تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 16:34
کد خبر : 91143

وزنه سنگین «بانک ها» در خرید اوراق بدهی دولتی

وزنه سنگین «بانک ها» در خرید اوراق بدهی دولتی

در هفته پایانی بهار، فروش دولت در بازار اولیه و در آمدزایی این نهاد از طریق فروش اوراق کاهشی ۳۲ درصدی داشته و به ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان رسید. آمار و ارقام نشان می دهد بانک ها در دادوستد این هفته سهم بالاتری را ثبت کرده اند. اقتصاددان: روند معاملات در بازار اولیه

در هفته پایانی بهار، فروش دولت در بازار اولیه و در آمدزایی این نهاد از طریق فروش اوراق کاهشی ۳۲ درصدی داشته و به ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان رسید. آمار و ارقام نشان می دهد بانک ها در دادوستد این هفته سهم بالاتری را ثبت کرده اند.

اقتصاددان: روند معاملات در بازار اولیه حراج اوراق بدهی دولتی با اندکی کاهش نسبت به هفته های قبل مواجه شده و در کانال ۲ هزار میلیارد تومان قرار گرفت.

در این بازار دولت اوراق بدهی خود را به مشتریان خود یعنی بانک ها و نهادهای تامین سرمایه فروخته و از این طریق سعی دارد تا کسری بودجه خود را تامین کند.

برخی از تحلیلگران این بازار را مسیری امن برای درآمدزایی دولت دانسته و با توجه به آن که از این مسیر پایه پولی رشدی ندارد، از افزایش تورم جلوگیری به عمل می آید.

کانال ۲ هزار میلیاردی خرید اوراق دولتی

در هفته پایانی خرداد ماه ۱۴۰۱ تقریبا ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان اوراق بدهی از دولت خریداری شده که نسبت به هفته قبل تقریبا ۳۲ درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشته است.

در این بازار بورسی ها و نهادهای مالی مهم ترین مشتریان خرید اوراق از دولت هستند که بر اساس نرخ سود و تاریخ سررسید اراد عرضه شده در بازار اقدام به خرید می کنند.

در همین رابطه در هفته پایانی بهار ۱۴۰۱، سه دسته اراد در بازار عرضه شده است. اراد ۱۰۵ تا ۱۰۷٫

بررسی ها نشان می دهد بیشترین خرید در این بازار، سهم اوراقی بوده که تاریخ سررسید کوتاه تر و البته نرخ سود کمتری داشته است.

در همین خصوص اراد ۱۰۶ نرخ سود آن ۲۱٫۵ درصد و تاریخ سررسید ۱۴ ماهه داشته که جذاب ترین اوراق عرضه شده در این بازار بوده است.

 وزنه سنگین «بانک ها» در خرید اوراق بدهی دولتی

سهم بالاتر بانکی ها در خرید اوراق بدهی دولتی

تفکیک خرید مشتریان در این بازار نیز نشان می دهد در مقطع مذکور در حدود هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان سهم بانک ها از خرید اوراق بوده است.

این درحالی است که در سمت مقابل بورسی ها ۸۶۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

در مجموع آمار و ارقام نشان می دهد در این مقطع سهم نهادهای مالی در تهیه اوراق به مراتب بالاتر از خرید بورس ها بوده و تقریبا ۱٫۵ برابر بوده است.

 وزنه سنگین «بانک ها» در خرید اوراق بدهی دولتی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....