تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 14:05
کد خبر : 146669

پشت پرده کناره گیری الیاس نادران در دقیقه ۹۰

پشت پرده کناره گیری الیاس نادران در دقیقه ۹۰

مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که استعفای الیاس نادران نماینده مردم تهران را در جلسه علنی هفته آینده بررسی خواهد کرد. اقتصاددان: الیاس نادران که روز گذشته مهمترین حاشیه جلسه علنی مجلس را به نام خود ثبت کرد، قصد دارد از نمایندگی مجلس کناره گیری کند؛ درست زمانی که تنها کمتر از ۷ ماه تا

مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که استعفای الیاس نادران نماینده مردم تهران را در جلسه علنی هفته آینده بررسی خواهد کرد.

اقتصاددان: الیاس نادران که روز گذشته مهمترین حاشیه جلسه علنی مجلس را به نام خود ثبت کرد، قصد دارد از نمایندگی مجلس کناره گیری کند؛ درست زمانی که تنها کمتر از ۷ ماه تا پایان دوره مجلس یازدهم باقی مانده است.

نادران که سابقه ۴ دوره حضور در مجلس شورای اسلامی را دارد و اولین بار هم نیست که از استعفا سخن می‌گوید، روز گذشته در جلسه علنی مجلس در بیانی اعتراضی خطاب به محمدباقر قالیباف رییس‌ پارلمان، از تقدیم نامه استعفای خود به هیات رئیسه گفت و خواستار قرائت این نامه کناره گیری در صحن علنی شد؛ استعفایی که اگرچه نادران دلیل آن را به زمان بیان نطق خود در صحن علنی موکول کرد اما سوابق استعفای او نشان می‌دهد که نادران بیش از همه به اداره مجلس معترض است.

همچنین شنیده‌ها از برخی نمایندگان مجلس نیز موید آن است که استعفای دیروز او که با تحصن در میانه مجلس همراه بود هم در انتقاد از عملکرد هیات رییسه مجلس بوده است.

این نماینده تهران پیشتر در ۱۱ دی ماه ۱۴۰۱ نیز یک بار نامه استعفایی به مجلس تقدیم کرده بود. همان روز هم در تذکری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، گفته بود: «استعفایم را تقدیم هیئت رئیسه کرده‌ام که تقاضا دارم آن را قرائت کنید.»

به این ترتیب این نخستین بار نیست که نادران در اعتراض به ریاست محمدباقر قالیباف در مجلس اعتراض می‌کند و در این نقد آنقدر جدی است که خواهان کنار رفتن از جایگاه نمایندگی مجلس است.

او در اجلاسیه چهارم یعنی انتخاباتی که خردادماه امسال برای انتخاب هیئت رئیسه مجلس برگزار شد، خود را نامزد ریاست مجلس معرفی کرد. او در حالی وارد رقابت با قالیباف شد که فراکسیون انقلاب اسلامی تنها گزینه ریاست مجلس را محمدباقر قالیباف اعلام کرده بود. اما الیاس نادران نماینده تهران با خروج از این فراکسیون، خود را برای ریاست مجلس کاندیدا کرد؛ کاندیداتوری که البته برایش تنها ۴۷ رای موافق داشت و او را پیروز میدان نکرد. به نظر می رسد حضور نادران بیش از آنکه برای ریاست برنامه ای داشته باشد، اقدامی نمادین علیه نحوه ریاست قالیباف در مجلس بود.

او به زبان انگلیسی و فرانسه مسلط است و از اعضای هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران محسوب می شود؛ فردی که در مجلس معمولا علاقمند به حضور در کمیسیون های اقتصادی و تکیه زدن به صندلی ریاست آنها بوده است؛ ازجمله کمیسیون تلفیق بودجه یا کمیسیون تلفیق برنامه در ادوار ۴ گانه ای که در مجلس حضور داشت.

نادران که شهرتش بیشتر از نمایندگی مجلس است، در سال ۱۳۶۰ در سپاه پاسداران حضور داشت.

نادران در ادوار مختلف نماینده ای منتقد بوده است؛ مثلا در مجلس هفتم با نطق علیه هاشمی رفسنجانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ خبرساز شد. یا در رای به کابینه اول محمود احمدی‌نژاد نیز علیه مصطفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی او برای وزارت کشور سخن گفت. در مجلس هشتم نادران با وجود اینکه ازنظر سیاسی دیدگاه نزدیکی با دولت احمدی نژاد داشت اما محمدرضا رحیمی معاون اول وی را بر سر ماجرای جنجالی مدرک تحصیلی‌اش زیر سوال برد.

البته این پایان انتقادهای او به دولت احمدی نژاد نبود و در دورهٔ ریاست‌جمهوری او از جمله کسانی بود که با برنامهٔ اقتصادی دولت مخالفت کرد؛ نادران خواهان تمکین دولت احمدی نژاد به قانون شده بود.

اما در دولت حسن روحانی نیز نقادی را ادامه داد و ازجمله نمایندگانی بود که در جلسهٔ استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم وقت در موافقت با استیضاح وزیر سخن گفت.

او حالا در کسوت نمایندگی انتقاد به ریاست مجلس را در اولویت قرار داده و می‌خواهد اعتراض چندباره خود به ریاست قالیباف بر مجلس را حتی تا ماه های پایانی این دوره از پارلمان ادامه دهد. در حالی که برخی نمایندگان فعلی در تکاپوی انتخابات اسفندماه امسال برای ورود به مجلس دوازدهم هستند، نادران پیگیر استعفای خود است. علیرضا سلیمی عضوهیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز با اشاره به اعلام وصول استعفای الیاس نادران از سمت نمایندگی خود، اعلام کرد که استعفای الیاس نادران هفته آینده در دستور کار صحن قرار می‌گیرد.

بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، درخواست‌کننده استعفا که الیاس نادران است ۱۵ دقیقه فرصت دارد که دلایل خود را برای استعفا تشریح کند و بعد استعفای وی به رأی گذاشته می‌شود.

اگر نمایندگان به کناره گیری نادران رای موافق دهند، او با مجلس یازدهم خداحافظی می کند و در صورت مخالفت نمایندگان با استعفای او، درخواست‌کننده باید به انجام وظایف نماینده خود ادامه دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....