تاریخ انتشار : دوشنبه 21 شهریور 1401 - 18:07
کد خبر : 101136

وزارت تکرا ، مرکز بزرگ تشکل‌های عظیم مردمی اما با کوله باری خالی از آنان

وزارت تکرا ، مرکز بزرگ تشکل‌های عظیم مردمی اما با کوله باری خالی از آنان

وجود تشکل های مختلف صنفی ، تخصصی ، مردم نهاد و ….. در هر کشوری نشان از پویایی و نشاط و همچنین نقش پر رنگ حضور مردم در قدرت حاکمه آن کشور می‌باشد. اقتصاددان: در منطقه غرب آسیا ، جمهوری اسلامی ایران دارای بزرگترین به لحاظ جمعیتی و بیشترین به لحاظ تعداد تشکل‌های صنفی ،

وجود تشکل های مختلف صنفی ، تخصصی ، مردم نهاد و ….. در هر کشوری نشان از پویایی و نشاط و همچنین نقش پر رنگ حضور مردم در قدرت حاکمه آن کشور می‌باشد.

اقتصاددان: در منطقه غرب آسیا ، جمهوری اسلامی ایران دارای بزرگترین به لحاظ جمعیتی و بیشترین به لحاظ تعداد تشکل‌های صنفی ، مدنی و ngo ها در حوزه های سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌باشد ، دولتهای قوی این تشکل‌ها را فرصت و دولتهای ضعیف این پدیده را تهدید می‌دانند .
در ایران عزیزمان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سرآمد همه دستگاه‌ها در صدور این مجوزهای قانونی در کشور است بطوریکه بر اساس اعلام معاون روابط کار وزارت تکرا هم اکنون ۱۴ هزار تشکل کارگری و کارفرمایی در کشور فعالیت دارند که از این تعداد، ۱۱ هزار تشکل کارگری و ۳۰۰۰ تشکل کارفرمایی هستند.

تشکل‌های کارگری و کارفرمایی از ظرفیت های بالایی برخوردارند که می توان در امر آموزش نیروهای کار و کارفرمایان، اطلاع از تعداد کارگران و بنگاها در کشور، شناسایی کارگاههای غیرمجاز، شناسایی بنگاه‌های فعال و راکد، پیگیری حقوق و مطالبات کارگران و حل مشکل بنگاه‌ها از این ظرفیت بزرگ استفاده کرد و به عنوان بازوی وزارت کار می توانند در پیگیری و انجام ماموریت‌ها و تحقق اهداف و برنامه های وزارت کار به کمک بیایند و نقش آفرینی موثری داشته باشند. از آنجا که تشکل‌ها از نزدیک با موضوعات و مسایل حرفه‌ای و اقتصادی کارگران و کارفرمایان مواجه هستند می توانند به واسطه مشارکت و تخصصی که دارند در تصمیم‌ گیری‌ها و تصمیم سازی ها مفید واقع شوند و از همه مهمتر آنکه می‌توانند دغدغه ها و مشکلات دولت را به دو قشر عظیم و موثر انتقال داده و از آنان درخواست کمک نمایند .

همچنین سه هزار و پانصد تشکل صنفی ، تخصصی و مردم نهاد در خصوص بهزیستی و خیریه های مرتبط با آن در کشور فعال هستند. علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی در سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفته بود حدود ۲۴ میلیون خانوار در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار خانواده معادل ۱۱.۷ درصد جمعیت ایران تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که این افراد شامل زنان سرپرست خانوار یا بی سرپرست موثر، افراد دارای معلولیت، معلولان مشاغل و صنوف مختلف به عنوان بیمار جسمی و حرکتی، نابینا، ناشنوا، روانی مزمن، روانی مزمن مجرم، فرزندان بی سرپرست و یتیم که در مراکز نگهداری می شوند و سایر افرادی که در مراکز شبانه یا دل خانواده ها مشغول بیمارداری و زندگی هستند. آیا نباید این ۳۵۰۰ تشکل خودجوش مردمی و تخصصی عظیم را بعنوان فرصتی بزرگ در رفع مشکلات سازمان بهزیستی مغتنم شمرد ؟ پاسخ بلی است بشرط آنکه آنان را مزاحم دولت نبینیم و بالعکس یارانی توانا بر رفع مشکلات معلولین و مددجویان و آسیب دیدگان جامعه قلمداد کنیم .

در بخش سازمان فنی وحرفه ای بیش از ده هزار آموزشگاه آزاد در بخش های مختلف ، صنعت ، خدمات ، کشاورزی و ….. در سطح کشور فعالند ، این مردمی که با هزینه خود صدها هزار فن آموز و هنرجو و تکنیسین را در قالب آموزشگاه‌های آزاد به جامعه تحویل می‌دهند هر روزه از بوروکراسی شدید دولتی و عدم حمایت نالانند، مدیریت این سازمان به راحتی می‌تواند با نشست‌های صمیمی با این تشکل ها صدای آنان را شنیده و چاره کار نماید .
در حوزه تشکل‌های بازنشستگان، هیچ مرجعی آمار رسمی ندارد ولی فرزاد اشرف، عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگی استان تهران، می‌گوید طبق برآوردهای خودمان حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ کانون در کشور داریم که احتمالا این آمار تا ۱۰۰۰ کانون هم جای گسترش دارد ، آیا صندوقهای بازنشستگی متولی این قشر عظیم کشور قادر نیستند با این ۱۰۰۰ تشکل ، تعاملی نزدیک و بینابینی داشته باشند ؟ شنیدن صدای این قشر بزرگ از نان شب برای دولت واجب تر است و البته رساندن سختی ها و مضیقه های دولت به این قشر نیز می‌تواند فشار درخواست‌های مشروع این قشر را کاهش دهد .

رییس قوه قضاییه در جلسه ای گفته بودند که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی یکی از دستگاه های اصلی در گسترش عدالت اجتماعی است که البته بسیار به جا و درست فرموده اند و بنده در تکمیل فرمایش ایشان عرض میکنم که این عدالت اجتماعی برقرار نمی شود مگر آنکه کارکنان و متخصصان و کارشناسان این وزارتخانه خود بار مسئولیت های موجود را بعهده بگیرند و اتوبوس های انتقال مدیر به این وزارتخانه را در میانه راه به مبدا برگرداند .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....