تاریخ انتشار : جمعه 25 فروردین 1402 - 20:41
کد خبر : 122393

پرسودترین بازار هفته سوم فروردین ۱۴۰۲

پرسودترین بازار هفته سوم فروردین ۱۴۰۲

رشد شاخص هم وزن بورس در این هفته بیش از شاخص کل بوده است. معنای آن این است که به طور کلی این هفته بیشتر به کام شرکت‌های کوچک‌تر بوده و شرکت‌های بزرگ‌تر بورسی سود کمتری در مقایسه با شرکت‌های کوچک‌تر داشته‌اند.   اقتصاددان :  در هفته‌ای که گذشت، بازارهای سرمایه گذاری واکنش متفاوتی به تحولات

رشد شاخص هم وزن بورس در این هفته بیش از شاخص کل بوده است. معنای آن این است که به طور کلی این هفته بیشتر به کام شرکت‌های کوچک‌تر بوده و شرکت‌های بزرگ‌تر بورسی سود کمتری در مقایسه با شرکت‌های کوچک‌تر داشته‌اند.

  اقتصاددان :  در هفته‌ای که گذشت، بازارهای سرمایه گذاری واکنش متفاوتی به تحولات داشتند. دلار بازار آزاد در این هفته با افت روبرو شد و روی بازار طلا نیز تاثیر گذاشت. از سوی دیگر، بورس روزهای خوبی را پشت سر گذاشت و از سقف تاریخی خود عبور کرد. در ادامه به بررسی تحولات بازارها در این هفته می‌پردازیم و بازدهی هر یک از آنها را محاسبه می‌کنیم. در نهایت نیز پرسودترین بازار هفته سوم فروردین ۱۴۰۲ را معرفی خواهیم کرد.

افت دلار در هفته جاری

در هفته جاری قیمت دلار در بازار آزاد افت نسبتا زیادی داشت. در پایان پنجشنبه هفته قبل قیمت هر دلار در بازار آزاد در مرز ۵۵ هزار تومان معامله می‌شد، اما تا پایان چهارشنبه این هفته به ۵۱ هزار تومان کاهش یافت که به معنای افت ۷٫۲ درصدی این ارز در بازار داخلی است. در روز پنجشنبه نیز تاکنون قیمت دلار به نیمه کانال ۵۰ هزار تومان افت داشته است. این کاهش قیمت دلار در بازار روی برخی بازارهای دیگر از جمله طلا نیز تاثیر گذاشته است. قیمت دلار در این هفته‌ها نتیجه سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و اخبار مربوط به سیاست‌های خارجی بوده است.

بورس این هفته به کام شرکت‌های کوچک‌تر

در این هفته با وجود افت دلار، بازار سهام روزهای خوبی داشت. شاخص کل بازار سهام که در پایان هفته پیش از مرز دو میلیون و ۷۸ هزار واحد عبور کرده بود، در این هفته با افزایش حدودا ۵۹ هزار واحدی به دو میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۵۶ واحد رسید. به این ترتیب، شاخص کل بازار در این هفته شاهد رشد ۲٫۸ درصدی بوده است. شاخص هم وزن بازار سهام نیز در این هفته ۲۸ هزار و ۵۴۱ واحد بالا رفت و از مرز ۶۵۱ هزار واحد عبور کرد. به این ترتیب، شاخص هم وزن بازار سهام در این هفته رشد ۴٫۶ درصدی را تجربه کرده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که شاخص هم وزن و شاخص کل هر دو رشد کرده‌اند اما رشد شاخص هم وزن بیش از شاخص کل بوده است. معنای آن این است که به طور کلی این هفته بیشتر به کام شرکت‌های کوچک‌تر بوده و شرکت‌های بزرگ‌تر بورسی سود کمتری در مقایسه با شرکت‌های کوچک‌تر داشته‌اند.

درخشش اونس طلا و تضعیف قیمت در داخل

در این هفته قیمت طلا در بازار جهانی رشد قابل توجهی داشت و هر اونس طلا از دو هزار دلار نیز گذشت. در هفت روز اخیر، قیمت هر اونس طلا ۳۶ دلار گرانتر شده و در مجموع ۱٫۸ درصد رشد داشته است. با این حال، به دلیل افت نسبتا شدید قیمت دلار در بازار آزاد، در کل قیمت طلا در داخل کمی پایین‌تر رفته است. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در حال حاضر در حدود دو میلیون و ۵۴۹ هزار تومان و قیمت هر سکه امامی در حدود ۳۱ میلیون و ۷۸۸ هزار تومان معامله می‌شوند که هر دو نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ افت قیمت دارند. قیمت سکه و طلا به دلیل تعطیلات دو هفته ابتدایی سال چندان مطرح نبود ولی از ابتدای این هفته بار دیگر شاهد قیمت‌ها هستیم. صندوق‌های طلا نیز در این هفته بازدهی منفی داشتند.

پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته سوم فروردین ۱۴۰۲

همان طور که در بالا مشاهده کردیم، در این هفته بازارهای سرمایه گذاری بازدهی متفاوتی داشتند. دلار و طلا در داخل چندان مطلوب نبودند اما وضعیت بورس مناسب بود. در این شرایط به سرمایه گذاران توصیه می‌شود ابتدا اقدام به ریسک سنجی و ارزیابی میزان ریسک پذیری یا ریسک گریزی خود کنند. پس از این کار می‌توان با توجه به روحیه خود و شرایط بازارها، بخشی از دارایی خود را به سرمایه گذاری در طلا و صندوق‌هایی مانند صندوق طلای کیان اختصاص دهند، بخشی دیگر را در بورس یا صندوق‌های بورسی مانند آهنگ سهام کیان یا شاخصی هم وزن کیان قرار دهند و بخشی دیگر را در گزینه‌های درآمد ثابت مانند صندوق درآمد ثابت کیان یا ندای ثابت کیان بگذارند. با این روش، می‌توان ریسک سرمایه گذاری در بازارهای مختلف را کم کرد و به نوعی در برابر تورم بیمه شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....