسخ خودروسازان برای ترویج توسعه سبز، سریعا در حال ورود به جهان هستند. خودروهای انرژی جدید، جهت اصلی این تحول هستند، در حال ارتقا توسعه سبز صنعت خودروسازی جهانی و همچنین گزینه راهبردی توسعه کیفی صنعت خودروی چین به شمار می‌آیند.

برخی رسانه‌های خارجی گزارش دادند که چین در حوزه خودروهای برقی دارای یک مزیت و تولید و فروش خودروهای انرژی جدید سریعا در حال افزایش است.

افزایش صادرات خودروهای انرژی جدید یک دلیل مهم برای این است که چرا چین به بزرگترین صادرکننده خودرو تبدیل شده است. چین طی سال‌های اخیر عمیقا مفاهیم توسعه جدید را اجرایی کرده و قاطعانه توسعه کیفی را تروج نموده و رشد اقتصادی آن سبزتر شده است.

«کرگ امرسون» مدیر «مرکز تحقیقات APEC استرالیا» معتقد است تروج توسعه سبز توسط چین فرصت‌های جدیدی را در اختیار جهان قرار داده تا فرایند کربن‌زدایی را تسریع بخشند و تجارت سبز را به کار بندند.

خودروهای چینی با شتاب در حال ورود به جهان هستند و فرصت‌های توسعه‌ایِ تازه‌ای برای صنعت خودروی جهان به ارمغان آورده‌اند. به تازگی یک برند خودروی برقی متعلق به یک شرکت خودروی چینی رسما خط تولید خود را در پایگاه تولید خودروی انرژی جدید در «رایونگ» تایلند راه اندازی کرده و به بزرگترین تولید کننده انبوه خودروهای برقی در تایلند تبدیل شده است.

به گفته کارشناسان تایلندی اشتیاق به خودروهای چینی در تایلند نه تنها محبوبیت خودروهای انرژی جدید داخلی را افزایش داده بلکه صنایع پشتیبان مثل باتری‌ها ر هم به نواحی محلی کشانده و باعث شده تایلند یک زنجیره صنعت خودروی برقی راه اندازی کند که به این کشور کمک خواهد کرد تا به یک بازار پیشروی جدید خودروهای برقی آسه‌آن تبدیل گردد.

چین نه فقط شرکت‌های خودرویی خود را برای کشف بازارهای بین‌المللی حمایت می‌کند بلکه شرکت‌های خودرویی خارجی را برای سرمایه گذاری و راه اندازی کارخانه در چین ترغیب نموده و به جذب شرکت‌های خودروساز برتر جهان برای تسریع استقرار در بازار چین، ادامه می‌دهد.

صنعت خودروی چین در حال انجام پیشرفت سریع و مستمر در مسیر دستیابی به توسعه با کیفیت بالاست و جنب و جوش نوآوری فناورانه چین، انعطاف پذیری زنجیره صنعتی و تامین و فرصت‌های بازار این صنعت را نشان می‌دهد.

این همچنین  نشان می‌دهد پایه‌های انعطاف پذیری اقتصادی، ظرفیت عظیم و جنب و جوش  چین تغییر نکرده است.

چین با نگاه به آینده به ایجاد پایه‌ای مستحکم برای نوآوری، ایجاد یک اساس سبز و توسعه شتاب سیاست گشایش خود ادامه می‌دهد به گونه‌ای که شتاب بیشتری به تحقق توسعه نوآوری جهان، توسعه سبز و توسعه باز تزریق خواهد کرد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....