تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 - 20:54
کد خبر : 67853

پیام سفر صالح‌آبادی به عمان برای قیمت دلار

پیام سفر صالح‌آبادی به عمان برای قیمت دلار

شوک عرضه در کمین بازار ارز است؟ نرخ ارز پس از آنکه هفته گذشته از سقف قیمتی یک سال اخیر خود (۲۸۷۶۰ تومان) عقب‌نشینی کرد و به مرز ۲۸ هزار تومان نزدیک شد، وضعیتی کم‌نوسان را دنبال می‌کند. امروز دلار با کاهش ۲۰ تومانی ۲۸۱۶۰ تومان قیمت خورد.   ۲ سیگنال از آزادسازی پول بلوکه

شوک عرضه در کمین بازار ارز است؟

نرخ ارز پس از آنکه هفته گذشته از سقف قیمتی یک سال اخیر خود (۲۸۷۶۰ تومان) عقب‌نشینی کرد و به مرز ۲۸ هزار تومان نزدیک شد، وضعیتی کم‌نوسان را دنبال می‌کند. امروز دلار با کاهش ۲۰ تومانی ۲۸۱۶۰ تومان قیمت خورد.

 

۲ سیگنال از آزادسازی پول بلوکه در عمان و عراق

طی هفته گذشته این گمانه‌زنی که افزایش عرضه ارز توسط بازارساز کاهش نرخ دلار را میسر کرده است تقویت شد؛ نشانه‌های آن را در ارزان‌تر شدن دلار تهران از دلار در بازار هرات یا افزایش حجم معاملات بازار متشکل ارزی می‌شد دید. حال در شرایطی که تقاضای فصلی دلار بالاست و منابع ارزی بانک مرکزی نیز محدود است، استراتژی بازارساز در هفته‌های پیش رو می‌تواند متعادل نگه داشتن روند بازار ارز باشد. ضمن آنکه افت اخیر ارزش لیر ترکیه به قعر تاریخی جدید نیز می‌تواند با افزایش تقاضای واردات ایران از ترکیه، به افزایش تقاضا و رشد نرخ دلار بیانجامد.

اما سفر رئیس کل بانک مرکزی به عمان برای رایزنی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه ایران در این کشور و اعلام آمادگی عراق برای پرداخت بدهی‌های خرید گاز از ایران (که بنا بر برخی گفته‌ها حدود ۷ میلیارد دلار است) می‌تواند موجب تداوم روند آزادسازی منابع مسدود و عرضه بخشی از آن در بازار ارز شود. صالح‌آبادی هفته گذشته این را تایید بود که «حل محدودیت استفاده از برخی وجوه خارج از کشور توانسته به میزان عرضه ارز ما در بازار کمک کند».

 

دو اتفاق مهم برجامی در پیش رو

اگر سفر دوشنبه مدیر کل آژانس اتمی به تهران دستاورد مثبتی به همراه داشته باشد، امکان تعدیل در نرخ ارز وجود خواهد داشت. دلار احتمالا تا ۹ روز دیگر که مذاکرات وین از سر گرفته می‌شود، روندی کم‌نوسان را دنبال کند و معامله‌گران نیز جانب احتیاط را در خرید و فروش‌های خود رعایت خواهند کرد.

با این حال، شاید مهم‌ترین عامل موثر بر دلار در هفته‌های آینده نتیجه دور هفتم گفت‌وگوهای برجامی وین باشد. بروز اختلاف میان ۱+۴ و آمریکا با تیم مذاکره‌کننده جدید می‌تواند موجب تشدید هیجانات در بازار ارز شود. اما اگر دستیابی به یک توافق موقت در کوتاه‌مدت میسر شود که نتایجی همچون آزادسازی دلارهای بلوکه شده یا اعمال معافیت تحریمی برای کشورمان به همراه داشته باشد، قیمت دلار تعدیل خواهد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....