تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 فروردین 1403 - 17:54
کد خبر : 162642

دکتر محمد رسولی (وکیل پایه یک دادگستری و نویسنده ی کتب حقوقی)

پاسخ به پرسش های حقوقی مخاطبان اقتصاددان

پاسخ به پرسش های حقوقی مخاطبان اقتصاددان

در این نوشتار برآنیم تا برخی از پرسش های حقوقی شما ، مخاطبان ارزشمند اقتصاددان ،را از جناب آقای دکتر محمد رسولی ، وکیل پایه یک دادگستری که دارای دکترای حقوق از دانشگاه تهران بوده و همچنین نویسنده ی چند کتاب حقوقی هستند ،در میان بگذاریم و پاسخ های ایشان را به اطلاع شما عزیزان

در این نوشتار برآنیم تا برخی از پرسش های حقوقی شما ، مخاطبان ارزشمند اقتصاددان ،را از جناب آقای دکتر محمد رسولی ، وکیل پایه یک دادگستری که دارای دکترای حقوق از دانشگاه تهران بوده و همچنین نویسنده ی چند کتاب حقوقی هستند ،در میان بگذاریم و پاسخ های ایشان را به اطلاع شما عزیزان برسانیم :

پرسش یکم : آیا مبایعه نامه و قولنامه متفاوت هستند ؟
پاسخ: بله ، مبایعه نامه یا همان بیع نامه سندی است که با امضای آن خریدار مالک ملک می شود . اما قولنامه سندی است که در آن مالک متعهد می شود در آینده ، ملک را به خریدار انتقال دهد. بنابراین ، امضای قولنامه باعث مالکیت طرف مقابل نمی گردد . البته در صورتی که مالک به تعهد خود مبنی بر انتقال ملک عمل نکند ، طرف مقابل می تواند از طریق دادگاه ، الزام وی را به انتقال ملک بخواهد .

پرسش دوم : آیا پدر می تواند فرزندش را از ارث محروم کند ؟
پاسخ : خیر . ارث از جمله قوانین آمره است و نمی توان بر خلاف متن قانون در خصوص آن عمل کرد ولو اینکه با توافق طرفین باشد ! علاوه بر این به موجب ماده ۸۳۷ قانون مدنی :« اگر کسی به موجب وصیت ، یک یا چند نفر از ورثه ی خود را از ارث محروم کند وصیت مزبور نافذ نیست . »

پرسش سوم : آیا ارثی که از مادر به فرزندان می رسد میان آنان به تساوی تقسیم می شود و تفاوتی میان فرزند پسر و فرزند دختر نیست؟
پاسخ: بر خلاف تصور رایج ، قواعد ارث در این مورد با فرضی که پدر فوت می کند یکسان بوده و مانند مورد ذکر شده فرزندان ذکور(پسران)دو برابر فرزندان اناث (دختران) ارث می برند.

«جایی که قانون ختم می شود ، ظلم و ستم آغاز می گردد . » ویلیام پیت

با سپاس از مخاطبان ارجمند و همراهان همیشگی اقتصاددان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیم آله فلاح جمعه , ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۰۳

سلام :ملک تجاری درمرکز شهر داریم که از چها طرف مشرف به خیابان وکوچه میباشد وحدود ۸ وارث دارد وهرکدام سند جداگانه مشاعی دارند چند نفر از وراث در پرداخت بدهی شهرداری همکاری نمیکنند،چگو نه می‌توانیم انفرادی سهم خودمان را که بصورت توافقی مکان ها مشخص شده جداکردن وتفکیک کنیم ومجوز ساخت بگیریم؟
متشکرم

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....