تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1402 - 12:03
کد خبر : 143543

پشت پرده کمبود شیرخشک در بازار

پشت پرده کمبود شیرخشک در بازار

رئیس انجمن شیرخشک ایران با اشاره به اختلال ایجاد شده در توزیع شیرخشک نوزادان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت با راه اندازی سامانه تی تک از روز شنبه هفته جاری اجازه توزیع شیرخشک از سوی شرکتهای پخش کارخانجات تولیدی را در بازار نمی دهد که این خود علاوه بر

رئیس انجمن شیرخشک ایران با اشاره به اختلال ایجاد شده در توزیع شیرخشک نوزادان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت با راه اندازی سامانه تی تک از روز شنبه هفته جاری اجازه توزیع شیرخشک از سوی شرکتهای پخش کارخانجات تولیدی را در بازار نمی دهد که این خود علاوه بر اختلال ایجاد شده در تخصیص ارز به واردات مواد اولیه، منجر به کمبود کالا در بازار شده است.

اقتصاددان: هانی تحویل­زاده رئیس انجمن شیرخشک ایران در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی در مورد آمار تولید شیرخشک گفت: ایران ۱۵ سال است که به لحاظ تولید شیرخشک اطفال به خودکفایی رسیده و ۵ مجموعه تولیدی درون کشور ۱۱۷ میلیون عدد در سال تولید شیرخشک دارند که این آمار در دنیا بی نظیر است چراکه کشورهای اروپایی هم این میزان تولید نمی کنند بنابراین سالهای سال است که ایران از واردات شیرخشک اطفال بی نیاز است.

وی افزود: شیرخشک ایرانی به عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و حتی امارات و عربستان صادر می شد و این کشورها نیز به تولیدات ایرانی در این حوزه نیازمند هستند.

به گفته تحویل زاده، بهترین برندها در ایران تولید می شوند و بهترین شرکتهای خارجی در این حوزه در ایران سرمایه گذاری کرده اند به نحوی که قدمت تولید شیرخشک در ایران به بیست سال می رسد.

وی با اشاره به آمارهای افزایشی تولید شیرخشک ظرف یکسال و نیم گذشته و کمبود این کالا در بازار همزمان با فروش آن با کد ملی به مردم، اظهار داشت: علت اصلی کمبود شیرخشک اطفال، عدم تخصیص به موقع ارز به مقدار کافی و در زمان مناسب است؛ به نحوی که تولیدکنندگان مجبور شدند به صورت اعتباری مواد اولیه خود را وارد و مصرف کنند؛ در حالیکه این سقف اعتباری پر شده است و سازمان غذا و دارو باید این ارز را بدهد.

به گفته تحویل زاده، اعتبار استفاده شده از سوی تولیدکنندگان شیرخشک برای واردات مواد اولیه تا کنون به ۶۱ میلیون دلار رسیده و بیش از این تولیدکنندگان توان تامین ارز را بدون همراهی دولت و بانک مرکزی ندارند.

وی اظهار داشت: با راه اندازی سامانه تی تک از سوی سازمان غذا و دارو، پخش شیرخشک تولیدی از سوی کارخانجات متوقف شده و حتی اگر تولید هم به اندازه کافی صورت گیرد، اجازه پخش داده نخواهد شد که این خود گلوگاهی برای کالارسانی مطمئن به بازار است.

به گفته تحویل زاده، تا پیش از این کارخانجات ۳۰ درصد از محصولات تولیدی خود را از طریق شرکتهای پخش خود در تهران، قم و کرج توزیع می کردند، اما اکنون این میزان شیرخشک از مدار توزیع خارج شده و سازمان غذا و دارو اعلام می کند به دلیل اینکه سامانه تی تک فعال شده است، نباید پخش به صورت مستقیم صورت گیرد.

وی معتقد است که سازمان غذا و دارو به صورت گزینشی در حال پخش شیرخشک است و اجازه پخش محصولات تولیدی به همه تولیدکننده داده نمی شود؛ در حالیکه بالغ بر ۵ سال است که توزیع شیرخشک از سوی کارخانجات در تهران، قم و کرج صورت می گرفته و همواره کالا در بازار موجود بوده است. اما اکنون این دخالت وزارت بهداشت، هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان را با مشکل مواجه ساخته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....