تاریخ انتشار : جمعه 25 آذر 1401 - 22:05
کد خبر : 110206

پاسخ به پرسش های الهام علی اف

پاسخ به پرسش های الهام علی اف

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان اخیرا در اظهارات رسانه ای، چند سئوال درباره مناسبات اخیر تهران-باکو مطرح و عنوان کرده که وی با سه رئیس جمهور در ایران کار کرده اما هیچ‌گاه تنش در روابط دو کشور به این میزان نبوده است. باید از آقای علی اف پرسید که چه دلایلی موجب شده که

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان اخیرا در اظهارات رسانه ای، چند سئوال درباره مناسبات اخیر تهران-باکو مطرح و عنوان کرده که وی با سه رئیس جمهور در ایران کار کرده اما هیچ‌گاه تنش در روابط دو کشور به این میزان نبوده است. باید از آقای علی اف پرسید که چه دلایلی موجب شده که امروز شاهد فراز و نشیب در روابط دو همسایه باشیم. در واقع این ایران است که باید از ایشان بپرسد به چه علت روابطی که در طول حضور ایشان در سمت ریاست جمهوری و در جریان حضور سه رئیس‌جمهور در جمهوری اسلامی ایران خوب بوده، امروز با تشدید اختلاف مواجه است.

اقتصاددان: سوالِ نخست رئیس جمهوری آذربایجان این بود که چرا رزمایش ایران در مرزهای شمال غربی برگزار شده است؟
باید از ایشان پرسید که باب رزمایش را کدام کشور در منطقه باز کرد؟ مگر جمهوری آذربایجان در کنار ترکیه و پاکستان، یک رزمایش در نخجوان و علیه تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان برگزار نکرد؟ این رزمایش قبل از رزمایش فتح خیبر توسط نیروهای مسلح ایران بود. در حالی که رزمایش ایران برای حمایت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه برگزار شد اما رزمایش جمهوری آذربایجان، نقض تمامیت ارضی ارمنستان را هدف قرار داده بود. چرا در آن زمان آقای علی‌ اف از برگزاری رزمایش شکایت نکرد؟! ایشان نه تنها شکایت نکرد بلکه در اجلاس سران کشورهای ترک زبان، ادعاهای تاریخی را درباره اراضی ارمنستان مطرح کرد و گفت سعی دارد از مسیر نظامی برای بازکردن دالان زنگزور اقدام و بخشی از ارمنستان را به خاک خود ضمیمه کند. چنین اقدامی به معنای تغییر ژئوپلیتیک منطقه و تهدید مرزهای جغرافیایی و نقض تمامیت ارضی یک کشور و ایجاد مناقشه های جدید است و ایران نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد. مقامات سیاسی و نظامی ایران اعلام کردند که رزمایش‌های جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای هیچیک از همسایه ها نیست و با هدف حمایت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه برگزار می شود. ایران معتقد است تداوم مناقشه ای منطقه ای و ایجاد ناامنی، سدی در مقابل همکاری‌های اقتصادی ایران با همسایگان است.

سوال دیگرِ الهام علی‌ اف که دخالت آشکار در امور داخلی ایران بود، اظهارنظر درمورد مناطق آذری زبان ایران و طرح ادعاهای تاریخی بود.
ایشان به خوبی می داند که جمعیت ده میلیونی جمهور آذربایجان، ایرانی تبار هستند و ناجوانمردانه از وطن اصلی خود جدا شده اند. حال اگر قرار باشد ادعاهای تاریخی مطرح شود، ایران به مراتب از جمهوری آذربایجان محق‌تر است و چنانچه ایران به دنبال دفاع از ده میلیون ایرانی تباردر جمهوری آذربایجان باشد، حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران، استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخته و برای حفظ دوستی با این کشور به دنبال طرح ادعاهای تاریخی نبوده و بهتر است آقای الهام علی اف هم مباحث تاریخی را به مورخین بسپارد و اجازه دهد تا دو کشور روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند.

سوال سوم آقای علی اف درباره روابط ایران با ارمنستان است و سعی دارد این رابطه را مانع موفقیت خود در جنگ با ارمنستان القا ‌کند.
در حالی که روابط ایران و ارمنستان در چارچوب سیاست کشور، مبنی بر تقویت روابط با همسایگان بوده و علیه هیچ کشور دیگری نیست. جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه ای، موضع اصولی خود را اتخاذ می کند و حمایت از تمامیت ارضی همسایگان از جمله ارمنستان و جمهوری آذربایجان و مخالفت با تغییر مرزهای جغرافیایی در زمره این مواضع است.

درزمان ریاست جمهوری آقای رفسنجانی،همانطور که میدانیم کشورهای آسیای میانه از شوروی سابق منتزع شدند ومردم آران که به اشتباه آذربایجان گفته میشودجهت پیوستن به مردم ایران به
سمت ایران و مرز سرازیر شدند ومیخواستند به آذربایجان ایران بپیوندند ولی آقای رفسنجانی دستورداد هیچکس نباید وارد شود وسوال اینکه چرا به فوریت آران را به رسمیت شناختند .
ازاین به بعد نام قبلی آران بجای کشور آذربایجان بکارگرفته شود.چون آران قسمتی ازسرزمین آدربایجان ایران است .

بنا به پژوهش تاریخی که درمورد نامهای قدیمی مکان انجام دادم به نتایج زیر دست یافتم ،پیشنهاد میشود نامهای فعلی درآنسوی مرزها هم وجود دارد برای همیشه تغییر نام یابند.
کشور آذربایجان :آران
آذربایجان :به آذرآبادگان ،آذربایگان،آذرستان تبدیل شود
کردستان :به کورتی یا گوتی یا آریائی تبدیل شود.درزمان صفویه براثر حمله عثمانی ها کردستان ترکیه ،کردستان عراق وکردستان سوریه فعلی ازایران جداشدند وهمگی ازاقوام آریائی اصیل بودند.
لرستان:به جبال یا افلاک تبدیل شود.
بلوچستان :به مکران تبدیل شود.
استان سیستان وبلوچستان به دواستان جداگانه تبدیل شود.
خوزستان :جندی شاپور یا گندی شاپور- درفرهنگ لغات خوز به معنی نیشکر ویا گراز است .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....